Supistukset

NinniLi

Vasta-alkaja
Heippa kaikille :)

Uskaltaudun kirjoittamaan vihdoinkin tänne. Vertaistukea hakemassa :)

Itselläni on alkanut tulemaan pieniä supistuksia (joita en tiedostanut supistuksiksi ennen kuin
neuvolassa eilen näin sanottiin). Olen raskausviikolla 18. Onko kenelläkään samoja ongelmia?
 
mulla oli viikolta 15 lähtien ennakoivia supistuksia joiden takia jouduin sitten viikolla 23 jäämään sairaslomalle töistä. Ei ne oo vaarallisii, mulla vaan oli työ sen verran raskasta että oli pakko jäädä pois.
 
NinniLi:
huihai, ei se ole ongelma, se kuuluu asiaan. [:)]
Mulla alkoi kanssa tuntumaan niitä jo pari viikkoa sitten. Ne voi alkaa missä raskauden vaiheessa vaan, mutta tietysti vasta kun kohtu on selvästi kasvanut, ne voi tuntea. Joillakin tulee vasta puolenvälin jälkeen.
Harjoitussupistukset eivät tunnu pahalta, oudolta vaan. Jos suppareihin liittyy kipua tai todella todella epämiellyttävä tunne, joka ei lähde pois vaikka vaihtaa asentoa, ni sit kannattaa ehkä soittaa synnytysklinikalle/neuvolaan tms. Tosin ne sanoo sieltä, että ota kaksi panadolia ja seuraa tilannetta, soita uudelleen jos jatkuu...

Harkkasupistuksissa on kyse siitä, että kohtulihas (tahdosta riippumaton kun on) harjoittelee siellä itsekseen sitä supistelua. Se saattaa lisääntyä esim liikunnan ja seksin aikana/jälkeen, mutta se ei oo mitenkään vaarallista. Kohtu reagoi myös vauvan liikkeisiin ja etenkin myöhemmin sen huomaa selvästi, että kun vauva oikein melskaa, ni kohtukin on aktiivisempi. Ja kun lähtee lenkille, saattaa alkuun vatsa mennä ihan kivikovaksi ja pysyä niin jonkun aikaa, mutta siihen ei liikkumista kannata lopettaa. Kohtu tottuu kyllä.

Ja harjoitussupistukset on noin murto-osan siitä vahvuudesta, mikä oikea supistus on, eli ne ei ollenkaan puserra vauvaa sieltä kohdusta ulos (ja kohdun suukin on kiinni).
Että huoleti vaan! [:)] Lystikästähän se on, kun mahasta tulee semmonen kova pallo ja tuntuu kuin joku muu kiristäisi sun vatsalihaksia. [:D] Mutta koska se myös tuntuu niin tavattoman oudolta, ni on ihan ymmärrettävää että se aluksi vähän hämmentää.
 
Kiitos teille :) Helpotti kummasti fiilistä ja stressiä :)

Onko teillä ollut jotain vaivoja raskauden aikana?
 
Juu, onhan noita supistuksia ollut, mutta kuten Cava sanoi, mikäs ongelma se on kun kuuluvat asiaan. Älä huoli ;)
 
Kuulkaapas leidit, mua vaivaa tämmönen... Mulla meni ihan alkuraskaudessa seksihalut kokonaan johonkin huitsin nevadaan ja sit kun ne pikkusen palaili tossa kuukaus sitten ni nyt kolmella kerralla on sattunu ihan saatanasti [8|] Eli kun ollaan yhdynnässä ni vähänkin kun syvemmälle menee, sattuu ja sit kun on lopetettu sekstailu ni mun alavatsa on aivan helvetin kipeä ja kivikova.. About puolisen tuntia, kävelykin sattuu silloin ja puhkun ja puhisen [&o] Aion ottaa asian puheeks neuvolassa kun mulla se on 18.11 mutta hitto, ei kai se vatsakipu supistelua voi olla... Ei kyllä kauhee kiinnostus seksiin oo ku tietää että aina sattuu! En tiiä mihin tää viesti nyt ois kuulunut, mut tänne kirjotin..
Sattuuks seksi muita? ketään? Ja ei oo ennen noin sattunu kyllä...
 
Enkuli85:
hmm, ei tuo kyllä ehkä supistelua ole, se kipu.

Yksi tämmönen täysin maallikon järkeilemä selitys voisi olla se, että se kohdunsuu ja kohdunkaula ovat niin pirun kosketusherkkiä nyt, että semmonen ylimääräinen "tökkiminen" ei tee hyvää. Ja se saattaa säteillä koko alavatsaa sitten. Kohdunsuu ja -kaula on niin täynnä hermoja ja verta, että se periaatteessa saattaa aiheuttaa myös kipua. Ja samaan aikaan kun kudokset alkaa pehmentyä, niin se lisää tunnetta. Kenties tuossa kipuilussa on mukana niitä ihan sisimpiä ligamenttejakin, jotka pehmenee niin ikään.

Se kohdun kovettuminen on varmastikin ihan harkkasuppari, mutta se kuuluu asiaan, niinkuin tässä ketjussa on puhuttu. Se kipu vaan saattaa sekottua siihen kummalliseen kovettumisen tunteeseen. Ja kohtuhan reagoi tosiaan liikkeeseen.

Kannttaa ehdottomasti kyllä mainita neuvolassa asiasta - jos ne tietäis jonkun varmemmankin mahdollisuuden tuosta. Mitään vakavaa se ei ihan varmasti ole, mutta tokihan se niin on, että siinä lopahtaa petipuuhainnostus kyllä ihan tyystin, jos kipeetä tekee.
Itse varmaan vaatisin, että neuvolantäti varaa samantien NOPEASTI ajan neuvolalääkärille, joka voisi tsekata kohdunsuun tilanteen. Se, että se pehmenee, ei sinällään ole ongelma. Mutta jos sitä pehmenmistä tapahtuu jo näin pienillä viikoilla, ni se on vaan hyvä tietää. Voi tulla rajoituksia esim. uimiseen ja seksin harrastamiseen. Sinällään se ei kuitenkaan ole huolestuttavaa.

Niin ja: nää raskausajan tuntemukset tulee ja menee. Yhtenä aikana vaivaa päänsärky ja sitten huomaa eläneensä jo monta viikkoa ilman sitä. Välillä katoaa halut ja sitten ne taas palaa. Myös tuon kivun kanssa saattaa käydä niin... pieni tauko ja uusi kokeilu muutaman viikon päästä? [;)]

Niin ja se ettei tällaista aikaisemmin ole ollut, ei myöskään ole mitään hälytysmerkki. Ei mullakaan esikoista odottaessa ollu kertaakaan yhtään mitään vuotoa, ja tässä raskaudessa sitä oli jotakuinkin parin viikon välein. Ja päänsäryn kanssa sama juttu...
Niin, aikaisemmin kun mietin, että liittyskö sun vasta-alkanut pahoinvointi poikaan, mutta jos pojista sulla EI ollu pahoinvointia eikä tätä kipuilua, ni oisko eroavaisuudet sitten merkki tytöstä? [:D]

Tsemppiä!

PS. jos vaan jaksat raportoida, että mitä neuvolasta kertoivat, niin tuu toki jakamaan se. Kiinnostas tietää. [:)]
 
Takaisin
Top