Suosittele kirjoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Suosittele hyviä kirjoja muillekin. :smiling-eyes: Kerrothan hieman kirjasta. Vaikka vähän minkä tyylinen ja/tai keille suunnattu. Pelkkä kirjan nimi ei usein kerro paljoakaan.

Me ollaan esikoisen kanssa luettu viimeksi Petronella Grahn - Pomenia -trilogia. Ihastuttava taikamaailma, joka hurmasi meidät aikuisetkin. :smiling-eyes: Ihan pienille en suosittele sillä on vähän jänniä ja pitkiäkin (lastenromaaneja). Kirjojen kansissa on ikäsuositus 7-v. Ainakin meidän 7-vuotiaalle oli hyviä.

Tällä hetkellä itselläni on kesken Philippa Perry - Kunpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan (ja lapsesi kiittävät, että sinä luit). Olen tosin vasta aika alussa. Ei ihan perinteinen kasvatusopas vaan pikemminkin auttaa ymmärtämään lasta ja itseä vanhenpana ja olemaan sitä kautta parempi vanhempi.

Meillä on tuo Pomenia-trilogia luettu tänä talvena ja se on kyllä ihana. Kuulijana on 5-vuotias, hän on tottunut lukemiseen eikä hänelle nuo ollut liian jännittäviä, vaikka ikäsuositus tosiaan on se 7+.

Toinen suosikkimme on Hämäränhyssy-trilogia, jossa on sama ikäsuositus kuin Pomenialla. Nämä ovat ehkä vielä jännittävämpiä, mutta meillä on menossa jo toinen kierros, kun lapsi tykkää niistä.

Patrick Rothfuss - kuninkaansurmaaja kronikka. Parasta fantasiakirjallisuutta koskaan. Ei sovi lapsille, koska sisältää yksityiskohtaisia intiimikohtauksia. Kirjoittaja on taitavin mitä olen koskaan lukenut, mutta myös itsekriittisin koska ei tunnu ikinä olevan tyytyväinen viimeisen osan kässäriin eikä saa sitä siksi valmiiksi.

Toivotaan että parin vuoden päästä ois sarja valmis.

En pysty pukea kirjoja sanoiksi. Ne on niin hyviä ja rakkaita minulle. Ennen tätä oli Potterit mutta ne jäi kauas taakse.

Meillä on tuo Pomenia-trilogia luettu tänä talvena ja se on kyllä ihana. Kuulijana on 5-vuotias, hän on tottunut lukemiseen eikä hänelle nuo ollut liian jännittäviä, vaikka ikäsuositus tosiaan on se 7+.

Toinen suosikkimme on Hämäränhyssy-trilogia, jossa on sama ikäsuositus kuin Pomenialla. Nämä ovat ehkä vielä jännittävämpiä, mutta meillä on menossa jo toinen kierros, kun lapsi tykkää niistä.

Pitää laittaa tuo Hämäränhyssy korvan taakse, josko esikoinen tykkäisi siitäkin. :smiling-eyes: Varmasti Pomeniaa voi lukea vähän alle 7-vuotiaatkin. Ainakin jos ei ole yhtä herkkä lapsi kuin esikoinen (osa 7+ elokuvista on hänelle liian jänniä tai surullisia. Tunteellinen pieni. :Two-hearts:) Mutta esim. kolmevuotiaalle en lukisi. (Tosin pitää ottaa huomioon se että ainoa 3-vuotias jonka kanssa olen ollut lähemmin tekemisissä on tuo meidän herkkä poika. Lapset on niin erilaisia.)

Pitää laittaa tuo Hämäränhyssy korvan taakse, josko esikoinen tykkäisi siitäkin. :smiling-eyes: Varmasti Pomeniaa voi lukea vähän alle 7-vuotiaatkin. Ainakin jos ei ole yhtä herkkä lapsi kuin esikoinen (osa 7+ elokuvista on hänelle liian jänniä tai surullisia. Tunteellinen pieni. :Two-hearts:) Mutta esim. kolmevuotiaalle en lukisi. (Tosin pitää ottaa huomioon se että ainoa 3-vuotias jonka kanssa olen ollut lähemmin tekemisissä on tuo meidän herkkä poika. Lapset on niin erilaisia.)
En kyllä noita 7+ kirjoja lukisi alle 5-vuotiaalle. Tämä meidän 5-vuotias on kuunnellut pienestä asti monenlaisia kirjoja ja keskustelemme niistä paljon. Hän käyttää ideoita niistä leikeissänsä ja ymmärtää, etteivät tarinat ole totta. Jos on kovin vilkas mielikuvitus ja lisäksi epäselvää, mikä on totta ja mikä satua, ei noita sarjoja voi vielä lukea.

Peleissä ja elokuvissa olen tarkempi ikärajoissa. Kirjoissa voi ikäraja voi olla myös siksi, että läheskään kaikki alle kouluikäiset eivät ymmärrä noin vaikeaa kieltä, mitä noissa kirjoissa käytetään.

Luen paljon lastenkirjallisuutta ja harvoin löytää uusista kirjoista tällaisia helmiä.

Pääsiäisen kunniaksi meillä on nyt menossa Suuri tipujahti, seuraavaksi Noita-akka luiheliini ja Hikkaava kukko. Vähän lyhyempiä kirjoja ja enemmän kuvia.

Takaisin