Supistuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Minulla on tässä viikon aikana kai sitten alkanut supistelemaan. Kokeneemmat kertokaa miltä niiden pitäisi tuntua!

Maha ja varsinkin siitä alhaalta vain kovenee. Tuntuu kuin lihakset vain jännittäisivät. Minusta se tuntuu vain todella epämiellyttävälle - ei varsinaisesti satu, mutta ei se miltään neutraaliltakaan tunnu. Kun pysähdyn ja tietoisesti rentoutan mahaa, niin sitten menee ohi. Yleensä noita tulee iltapäivisin ja alkuillasta. Vähän minua huolestuttaa, sillä äidilläni oli ongelmia näiden kanssa. Minä synnyin hyvin aikaisin ja veljeni pidettiin sitten lääkkeillä sisällä vähän pidempään.

Minulla on neuvola vasta vajaan kahden viikon päästä, joten tässä saan huolehtia asiaa siihen asti :(

Tänään 20+5

Hei!

Suosittelen paljon lepoa ja jospa kuitenkin kävisit tarkistuttamassa tilanteen! Liian aikaiset supistukset voivat pahimmassa tapauksessa pehmittää kohdunsuuta ja käynnistää synnytyksen ennen aikojaan. Joskus ovat täysin vaarattomia ja kohtu ikään kuin supistelee kasvaessaan.
Mutta epätietoisuudessa on ikävä olla, joten käypä neuvolassa tai äitipolilla ja vaadi että joku kurkkaa tilannetta tarkemmin.
ns. harjoitussupistukset ovat kivuttomia ja tuntuvat juuri mahan kovenemisena. Eivät ole vaarallisia. Mutta kovin varhain sinulla jo supistelee niin kävisin neuvolassa mainitsemassa asiasta!!

Itselläni meni esikoisen kanssa vedet rv 29 ja syntyi viikkoa myhemmin. Hyvin selvittiin mutta puun takaa tuli synnytys. Itselläni silloin jo supisteli todella varhain raskaudessa, tiedä sitten oliko näillä yhteyttä? :)

Joo, muuten soitelisinkin ja kyselin neuvolasta, mutta nyt ei kyllä vain pysty (soittamaan sinne tai käymään siellä). Pakko odottaa vähintään reilu viiko. Mutta niin ajattelin itsekin, että on otettava todella rauhallisesti. Lepoa ja lepoa vain nyt. Ja mielenrauhaa :)

Äidilläni alkoi kanssa supistelemaan jo ennen puolta väliä. Hienoa, että tellä meni kaikki hyvin vaikka esikoisesi syntyikin noin aikaisin.

Minulle sanottiin viime viikolla neuvolassa, että näillä viikoilla (nyt 17+) voi alkaa harjoitussupistukset, jotka juuri tuota lihasten jännittymistä ja kovenemista. Sanoi, että se on normaalia ja jos ovat vain lyhytkestoisia ja menevät rentoutuessa ja rauhassa ollessa ohi, niin ei hätää. Itselläni ei näitä ole ollut, mutta neuvolantäti alusti, että näitä voi tulla osilla jo näin aikaisilla viikoilla eikä niitä tarvitse pelästyä, jos menevät myös ohi eivätkä ole todella todella kivuliaita. Eli uskoisin, että sullakin kaikki ihan hyvin. :) Toivottavasti kuitenkin saat pian neuvolaan yhteyden, jos se rauhoittaisi mieltä.

