Supistukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tasse83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tasse83

Näppärä viestien naputtelija
Supistuksista ollut juttua muissakin ketjuissa, mutta en nyt jaksanut selailla tarkemmin, eli aloitetaan ihan uusi keskustelu.

Varmaan tulee ajankohtaiseksi pikkuhiljaa kaikille.

Itse olen nyt sairaslomalla supistusten takia. Ilmeisesti ne vatsaa kovettavat supistukset ovat normaaleja ja "vaarattomia", ja ne alkoivat itsellä jo joskus rv 16 paikkeilla. Kovasti on siis harjoiteltu. Nykyään kuitenkin supistusten aikana vihloo selkä, pakara ja toisen jalan sisäreisi. Lisäksi nyt on tullut sitä, että jos liikkuessa alkaa supistaa, toinen jalka tuntuu menevän kokonaan turraksi. Ei varmaan ihan normaalia. Vai onko jollain esiintynyt tällaista oireilua? Aamulla neuvolalääkärin tarkistettavaksi. En vieläkään koe supistuksia erityisen kivuliaiksi, mutta kyllä ne hien saavat pintaan. Toivottavasti täysin harmitonta, viikkoja kuitenkin vasta 30+4.

En osaa eritellä tarkemmin, mutta jos ulkoillessa alkaa supistaa, niin minulla sattuu eka alamahaan, sitten selkä tulee mukaan, ja sitten vaan alkaa askel lyhetä, kunnes ei vaan jalat toimi. Viimeks (ja ehkä viimesen kerran) kun oltiin koko perhe lenkillä, niin kävin kylmän rauhallisesti makaamaan jalkakäytävälle hetkeksi, juttelin samalla esikoiselle joka istui pulkassa ja naureskelin miehelle jota vähän nolotti, että pari minsaa, kokeillaan jos menis ohi. :grin ja menikin! Aikasemmin olin vaan nojaillu polviin tai kyykkiny, tai istunu bussipysäkille jos sattu olemaan sopivasti kohdalla. Mikään noista vaan ei koskaan vie tunnetta kokonaan pois, ja loppumatka ollu tuskaa. Tää maassa pötköttely vei supistuksen kokonaan pois, ja pystyin kävellä loppumatkan (minun nykyisen kriteerin mukaan) normaalisti kotiin. :p

Supistukset on kaikilla niin erilaisia ja se kuinka paljon ne sattuu riippuu kans niin ihmisestä. Yksi ystäväni ei meinannut lähteä sairaalaan ajoissa kun ei ollut varma oliko supparit nyt niitä oikeita kun ei ne sattunu... Hän oli vaan istunut sohvalla ja kutonut, hengitelly siinä rauhassa monta tuntia ja mies oli pakottanut lähtemään sairaalaan kun olivat kuitenkin säännöllisiä supistuksia ja tihenivät koko-ajan. Synnärillä sitten todettiin että on sen 6cm auki ja vajaa neljän tunnin päästä oli tyttö sylissä... Eikä kuulemma supistukset olleet kivuliaita missään vaiheessa, epämukavia maximissaan. Kakkonen tulikin sitten syöksynä melkein ambulanssiin ja ei sitä ennen tainnut yhtään supistusta tullakkaan, kuulemma.

Menispä itselläkin sitten noin. En jotenkin tosin osaa pelätä sitä supistuksista johtuvaa kipua, kun ei ole kokemusta. Lähinnä tässä vaiheessa pelottaa se, jos lapsi päättääkin tulla ennen aikojaan. Neuvolassa määräsivät nyt hidastamaan tahtia, eli ei enää töitä. Nyt vaan pyöritellään peukaloita pitkälle maaliskuuhun. Kuulemma jalan puutuminenkin voi johtua juuri supistuksista. Vaikuttavat ilmeisesti aika kokonaisvaltaisesti omaan kroppaan. Mutta supistelkoon kaikessa rauhassa, jos kuitenkin vauvalla kaikki hyvin.

Täälläkin on sellaisia kivuttomia, mutta kuitenkin selkeästi huomattavia harjoitussupistuksia päivittäin. Epämiellyttäviltähän ne toki tuntuvat ja tulee sellainen ikävä paineen tunne koko vatsalle, mutta ei se varsinaisesti satu. Minulla nämä eivät säteile minnekään ja pystyn jatkamaan hommiani ihan normaalisti. Esikoista odottaessa en siis muista kokeneeni mitään harjoitussupistuksia ja siksi vähän jännittää, että millainen tästä synnytyksestä tulee. Edellinen siis eteni niin nopeasti, että sairaalassa olin 10 cm auki ja pääsin heti ponnistamaan. Jos nyt harkkarit vielä kypsyttävät paremmin paikkoja ja mahdollisesti nopeuttavat synnytystä, niin sitten on sairaalaan oikeasti lähdettävä heti ekojen supistusten alkaessa.

