Suurperheet eli lapsia 3+

annaeveliina85

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin, että tähän ketjuun voisi kerätä "suurperheiden" ajatuksia siitä kun lapsiluku kasvaa. Miten raskausaika eroaa edellisistä, miten parisuhde jaksaa, millaista on arki useamman lapsen kanssa. :)

Tuo "suurperheet" on ehkä hiukan väärä sana. Kolme lasta ei vielä omasta mielestäni ole "suurperhe" eikä välttämättä neljäkään lasta tarkoita sitä. Mutta kun lapsiluku on kahden sijasta kolme, neljä tai enemmän, niin kyllähän se arkeen ja valintoihin vaikuttaa. Meillä kolmas lapsi tarkoitti sitä, että auto meni vaihtoon ja nyt kun neljäs on tulossa niin suren ettei otettu sitä 7-paikkasta autoa! :sad001

Meillä on ennestään pojat 9v ja 7v ja tyttö 2,5v :)
 
Minä tungem itteni tänne. Meille siis neljäs tulossa ja ennestään on kolme tyttöä 9v, 6,5v ja 2,5v.

Virallisten määritysten mukaan 5henkeä on suurperhe eli kyllä sitä jo ollaan.

Meillä menee auto vaihtoon auttamatta. Mies sai just työsuhde auton ja mun auto oli tarkoitus vaihtaa pienempään mutta nyt mennäänkin sitten isompaan :D
Me asutaan siis taajaman ulkopuolella ja pakko olla kaksi autoa.
 
Täällä neljättä odotellaan.
Esikoinen on juuri täyttänyt 5 vuotta.

Auto vaihdettiin muutama vuosi sitten. On 7-paikkainen. Asunto kyllä käy pieneksi. Asutaan vanhassa kolmiossa jossa pohjasuunnittelu on ihan kamala.

Muuten ei juuri mikään ahista tai muutu. Parisuhdekin on voinu koko ajan ihan hyvin. Raskausaika eroaa nyt niin, että en ole edellisissä tämmöstä väsymystä tuntenu.
 
Ihanaa osio vaikka en tänne kuulukkaan. Miten tutut onottaneet vastaan suurperheet?
 
Ihanaa osio vaikka en tänne kuulukkaan. Miten tutut onottaneet vastaan suurperheet?

Me ei olla vielä kovin monelle kerrottu ja ne (mun sisko ja äiti, sekä paras kaveri + yks työkaveri) on suhtautunu asiaan vaan ihan onnitellen raskaudesta. Kukaan ei ole kommentoinut lasten määrää mitenkään.

Varhais ultraa tekevä lääkäri sen sijaan kysäsi "ootteko isonkin perheen aatelleet hommata?" Totesin vain "yks kerrallaan" :D

Mulla myös väsyttää ihan kamalasti kun pitää tätä jo olevaa sirkusta pyörittää ja käydä töissä. Toisaalta viikot menee nopeasti eikä ehdi niin miettimään oireita ja odottamaan että aika kuluisi.

Parisuhde meillä voi ainakin vielä hyvin. Ja luulen ettei siinä suurta monttua tulekaan :)
 
Tuota vähän aattelinkin että vieraammat voi töksäyttää mitä sattuu..
 
Me ei oo kerrottu vielä kellekään mut kyllä jo kolmannen kohdalla huomas, että niiden onnittelujen sijaan alko tulla "taasko" ja "aijjaa" kommentteja. En tiiä kerrotaanko tästä ollenkaan vaan annetaanko vaan kaikkien huomata ajallaan.
 
Meillä ei kyllä ole mitenkään oudoksuttu isoja perheitä. Johtunee tietysti varmaan siitä että mulla on itsellä kaksi sisarusta ja mies on pohjosesta kotoisin ja siellä niitä isoja perheitä on enemmänkin. Miehen serkulla mm. 9 lasta :D
Meidän lähipiirissä muutenkin on aika isoja perheitä ihan jo lapsuuden perhetutuista asti.
 
Meille 4 tulossa ennestään on 5-vuotias poika,3-vuotias tyttö ja 2-vuotias tyttö [emoji4]
Auto menee vaihtoon ja asuntokin varmasti ois vaihettava ku nyt on kolmio ni alkaa olee ahdasta(tällä hetkellä ei vaan oo ees inspistä ajatella pitävänsä kämppää tän jo olevan kolmikon kaa näyttö kunnossa [emoji6])
Tää raskaus on erinlainen muihin verrattuna siten et väsyttää ihan hirveesti ja on tosi huono-olo ihan koko ajan ja sit en pysty syömää oikeestaan yhtään mitään enkä pysty ruokaa yökkimättä tekee,aiemmissa raskauksissa ei oo näin pahana ollu oireet..
 