Jatkuvat, kivuliaat supistukset voivat olla vaarallisia mut ajoittaiset kohdun kovottelut ja ns. lihasjännitykset on ok, kunhan ne eivät ole jatkuvia. Minullakin ajoittain alavatsaa kovottelee varsinkin jos touhuan paljon tai liikun rivakasti yms.
Nyt vaan lepäilet ja juot runsaasti nesteitä, sekin vähentää kovotteluja. Ja tarv. voi ottaa Para-Tabsia, jos tuntuu että alavatsalla on jatkuva kiristävä tunne, se yleensä helpottaa ja laukaisee jännityksen. Itse en olisi vielä huolissani kun viikkoja kuitenkin vielä suht vähän :)

Juu en halunnut suotta pelotella, että aikaiset supistukset aina vaarallisia. Itselläni tietenkin taustani takia herkempi korva kaikkeen "enteilevään" toimintaan :)
Lepoa vain jos supistukset juuri tulevat rasituksen myötä eivätkä ole kivuliaita. Ja tottakai kannattaa asiasta mainita neuvolassa jos se kovasti mietityttää!

Itselläni alkoi supistukset hyvin varhain ja kun niiden syytä lähdettiin selvittelemään, niin löytyi labrakokeissa clue-solut. Kun paikallishoidolla (antibiootti) hoidettiin ne kuntoon, niin supistuksetkin hävisi. Tosin uusiutui raskauden aikana yhteensä 3-kertaa, mutta oikeastaan aina ensimmäisenä osasin niitä aavistella, kun supistukset alkoivat ja sitten tuli myöhemmin myös hajua. Raskaus meni kuitenkin ihan mukavasti, vaikka poika syntyikin 37+1. Juuri täysiaikaisena :) Mutta tuota aikaista tuloa osasin aavistella hyvin varhaisessa vaiheessa: tuntui olevan sen verran malttamaton kaveri ;)

Minä en tiiä supisteleeko mua, neuvolassakaan täti ei oikeen osannu sanoa onko ne niitä vai tavallista kohdun kasvua. Moni sanoo että koko maha menee kovaksi, mutta ei mulla mene koko maha, pelkästään alhaalta kohdusta. Kai se jonkinlaiselta kiristykseltä tuntuu hetken, mut niitä tulee paljon. En tiiä, parempi ku ei ajattele ja stressaa siitä.

Jahas, täällä sitten alkoi ilmeisesti supistelemaan. Kauppareissulla jo aattelin että oudolta tuntuu vatsassa, kotiin päästyäni tunnustelin kohtua ja se oli ihan kova. Hieman tuota rasvakerrosta tuossa päällä niin ei ehkä niin selkeästi aina huomaa.. Lepäilin aikani, toistui joitakin kertoja. Liikkeelle kun lähdin niin alkoi taas. Hädissäni soittelin neuvolaankin heti kun ei enää kauaa tänään oo auki, ja sanoivat ettei mitään hätää jos ei oo kipuja, vuotoa tai ponnistamisen tarvetta. Ilmeisesti siis säännöllisetkään supistukset ollessaan kivuttomia ei aiheuta paniikkia? Hirvittää vaan mennä huomenna töihin, työ fyysistä välillä. Ehkä olis nyt vaan sitten aihetta vähän rentoutua ja olla rauhassa. on tässä kyllä tullu vähän liikaa stressattuakin viime aikoina.

Nyt saatan esittää tyhmän kysymyksen, mutta voivatko supistukset olla semmosia ns. menkkaoireiden tuntosia? Itse odotan ensimmäistäni niin ei ole kokemusta miltä niiden oikeasti kuuluisi tuntua. Nyt alkanut (rv 20+2) tuntumaan välillä samalle kuin menkat olisivat menossa. Samanlaista kipua alamahassa. Kestää toki vähemmän aikaa muutamasta minuutista 10 minuuttiin. Ovatko nämä siis harjoitus supistuksia vai jotain mahdollisesti vakavampaa? Ei siis tule päivittäin, mutta nyt muutamana päivänä tuntunut.

