Suurperheeksi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko joskus haaveilleet suurperheestä? Tai onko teillä sellainen jo?

Kyllä kun miehen kanssa tavattiin ja tutustuin hänen sukulaisiinsa, joilla oli silloin jo monta lasta, ajattelin että minäkin haluan! Erinäisistä syistä kaksi saattaa kuitenkin olla meidän loppusaldomme, vaikka enempi vähempi mietin vielä haikeana kolmatta..

En kyllä aiemmin haaveillut, mutta haaveet muuttunut matkalla. Nyt on 4. tulossa ja mies jo puhuu seuraavasta :p suht nuoria ollaan vielä, joten saas nähdä mihin lopulta päädytään tai tai saadaan. Lapsettomuuttakin ollut nuorempana, tosin nykyään tulen helpommin raskaaksi.

Montako lasta on suurperhe? Meillä on kolme lasta, itse miellän sen normaalimääräksi. Minusta nelilapsinen on suurperhe, mutta nelilapsinen kaveri totesi, että se on normaalimäärä heidän nurkilla.
Näitä lapsiasioita on suunniteltu yksi kerrallaan, jis olisi aloittanut aiemmin, voi olla että sitten olisi halunnut enemmänkin. Toisessa raskaudessa mietittiin sektion tarvetta ja lääkäri kysyi haluanko vielä monta lasta. Pikainen vastaus oli, että haluan mahdollisesti yhden vielä tai kaksi, mutta se saa riittää.

Minusta ajatus suurperheestä on ihana, eri asia sitten toteutuuko se. Ensimmäisestä vasta haaveillaan, ja ei tunnu olevan helppoa meidän kohdalla lapsen saaminen. Yritän kuitenkin olla luottavaisin mielin, jospa mekin vielä onnistumme :love017

Meillä on kaksi, haaveissa olisi 3 tai ehkä 4. Saa nähdä, miten sitten käy, on tässä (toivottavasti) aikaa vielä tätä pyöritellä ja miettiä mikä olisi meille paras. Suurperheen määritelmä jo kolmesta lapsesta tuntuu hölmöltä, en koe kolmea lasta vielä kovin isona määränä. Neljä ehkä voisi jo täyttää oman kriteerini suurperheestä.

Meillä on nyt tulossa toinen lapsi. Kolmannen suhteen on suunnitelma auki. Kolme on kuitenkin meidän perheelle maksimimäärä. En osaa mieltää kolmea lasta suurperheeksi, vaikka se sellaiseksi määriteltäisi. Eli virallisen määritelmän mukainen suurperhe ei ole mahdoton ajatus. Mutta jos käsite suurperhe on mielipidekysymys niin mielestäni se käsittäisi ainakin neljä lasta ja se tuntuu meille liian monelta. Kolmannenkin jos saisi pitäisi jo jommankumman meistä hankkia kortti ja auto, kun ei enää mahduttaisi kenenkään kyytiin koko perhe.

Meillekin on suotu suurperhe, koen itse että 4+lasta on suurperhe. Kolmekin lasta tuntuu sivusta katsottuna helposti suurperheeltä jos kaikki lapset on pieniä. Kun lapset kasvaa ja itsenäistyy, tulee suurperheestä taas normiperhe :p. Vaikka parhaimmillaan toki läheinen yhteys lapsiin säilyy aikuisuuteen asti, ehkä silloin voi tuntua suurperheeltä vielä myöhemminkin. Jää nähtäväksi!
Suurperhe pistää monta asiaa elämässä uusiksi, ei voi kovin tarkkaan etukäteen suunnitella asioita, kun on niin monta persoonaa pelissä vaikuttamassa.
Paljon pyykkiä, tiskiä, kenkiä, hanskoja, ruokaa, puhelinlaskuja, pyöriä, luonteita, ongelmia, melua, tunteita, mielipiteitä.. Raskasta ja ihan parasta mitä elämä on tarjonnut. Ammattiuran on ihan huoletta voinut laittaa hyllyyn pölyttymään, elämä on vahvasti tässä ja nyt.

Pitkään olin sitä mieltä, että ainakin kolme lasta, mutta nyt jo useamman vuoden saanut ajatella enemmänkin, että jos edes sen yhden ehtisi saada aikaiseksi. Eli haluaisin edelleen monta lasta, mutta se ei välttämättä ole realistista.

En halua suurperhettä. En ole sellaisesta haaveillut. Tai ehkä joskus hetkeksi erehtynyt kun olen ihaillut jotain perhettä sivusta - olisi lapsilla seuraa toisistaan.

En muista koskaan haaveilleeni suurperheestä. En ylipäätään muista ajatelleeni mitään tarkkaa lasten lukumäärää jonka haluaisin. Nyt niitä kuitenkin on kaikkiaan neljä (kolme itse synnytettyä ja yksi bonus), joten kai me olemme suurehko perhe, jos nyt ei aivan suurperhe.

Oikeastaan hassua, etten muista koskaan miehenkään kanssa puhuneeni, että montako lasta olisi kiva. Meillä oli molemmilla yksi kun tapasimme, ja oli selvää, että haluaisimme lisää. Yhden yhteisen jälkeen tuli vähän vahingossa toinen. Nyt mies on sitä mieltä, että tämä riittää, mutta itse vielä pohdiskelen, haluaisinko yhden vielä. Mies on luvannut taipua yrittämään, jos oikein kovasti päätän haluta. :grin

Takaisin