Syke ei löydy

Kyfi5823050

Silmät suurina ihmettelijä
Muilla kokemuksia tästä!?
Eilen varhaisultra,viikkoja 8+6,kaikki niikun pitää,melkeen vastaa viikkoja sikiö näkyy ja ruskuaispussi mutta ei näy sykettä.Nyt joudun stressaamaan kotona että mitä nyt tapahtuu,joku päivä todennäköisesti gynekologi soittaa ja varataan tarkistuskäynti.Ps Ei ole ollut mitään vuotoja eikä kipuja,päin vastoin ,kaikki mahdolliset raskausoireet.

Mulle ainakin yksityisellä sanottiin viimeksi rv 7+3 kun sykettä ei löytynyt, että näillä viikoilla ja alkion mitoilla se näkyisi jos on näkyäkseen. Ei myöskään jollain väri dopplerilla löytynyt mitään verenkiertoon liittyvää ja antoi suoraan keskeytynytkeskenmeno diagnoosin.
Parin päivän päästä äitiyspoliklinikalla aloitettiin lääkkeellinen raskaudenkeskeytys kun ei sielläkään ultrassa mitään elävää, eikä vuoto ollut itsestään alkanut.

Jos sikiö vastaa kooltaan viikkoja, joilla syke pitäisi löytyä, mutta sykettä ei ole, on kyseessä keskytynyt keskenmeno. Raskaus on keskytynyt, mutta kohtu ei ole (vielä) tyhjentynyt. Se hoidetaan yleensä lääkkeellisellä tyhjennyksellä.

Jos raskauden kesto ei ole varma ja sikiö on koonsa puolesta sillä hilkulla, että syke voi puuttua pienten viikkojen vuoksi, tehdään uusintaultra viikon-parin kuluttua. Jos tilanne on uusitaultrassa edelleen sama eikä sikiö ole kasvanut, on se silloin keskeytynyt keskenmeno, ja päättyy tyhjennykseen. Jos taas sikiö on uusintaultraan mennessä kasvanut ja syke jo löytyy, oli raskauden kesto vain arvioitu väärin ja raskaus mitä luultavimmin jatkuu normaalisti.

Minulla todettiin viikolla 10 keskeytynyt keskenmeno, sikiö vastasi kooltaan yli kuukautta pienempää eikä sykettä löytynyt. Koska sikiö oli saanut alkunsa lapsettomuushoidoista ja raskauden kesto oli tarkasti tiedossa (luomuraskaus ei ollut mahdollinen), ei tuota uusintaultraakaan tarvinnut käydä, vaan varattiin saman tien aika tyhjennykseen.

Tsemppiä! ❤

Näin.varmasti käynyt.Kummastuttaa vaan kun takana 3 keskenmenoa ja kaikki ovat menneet niin että ruskehtavaa vuotoa ja iltaa kohti kauheat kivut ja näin keskenmeno tullut.Koskaa ei ole tarvinnut mihinkään mennä eikä mitään tehdä.Kroppa on aina hoitanut asian itsessään.

Kauan tässä nyt pitää odottaa että jotain tapahtuu?Jos kipuja ja vuotoja ei ensi viikollakaan näy eikä tunnu eikä gyne soittele ni jo on kumma?

Tarkistusultra on yleensä viikon tai parin sisällä. Siellä on hyvä käydä, vaikka vuotoa tulisikin. Soita ja kysy maanantaina, onko sinulle jo varattu aika tarkistusultraan.

Sulla on monta keskenmenoa. Aivan liian monta... :smiley-angry017 Iso osanotto siihen. Ihan kyynelsilmin sympatiat täältä sulle :Heartred. Se on tosi kurjaa, ei sanat riitä kuvaamaan sitä surua mikä sulla nyt taas on :'( !

Toivottavasti sulla on tutkittu jo miksi näin käy. Itellä oli ekassa km syy todennäköisesti alhainen ferritiini ja stressi, tokassa ferritiini ja mahdollisesti myös työperäinen syy. Näitähän ei vielä tutkittu (alle 3 peräkkäin), ite olen vain päätellyt kun vertasin tähän onnistuneeseen. Varmaan gyne keskustelee myös näistä tutkimuksista sun kanssa kun soittaa.

