Supistuket

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja tipppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

tipppa

Vieras
Voitteko kuvailla miltä teidän supistukset on tuntuneet? Mulla on nyt pari viikkoa laskettuunaikaan ja välillä tulee kova paineen tunne ja tuikkiminen alapäähän. Sellainen, että on pakko pysähtyä ja hengitellä. Neuvolassa sanottiin että kuulostaa supistuksilta, mutta silti epäilyttää, kun tutut on kuvailleet niitä niin eritavalla. Ilmeisesti voi olla erilaisia eri ihmisillä?

Oon ymmärtänyt että jos on paineen tunnetta ja kohtu menee kovaks ilman sen suurempaa kipua on kyse harkka supistuksista. Minulla synnytyksessä supistukset tuntu sekä mahalla että alapäässä (joillain myös selässä) jotakuinkin kokonaisvaltaisena menkka kipuna joka voimistu pikkuhiljaa. Aluksi oli paljon menkkakipuja miedonpaa. Näin itse kuvailisin tuntemuksia.

Voitteko kuvailla miltä teidän supistukset on tuntuneet? Mulla on nyt pari viikkoa laskettuunaikaan ja välillä tulee kova paineen tunne ja tuikkiminen alapäähän. Sellainen, että on pakko pysähtyä ja hengitellä. Neuvolassa sanottiin että kuulostaa supistuksilta, mutta silti epäilyttää, kun tutut on kuvailleet niitä niin eritavalla. Ilmeisesti voi olla erilaisia eri ihmisillä?
Supistuksilta kuulostaa, sanoisin, että nimenomaan harjoitussupistuksilta. Itselläni oli noita varsinkin kahdessa ekassa jostain puolestavälistä eteenpäin. Synnytyksen ollessa aluillaan ne siitä sitten muuttuu, itselläni sitten selkeästi kivuliaammiksi, kun tuossa vaiheessa se paineen tunne on päällimmäisenä.

Harjoitussupistukset ovat tuntuneet vatsan kiristymisenä, ja vaikkapa reipas kävely on niitä voinut laukaista. Kävely myös helposti hengästyttää, ihan normaali juttu.

Avaavat supistukset tuntuivat minulla aluksi menkkajomotuksina, ja niitä saattoi tulla säännöllisesti vaikkapa 4 tunnissa parikin päivää ennen kuin synnytys varsinaisesti käynnistyi. Nämäkin jomotukset saattoivat lakata vaikkapa päivän ajaksi ja tulla uudelleen sitten kun on lepäilemässä ja yöunia odottelemassa. Jossain vaiheessa jomotukset saavat voimaa ja tiheyttä niin, että liike tuntuu hyvältä, vaikkapa lantion keinuttelu etunojassa. Puhuminen ei meinaa onnistua. Silloin on hyvä hetki soitella suunniteltuun synnytyssairaalaan lisäohjeiden saamiseksi.

Mulla synnytyssupistukset on alkuun tuntuneet just tuollaisena menkkakipuna mikä aiemmin mainittiin. Kipu on sitten hitaammin tai nopeammin voimistunut. Alapään tuikkimista mulla oli paljon esikoisen raskaudessa, mutta ei liittynyt synnytykseen. Ja mä oon ollut kummassakin raskaudessa tosi huono tunnistamaan harkkasupistuksia.😅
Niin ärsyttävää kuin se onkin kuulla että sen kyllä sitten tietää kun synnytys on käynnissä niin se on kyllä totta vaikka synnytyssupistuksista ei olisikaan mitään kokemusta. 😅

silloin kun synnytys on alkanut olla hyvin lähellä niin on tullut sellaista polttavaa paineentunnetta alaselkään ja tuonne kohdunsuun tienoille. Se on ollut ehdottomasti hyvää kipua ja olen sitä aina koittanut buustata kyykyillä ja lypsämisellä ja kävelyllä jne.

Takaisin