Suositelkaa suomalaisia kirjoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Eilen vietettiin Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivää. Tästä innostuneena (no joo, vähän jälkijunassa) suositelkaa suomalaisia kirjoja. 🇫🇮 Lasten, aikuisten - kaikki käy, mutta kertokaa ainakin sen verran, onko lapsille, nuorille vai aikuisille.

Itselle tulee lasten kirjoista ensimmäisenä mieleen esikoisen suosikit Pomenia ja Pet Agents. Ovat lastenromaaneja eli siitä eskari-ikäisestä eteenpäin riippuen lapsen lukuinnosta.

Itse olen tykännyt Kaksosauringot-trilogiasta (kirjoitanut Erika Vik), Anniina Mikaman kirjoista (erityisesti Taikuri ja taskuvaras -trilogiasta) ja Elina Rouhiaisen kirjoista (Susiraja-sarja oli mielestäni parempi kuin Väki). Suosittelen näitä heille, jotka pitää nuorille aikuisille kirjoitetusta fantasiakirjallisuudesta.

Sirpa Kähkösen kirjoissa pääsee kurkkaamaan lähihistoriaan sujuvan kerronnallisuuden avulla.

Aikuisille suosittelen Iida Rauman kirjaa Hävitys: tapauskertomus. Vaikka kirjassa liikutaan koulumaailmassa, ei siis ole missään nimessä lasten kirja! Voi sopia vanhemmille teineille, jotka pystyvät jo käsittelemään rankkoja aiheita.
Kirja on ahdistava, ajatuksia herättävä ja taidokkaasti kirjoitettu kirja koulukiusaamisesta ja sen vaikutuksista. Ihmisen elämän hävittäminen, Turun kaupungin hävittäminen ja historian hysteeriset naiset ovat jotain teemoja. Kannattaa lukea vaikka koulukiusaaminen aiheena ei kuulostaisi niin kiinnostavalta, tämä oli todella hyvä, kaunokirjallisesti ansiokas ja jäi pitkäksi aikaa mieleen.

Tommi Kinnusen Neljän tien risteys oli tosi vetävä. Ostin joskus lomalukemiseksi ja mies meinasi hermostua, kun halusin vain lukea hotellilla kirjaa.
Tämä oli tosi hyvä! Itse asiassa tätä kirjaa kuvailin sen ilmestyttyä sanomalla, että palautti uskoni suomalaiseen kirjallisuuteen. Luin todella vähän mitään kotimaista, ennen kuin sain tämän lahjaksi ja luin.

Takaisin