Meille tulossa "vasta" toinen lapsi mutta haluaisin itse useamman lapsen. Mies varmaan "tyytyy" 2-3kpl :D Itsellä useampia siskoja ja veljiä ja oon kokenut sen vaan positiivisena. Ainut miinus, että perinnönjaossa ei varmaan niin paljon saa no joo vitsi vitsi :P

Mutta kun on ollut paljon sisaruksia niin on jollain tavalla saanut rauhassa kasvaa. En osaa selittää mitä tällä tarkoitan..En oo kokenut jääneeni ilman syliä tai äidin huomiota. Mä siis luulen että joillekkin äideille sopii paljon lapsia.

Mut oon itse ihan kiitolinen kun saan edes nämä kaksi lasta :) Tsemppiä kaikille :Heartred
 
Täällä myös tuleva suurperheellinen. Meillä neljäs tulossa. Ennestään 5v, 4v ja 1v. Ei olla vielä kenellekään kerrottu. Aikaisemmista tuli kerrottua muille aika piankin.
 
Täälläkin tuleva suurperheellinen. Neljäs myöskin meille. Lapset nyt 5v, 4v ja 2v. Lähimmät ystävät vasta tietää ja "odotan" myös noita "taasko" kommentteja.. Siksi ehkä jätetty nyt vielä kertomatta, vaikka tarkkasilmäiset voivat huomata turvotuksesta.
 
Minulle tulokas on kolmas, miehelle toinen ja yhteensä lapsia on sitten neljä. Kumpikin autoista menee vaihtoon ja katselemme isompaa asuntoa. Tosin asunnonvaihto olisi tullut eteen jokatapauksessa, uusi perheenjäsen vaan vauhditti päätöstä.

Meidän isommat lapset on koululaisia jo, vauva-arjesta on vierähtänyt tovi, mutta eiköhän me selvitä. Nuorin on ollut tiiviisti äidissä kiinni viimeajat, jännä nähdä kuinka käy kun kerromme vauvasta. Luulen, että lapsista ajatus on mukava. (Tai siis toivon...!:grin)
 
Täällä myös suurperheellinen. Lapset 2000,2002,2005 ja 2013 ja kesäkuussa viidennen laskettu aika. Hauska ajatella että esikoisella ja tulevalla kuopuksella tulee olemaan 16 vuotta ikäeroa :wink yhdessäeloa miehen kanssa jo 17 vuotta takana :Heartred omasta perheestä tiedän että ovat uudesta tulokkaasta onnellisia, mutta miehen vanhemmat ovatkin sitten asia erikseen, he halusivat ja haluavat edelleen että heidän poika sais viiletellä oman mielen mukaan ilman rajoitteita :/
 
Neljäs tulossa! Vanhimman ja nuorimman väliin tulee yli 20 vuotta!Sitten 18 ja 13 vuotiaat. On hoivaajia joten uskon pääseväni mukavan helpolla vauvan kanssa.
Lapset on elämän suola ihan ehdottomasti!
 
Muokattu viimeksi:
Me ei olla uutista kerrottu vasta kun mun äidille (ja omille isommille lapsille). Äidille uskalsin kertoa heti, koska tiesin että hän suhtautuu hyvin. Hänellä itselläänkin viisi lasta. Isälle kertominen jännittää... on muutaman kerran piruillut kun on meidän lapsia vahtinut ja me ollaan miehen kanssa saatu aikaa kaksin, että "älkää nyt sitten ainakaan lisääntykö..." Kyllä isäkin varmasti tykkää asiasta sitten lopulta, mutta hän on myös nähnyt ettei meillä aina ole ollut helppoa nytkään.
 
Mua hirvitti enemmän miehen puolelle kertoa, itse olen kokenut normaalimpana ison, kuin pienen perheen. Myös mun ikä hirvitti, monet kun ajatteli, että lapsiluku olisi nyt täynnä ja edessä "helpohko" matka kohti aikuisuutta, kun lapsetkin on jo isoja. (Tiedän, pienet lapset pienet huolet jne...) Mutta onhan se eriasia olla 40v kun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, kuin 60v. No varmaan ymmärrätte pointin?:king

Kaikki ovat kuitenkin suhtautuneet ihanasti onnitellen ja kovasti kesää odottaen.
:love7
 
Heips! Täälläkin yks 4. Odottava äiti ilmoittautuu... ennestään olis 3 tyttöö joilla iät 10, 7 ja 2 v 2 kk... nyt ois sit tasottamaan tulossa helmikuun lopulla pikkuinen poika:P... sitä onkin odotettu oikeen kunnolla... mies päästi rakenneultrassa kunnon tuuletukset kun näki(ekasta lapsesta lähtien oottanu poikaa.)
 
Takaisin
Top