Retrokki!
Mä olen tajunnut tässä ensikertalaisena kanssa ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan :happy118 Itse olen vkolla 23+1 ja supistuksia onollut jo ainakin kolmisen viikkoa. Minulla niitä tulee monesti päivässä. Välillä vain huomaan vatsaa koskettaessa,että se on ihan kova, välillä vähän vihlaisee ja sitten kiristää koko vatsaa ja se menee todella kovaksi. Eilen kuulin,että selässä tuntuvat menkkamaiset kivut voivat olla myös supistuksia. Neuvolasta sanottiin,että kipeitä supistuksia ei saisi vielä tulla (missä menee raja?),mutta kivuttomasti ovat vielä normaaleja. Telkkari sanoi myös,että joillakin kohtu reagoi paljon voimakkaammin ja supistukset voivat tuntua kovilta koko raskauden ajan,vaikka kaikki olisi kunnossa.

Itse pääsen varmistamaan oman tilanteen huomisilla labrakokeilla (mm.pissatulehdus ja emätintulehdus halutaan kokeilla pois sulkea) ja ma olisi aika lääkärille joka vielä kurkistaa alapäähän,että kohdun suu ei ole alkanut pehmentymään. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitää ja saadaan molemmat mieheni kanssa mielenrauha :flower

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että olen jo useamman viikon "kärsinyt" noista harjoitussupistuksista tietämättäni... Eli olen täälläkin johonkin ketjuun kirjoittanut, että kun kävelee tai muuten touhuaa päivän aikana, niin tulee sellainen vetävä tunne tonne mahan sivuille. Ja nyt kun lueskelin sitten yleisesti noita kuvauksia, miltä kenelläkin harjoitussupistukset on tuntuneet, tulin siihen tulokseen että sitä tämä totta tosiaan taitaa olla. Kipeätä ei siis varsinaisesti tee, mutta tulee melkein pakottava tarve käydä istumaan tai ylipäätään koukistaa jalat ja nojata eteen...
Tätä se on kai ekalla kerralla kun ei tiedä miltä mikäkin tuntuu ja mitä odottaa??

Mistä sitä nyt sit tietää kuinka paljon näitä supistuksia on vielä normaalia? Neuvolassa ja lääkärissä oon sanonu että supistelee reippaasti, välillä on päiviä että ei supistele kun vähän. Jos jotain pitäis arvioida ni varmaan ainakin 20-30 supistusta saattaa tulla päivässä ellei enemmänkin, en nyt sit oo laskenu kun on vakuuteltu että harjotussupistukset kuuluu asiaan. Sitten on hetkiä että saattaa vartin aikana tulla useita supistuksia peräkkäin, mutta levolla rauhottuu. Eilen esim. sauna ilmeisesti provosoi tuollaseen hetkellisesti säännölliseen supisteluun.

Supistukset ei oo kipeitä, jotkut on aika napakoita, useimmat kuitenkin sellasia että pitää pysähtyä ja levähtää. Niitä tulee niin levossa kun rasituksessa, joskus mutta harvoin öisin kylkee kääntäessäkin. No, lääkärissä olin tällä viikolla, kokematon lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen ja neuvolakorttiin kirjotti että kiinni, kiintä/puoli pehmeä. Koen että oon vaikeasti tutkittava, se sattuu ja en pysty kunnolla rentoutumaan (taaksepäin kallistunut kohtu?). Ei sen kummempaa asiasta maininnut, itekin huomasin asian vasta heti perään neuvolassa (kävin kuunteluttamassa sydänäänet), neuvolan täti ei siihen mitään sanonut mutta tulosteli vähän papereita neuvolakortin väliin jos nyt kesällä reissataan, ihan vaan varmuuden vuoksi! Puhuin myös vihlaisuista tuolla alakerrasta, sanoi että kuulostaa siltä että siellä olisi suonikohju.

Puuh, kauheen pitkä sepustus. Kellään muulla tosi paljon harkkarisuppareita? Minkä verran tässä uskaltaa mitään tehdä? Viikkoja on siis nyt 29+0. Jotenkin koen äippäpolille soittamisenkin niin vaikeana, mielestäni soittaisin sinne turhaan... En tiiä, auttakaaa!! :)

pumpulipallo: Hurjaa tosiaan ajatella että mennään jo niin pitkällä että syntymänkin mahdollisuus olisi ihan todellinen... Olitko silloin sairaalassa vesien menon jälkeen? Miten teidän alkutaipale lähti käyntiin?