Täällä on supistellut kipeästi lähes päivittäin nyt parin viikon ajan. Se alkoi yhdestä sunnuntai illasta jolloin supistukia tuli säännöllisesti alle 10 minuutin välein 8 tunnin ajan. Panadolilla sain loppummaan noin 50 minuutiksi ja taas jatkui, mutta vähän pidemmällä välillä ja väliin tuli pari kertaa 20 minuutin tauko. Vikan tauon aikana päätin, että lähden väkisin näytille, jos tästä viä jatkuvat. Olin nukahtanut. :) eivät ottaneet klinikalle vastaan, eikä kukaan ole tarkistanut tilannetta, vaikka on ollut ihan rutiinikäyntejä kaksi ja yksi yleislääkärikäynti tällä välin. Kysyttäessä olen vastannut, että kipeesti on supistellut päivittäin ja säännöllisen epäsäännöllisesti. Oon sairaslomalla ja otan hyvin iisisti, silti supistaa. :) ei oikeastaan niin väliksi vaikkei kukaan ole kohdunsuun tilannetta tarkistanutkaan. Hämmentynyt kuitenkin hieman olen, kun toiset tarkastettu kivuttomistakin ja jotkut tarvinneet viä estolääkitystäkin. O.o

Yksilöllistä niin kovin toki. Toisilla kypsyttää kivuttomatkin ja toiset saattaa kärvistellä polttoja ja vihlontoja aiheuttavien supistusten kanssa monta viikkoa, eikä mitään muutosta. :>

Itellä tulee ihan vastaavia kipuja mitä synnytyksessäkin oli. Polttaa selkää ja vatsaa, vihloo kohdunsuuta ja reisiä ja painetta tulee nivusiin ja koko lantion alueelle. Saa nähä joskus, että onko mitään vaikutuksia ollut. :)

Mulla kans säteilee supistukset (myös harkka) niin alas jakoihin, ku välillä ylös selkää ja rintakehäänkin. Varmaan riippuu missä asennossa vauva on?? En tiiä. Mutta kyllä koko kroppa tuntuu välillä olevan yhtä supistusta. :D

Tsemppiä kaikille! <3

Aika outoo et ei oo tarkistettu kohdun tilanne. Mulla supisteli päivityäin koko keskiraskaus ja neukkutäti laitto lääkäriin tarkistukseen ajan . Ja labraan et ei tulehdusta ole. Kaikki oli kuitenkin ok. Nyt täs loppupuolella alkanu olee nää supistukset ikävän tuntuisia, säteilee alaselkään jaalamaha hellänä, menkkasärkyä ja tota sisäreisiin säteilee myös. Ja hirvee pissahätä supistusten jälkee. Mä en kyl oota synnytys supistuksii ollenkaa, ne oli niin kovia. Pelottaa ajatuskin kun on kärvistelly näitten harkka supistuksien kanssa.

Mulla on ollut myös parina iltana 5 min. välein parin tunnin ajan noita menkkakipuun verrattavia supistuksia. Kun asiasta kysyin neuvolassa käydessä oli viesti vain, että näillä viikoilla ei mitään syytä pidätellä, jos lapsi olis tulossa (36. rv). Näitä sitten kai loppua kohden alkaa tulla. Esikoisesta oli supistuksia vain päivää ennen h-hetkeä, taukosivat yöksi ja alkoivat taas aamulla ja sitten jo oltiinkin puolen päivän aikaan salissa.

Joo kohta niitä saakin jo tulla. :) Tuolloin oli viikot 32+.... Mutta nyt onneksi sairaslomalle jäännin jälkeen ovat rauhoittuneet. (Loma tuli kyllä muista syistä, mutta supistukset oli ehkä lisätekijä sen myöntiseen) Epäilin ite ihan vain stressiä niiden syyksi, enkä siksi ollut edes vaatimassa tarkastusta.. Tuo tulehdus juttu vähän mietitytti, kun se on vauvalle hengenvaarallinen eikä toimenpiteenä kummoinenkaan. :) ehkä olisi sitten oireet jatkunut, jos tulehduksesta olisi kyse. voihan sitä neuvolassa viä viattomasti mielipidettä kysästä. ;)

Kiitos sympatioista! <3

Munkin puolesta synnytyssupistukset saavat tulla vasta sitten synnytäessä, nekin poltot mielummin vasta salissa. :D

Illalla menkkamaiset kivut ja supistukset päälle...oli ensimmäinen kerta ku kesti noin kauan aaltomainen kipu (sellanen 40min.) yöksi kyllä rauhottu, paitsi muutamat vihlasut tuli yöllä alavatsalle, ku asentoa vaihdoin. Aamulla ylös noustessa kova kourasu vatsaan ja supistus päälle, tosi epämiellyttävän tuntosta.. tsempit teille joille tuo on jokapäiväistä!:Heartbigred

Täällä tänään rv 38+5. Harkkasupistuksia tulee (ja on tullut jo pitkään) päivittäin ja yleensä aina silloin, kun olen paikoillaan istumassa. Niitä saattaa tulla tunnin parin aikana jatkuvasti 5-10 min. välein. Mutta sitten jos lähden liikkeelle tai olen makuulla, niin ei mitään. Hiljalleen tuo ovat alkaneet muuttua kovemmiksi ja epämiellyttävimmiksi, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti kivuliaiksi.

Oi, sinulla Mörri-Möykky ei olekaan enää pitkään jäljellä! :smiley-bounce012 Kivaa.. minä odotan jo kovasti että pääsis vauvoja hoitamaan!

Mua jännittää hirveesti et miltä ne supistukset sitte tuntuu :) Nyt on rv 34+5 eikä tähän mennessä oo ollu muuta kuin sellasta täysin kivutonta et maha on menny kivikovaksi, niitä on ollu jostain rv 20 asti :)

Mulla supistukset oli todella kovia. Et kyllä ne sitten huomaa kun siihen liittyy myös kipu. Särky alaselässä. Supistuksista selviää kun yrittää olla rennosti ja hengitellä rauhassa.

Huhheijaa mä heräsin illalla/yöllä supistukseen, tuntu että meinasin kuolla jo noihin pieniin jotka kesti hetken. :/ Mitenhän mun käy sitten niiden ihan oikein supistus kanssa? *huoks*

Takaisin