Ehkä saattaa olla hyvä odottaa mielestäni jonkin verran. Voihan olla että sikiö on nuorempi kuin oletetaan. Muistettava että nuo vauvelit on niin pieniä tuolloin vielä että millin osasen mittausvirhe vaikuttaa ikäarvioon hurjasti. Lisäksi on olemassa tapauksia että vauva on ollutkin elossa kun on hieman odotettu ja myöhemmin tarkistettu, itsekin tiedän yhden. Tätähän sitä varmasti kaikki nyt toivoo sunkin kohdalla että vauva olisikin elossa!

Kyllä se gyne soittaa kun ehtii. Jos perjantaina sulla oli ultra (?) niin eivät varmasti ehtineet vielä samana päivänä soittaa; vaikka aika tuntuu hirveän pitkältä susta niin heillä on varmasti paljon töitä. Ehkä ite soittaisin tiistaiaamuna vasta ellei ne sanonut mitään koska gyne soittaa?
Varmaan odotatte jonkin aikaa ja tarkistavat sitten uudestaan koska kyseessä oli vasta varhaisultra.

Oman jossittelusi takia kannattaa nyt miettiä itsellesi sopivin vaihtoehto ja ehkä jopa vaatia se - tarkoitan esim lisäultraa ennen mahdollisesti edessä olevaa tyhjennystä ja ennenkaikkea sun omassa aikataulussa. Itse olisin saanut kkm:n tyhjennyksen seuraavalle päivälle mutta halusin sen vasta ylihuomisiin (jotta pää pysyisi mukana ja saisin yhden huilauspäivän ennen vuotoa) ja lisäksi pyysin aamulla ylimääräisen ultran ennen lääkkeiden ottoa sairaalassa (aiheutti vähän järjestelyitä lääkärien kanssa kun lisäksi eka gyne ei kelvannut mulle :inpain:) . Mulla oli selvä tapaus - viikkoja oli aivan liikaa suhteessa kokoon (nt-ultra) ja viimeisessä ultrassa näkyi miten mun pienenpieni vauva oli jo alkanut kutistumaan ja hajoamaan verrattuna toissapäiväiseen. Se tieto rauhoitti eikä tarvinnut jossitella myöhemmin yhtään.
Voihan myös olla että syke on hiljan sammunut ja siksi ei ole luonnollinen poistuminen vielä alkanut? Mulla meni joku viikko ennenkuin vuoto alkoi itekseen (alkoi onneksi pari päivää ennen nt-ultraa ennakoiden huonoja uutisia). Lisäksi varhaisemmassa km:ssa vuoto alkoi itekseen aiemmin kuin myöhäisemmässä.

Jaksamisia sinne sulle ja puoliskolles epätietoisuuden keskelle! :Heartred

Täällä foorumilla on myös salainen km-palsta, siellä on paljon tietoa ja ihanaa vertaistukea raastavaan tilanteeseen :Heartred. Foorumivastaaville yksäriä niin lisäävät sut sinne (joskus voi joku päivä kestää lisäyksessä? Ja olikos vargynja se ylläpitäjä nyt vai joku muu, vaihtui just?).

Muokattu viimeksi:
Mä en suosittelisi noita varhaisultria kenellekään. Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, että ne ovat piiiinaaaavia ne viikot plussasta ekaan ultraan. Mutta olisi parempi jos sinne ultraan menisi vasta viikoilla 10-12.
Kuinka monta tyhjennystä on tehty sen perusteella, ettei sykettä löydy koska alkio on kuitenkin ollut TosiPieni?

Mä en suosittelisi noita varhaisultria kenellekään. Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, että ne ovat piiiinaaaavia ne viikot plussasta ekaan ultraan. Mutta olisi parempi jos sinne ultraan menisi vasta viikoilla 10-12.
Kuinka monta tyhjennystä on tehty sen perusteella, ettei sykettä löydy koska alkio on kuitenkin ollut TosiPieni?
Näinpä. Virheitä sattuu lääkäreillekin, ihmisiä hekin on ja rajallisia laitteita käytössä.
Ite kävin kuitenkin varhaisultrassa koska se on ihan hirveän raju kokemus np-ultrassa kuulla kylmä totuus. Sitä on monta kuukautta ollut onnellisesti paksuna tutinkuvat silmissä ja sit vedetään koko maapallo jalkojen alta...

Ei kai yhtään? Jos sikiö on pieni, tehdään aina tarkistusultra, jossa katsotaan onko sikiö kasvanut. Ja jos se on kasvanut, muutetaan vain laskettua aikaa eikä todellakaan tehdä tyhjennystä.