Kyllä täälläkin supistelee arviolta yhtä useasti päivässä kuin Pikku-Tikrulla. Kaikki supistukset olleet kipeitä jo viikolta 20 alkaen :( Huomenna alkaa viikko 28. Kerran jo käyty synnyttäjienkin vastaanotolla yöllä todella voimakkaiden supistusten takia. Onneksi paikat ovat pysyneet kiinni! Itseasissa toissapäivänä tunsin oikeita harkkasupistuksia kolme kappaletta! Siis näitä ei kivuttomia. Nyt ollut 3 viikkoa sairaslomalla fyysisen työn ja supistusten takia. Äitiyslomaan saakka olenkin saikulla ja hain sitä verhennettua eli vajaa kuukausi viralliseen äitiysloman alkamiseen.

Mullakin on ollut ainakin aikaisemmin yhtä paljon suppareita kuin sulla Pikku-Tikru. Ei kipeitä, mut sellasia että huomaa kyllä. Mun mielestä niitä on ollut nyt vähemmän kun oon ollut kesälomalla (vaikka siis työni on toimistotyötä).

Wow: juu täällä lasken viikkoja esikoisen syntymän mukaan, eli synnyttäisin sen mukaan kahden viikon päästä! Huhhuh..
Vedet menivät silloin todella yllättäen ja olin viikon sairaalassa makaamassa. Vessassa sain käydä ja mies vei pyörätuolissa pihalle mutta muuten piti maata. Seurasivat tulehdusarvojen mahdollista nousua ja antoivat keuhkoja vahvistavaa lääkettä vauvalle. Viikon kuluttua antoivat lääkärit lausunnon jossa antoivat lapselle luvan syntyä jos on tullakseen. Silloin viikkoja 30. Samana iltapäivänä alkoi supistukset ja tyttö syntyi aivan terveenä aamuyöstä. Painoa 1625 joten pääsi vastasyntyneiden teholle keskoskaappiin kasvamaan. Minä kotiuduin sairaalasta päivän päästä.
Alussa olin ihan sekaisin :) hormonihöyryissä ilman vauvaa kotona pumppaamassa maitoa aamuyöstä jotta saisi tuotannon käyntiin - päivät meni sairaalassa istuessa ja taas illaksi kotiin lepäämään.
Viikko oltiin siellä teholla jonka jälkeen pääsimme lähisairaalan lastenosastolle n. Pariksi viikoksi.
Hyviä puolia olen koko rumbassa nähnyt muutaman: itse toivuin synnytyksestä ja raskausajan krempoista hyvin koska sain nukkua öitä kotona monta viikkoa ennen vauvan kotiutumista. Vauva kotiutui tiukalla ruokailuaikataululla joten oli alusta asti tyytyväinen vauva joka söi nälläänsä kunnolla ja nukkui sitten kunnon pätkiä. Tämä rytmi-ajattelu jäi päälle ja koko pehe ja mahdolliset hoitajat ovat tyytyväisiä selkeästä päivärytmistä.
Rankinta oli pitkät päivät sairaalassa jossa ei kunnon tiloja vanhemmille tai mahdollisuutta yöpymiseen edes joskus. Myös se vastuun tunne kun minikokoinen vauva kotiutuu kaikkien lisäravinteiden ja ohjeiden kanssa on aikamoinen.

Muuten kaikki mennyt mainiosti ja tyttö tällä hetkellä terve touhukas kaksivuotias :)
Eli ei se ennenaikaisuus mikään katastrofi ole, vain hieman erilainen tie :)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Ihanaa, pumpulipallo että asiat sujuivat hyvin ennenaikaisuudesta huolimatta! Ja että osaat nähdä myös positiivisia puolia tapahtuneessa. :)

Takaisin