Tässä on pikemminkin päinvastainen ongelma, eli moni tietää täsmälleen, milloin raskaus on alkanut, eikä ole mahdollista, että sikiö olisi pieni vain siksi, että viikot ovat vähäiset, ja sitten on pakko kantaa kuollutta sikiötä ensimmäisen ultran jälkeen vielä viikon parin verran, koska lääkäri ei muuten usko että kyseessä on keskeytynyt keskenmeno.

Minullekin tyrkytettiin alkuun tarkistusultraa, mutta totesin, että lapsettomuushoitokierron ja siihen kuuluneen plussatestin perusteella viikkoja pitäisi olla 11, seksiä ei ole ollut lainkaan, joten mitenkään ei ole mahdollista, että raskauteni olisi vasta viikolla 6. Onneksi minua ei enää tuossa vaiheessa pakotettu odottamaan viikkoa-paria tarkistusultran takia.

Torstaina aamulla kävin varhaisultrassa ja lääkäri siinä sanoi että laitetaan kiireellisenä menemään kutsu gynelle.Olisin odottanut että perjantaina olisi soitettu ja kerrottu päivä jolloin menen tarkistukseen...mutta ei.Ja menetyksiä olisi nyt 5 jos tämä lasketaan mukaan,eli 4 keskenmenoa ja 1 kohtukuolema.Ja ei kukaan ole ehdottanut mitään tutkimuksia mistä johtuu.Kyllä tässä miehen kanssa ruvetaan olemaan melko rikki henkisesti...

Torstaina aamulla kävin varhaisultrassa ja lääkäri siinä sanoi että laitetaan kiireellisenä menemään kutsu gynelle.Olisin odottanut että perjantaina olisi soitettu ja kerrottu päivä jolloin menen tarkistukseen...mutta ei.Ja menetyksiä olisi nyt 5 jos tämä lasketaan mukaan,eli 4 keskenmenoa ja 1 kohtukuolema.Ja ei kukaan ole ehdottanut mitään tutkimuksia mistä johtuu.Kyllä tässä miehen kanssa ruvetaan olemaan melko rikki henkisesti...
Pyydä gynekäynnillä lähete keskenmenotutkimuksiin. Keskenmenotutkimuksiin pääsee, kunhan on 3 keskenmenoa, jotka on kliinisesti todistettu, eli raskaus on havaittu ultrassa tai verikokeella, tai 2 kliinisesti todennettua keskenmenoa, joista ainakin toinen on myöhäinen keskenmeno tai kohtukuolema.

Kliinisesti todistamattomia keskenmenoja valitettavasti ei lasketa keskenmenoiksi, koska on paljon sellaisia ihmisiä, jotka uskovat olevansa raskaana vaikka kaikki testit näyttävät pelkkää viivanpaikkaa, ja sitten kuukautisten tullen he kuvittelevat saaneensa keskenmenon, vaikka eivät olleet edes raskaana. Joten siksi keskenmenotutkimuksissa on tuo kliinisen todisteen vaatimus. :sad001

Ymmärtääkseni pelkästään tuolla kohtukuolemalla ja tällä viimeisimmällä keskemenolla pääsee jo keskenmenotutkimuksin, vaikka noita muita ei olisi kliinisesti todistettu, toki aina parempi jos on.

Samoin voi pyytää keskusteluapua, nykyään onneksi monessa paikassa sitä tarjotaan jo yhdenkin keskenmenon kärsineille
Voimia! :Heartred

Muokattu viimeksi:
Täällä foorumilla on myös salainen km-palsta, siellä on paljon tietoa ja ihanaa vertaistukea raastavaan tilanteeseen :Heartred. Foorumivastaaville yksäriä niin lisäävät sut sinne (joskus voi joku päivä kestää lisäyksessä? Ja olikos vargynja se ylläpitäjä nyt vai joku muu, vaihtui just?).
Bella Swan taitaa olla nyt ylläpitäjänä, hänelle yksityisviestiä.
Ainakin tuolla keskemenoalueen ohjeketjun viimeisessä viestissä lukee niin: https://forum.vau.fi/threads/suljettu-ryhmä-keskenmenon-kokeneille-näin-pääset-mukaan.1583205/page-3

En usko että yhtään keskeytystä tai tyhjennystä tehdään ilman että ollaan varmoja että alkiolla ei ole sykettä.

Mä taas näen että varhaisultra pitäisi olla maksuton seulontaultra kuten nt ultra. Paljon käy niin että raskaus on keskeytynyt ja alkio on lopettanut kasvamisen esim viikolla 6-7 ja sitten äiti luulee olevansa raskaana monta viikkoa ennen nt ultraa. Eikä se ultra estä keskenmenoja ja se voi tulla myös sen varhaisultran jälkeen, mutta se voisi olla vapaaehtoinen ja maksuton kaikille. Esim vain äidin mielenrauhan vuoksi. :)

Varhaisultra voi monessa tapauksessa olla täysin perusteltu. Minulla esimerkiksi on aina ollut epäsäännöllinen kierto, ensimmäisessä raskaudessa laskettuaika kuukautisten perusteella oli yli kaksi viikkoa pielessä, jolloin seulontojen aikataulu oli myös virheellinen ja siksi arvotkin olivat erilaiset kuin oikeaan aikaan otettuna. Kolmessa viimeisessä raskaudessa olen tuosta syystä päässyt kunnalliseen varhaisultraan.

Myös kohdun ulkoiset raskaudet on hyvä havaita ajoissa.

Pakko kommentoida, kun niin koskettaa. Uskomattoman vaikeista tilanteista ootte miehen kanssa selvinneet. Mä todella toivon sydämmeni pohjasta tsemppiä ja uskon, että alkiodiagnostiikasta yms olisi apua, että saatte vauvan syliin asti. Se on monille tuonut avun.

Voimia ja halauksia täältä! :Heartbigred

Voi ei! Hurja määrä :sad001 mutta ootte sitkeitä kun ette ole heittäneet pyyhettä kehään :Heartred Ootteko saaneet keskusteluapua mistään? Tuo on varmasti todella raastava kokemusrypäs. Suosittelen kyllä käymään juttelemassa jossain, esim neuvolan kautta voit kysyä tukea - vaikka meni kesken niin silti itse ainakin saatiin keskusteluapua.
Toivottavasti saatte tarvitsemanne avun kaikella tavalla ja saatte vihdoinkin sen nyytin syliin elävänä!!! Tsemppiä!!!

Soittiko kukaan tänään? Ellei niin kyllä aamusella menisin jo lankoja pitkin. Eiks tosin kiireellinen määritelmä ole jotain alle viikko?

En usko että yhtään keskeytystä tai tyhjennystä tehdään ilman että ollaan varmoja että alkiolla ei ole sykettä.

Mä taas näen että varhaisultra pitäisi olla maksuton seulontaultra kuten nt ultra. Paljon käy niin että raskaus on keskeytynyt ja alkio on lopettanut kasvamisen esim viikolla 6-7 ja sitten äiti luulee olevansa raskaana monta viikkoa ennen nt ultraa. Eikä se ultra estä keskenmenoja ja se voi tulla myös sen varhaisultran jälkeen, mutta se voisi olla vapaaehtoinen ja maksuton kaikille. Esim vain äidin mielenrauhan vuoksi. :)
Tuttu oli saanu tyhjennyslähetteen kouraan ja onneksi olivat tutkineet uudestaan - siellä se pieni sydän jumputti kuitenkin!

Bella Swan on nyt ylläpitäjä eli hänelle viestiä, jos haluaa salaiseen ryhmään. (Minä toimin nyt moderaattorina eli vähän kuin adminin apulaisena pitämässä foorumin henkeä hyvänä, enkä pysty lisäämään ryhmään.)

Paljon voimia aloittajalle. <3 Epäreilua kuinka tulee jatkuvia vastoinkäymisiä. :(

Kiitoksia kaikille ihanille kun välitätte.Kyllähän tuota aina toivoo että jos kuitenkin siellä olisi vielä pikkuinen.Ja Iltasanomissa oli ihan artikkeli tapauksesta jossa naiselle annettu lääkkeet tyhjennystä varten kun oli todettu että kuollut sikiö.Tämän naisen vaisto oli sanonut muuta eikä ollut niitä ottanut ja onneksi ei ,nimittäin kaikki oli sikiöllä hyvin.Tätä lääkäriä yritettiin myös tavoittaa asiaan liittyen mutta yllätys yllätys hän ei suostunut kommentoimaan tapahtunutta.Ainahan sitä voi pitää kiinni siitä pienestäkin mahdollisuudesta,toivon kipinästä..varsinkin tässä tapauksessa kun mieheni kanssa ollaan nyt epätietoisuudessa...

Takaisin