Suonenvedot ja krampit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Olenko ihan poikkeus, kun en löytänyt oikeen vastaavaa keskustelua täältä?! Mulla siis jo kolmisen viikkoa ollut jatkuvia, usein toistuvia ja kivuliaita suonenvetoja pohkeissa ja kramppeja jalkaterissä. Nyt rv 26 menossa. Neuvolassa kun otin asian esille, sanoivat että magnesiumin pitäisi auttaa. Olen nyt pari viikkoa syönyt päivittäin emgesania 250mg eikä helpota yhtään. Joten mg-puutoksesta tämä ei voi johtua, sen kun kuulemma auttaa todella nopealla aikataululla..

Mulla on kyllä ongelmia kaliumarvojeni kanssa (liian alhaiset) ja lääkitystä just säädetään ja arvoja seurataan, niin saattaa tietysti johtua siitäkin. Kai kaikki elektrolyyttihäiriöt vaikuttaa hermostoon.

Jostain kuitenkin muistan lukeneeni, että suonenvedot ja krampit olisi yleisiä raskausaikana. Onko siihen jotain selitystä ja mikä kiinnostavampaa, onko olemassa jotain millä niitä ehkäistä/helpottaa?!? Tää on ihan kauheeta kun on ajoittain täysin liikuntakyvytön ja krampit niin kipeitä, että irvistän tahtomattani (viimeksi tänään aamukokouksessa) :sad001

Itsellä suonenvetoihin auttoi veden juominen, siis kunhan muisti juoda tosipaljon vettä päivänmittaan niin krampit pysyi yöllä poissa. sai toki juosta vessassa, mutta niinhän sitä muutenkin:wink-ja kivempi paha se silti! en yhtään tiedä mihin tuo veden vaikutus perustuu, mutta mulla se ollut kramppiasiassa tosi ratkaisevaa.
kohtu/lapsi kuitenkin painaa noihin lantionseudun hermoihin, onneksi nuo vaivat loppuvat kun seinään kun se päivä koittaa :p

toki voi kuvitella että sulla asiaan vaikuttaa nuo kaliumarvot. tsemppiä!

Mulle joku jo aiemminkin mainitsi tosta riittävästä juomisesta ja olen koittanut kiinnittää siihen huomiota, juoda ruuan kanssa aina extra lasin vettä ja päivän mittaan ainakin pullollisen ihan vaan juomisen takia. Ei kai sitäkään ihan rajattomasti ole hyvä kitata, mun laskujen mukaan mul menee nytkin jo lähemmäs 3litraa päivässä nesteitä.. Mulla on onneksi huomenna jo aika kättärille, tosin se on se pelkopolikeskustelu, mutta ehkä sielläkin voin mainita asiasta ja kysyä mielipidettä. Neuvola ens maanantaina eli vajaa viikko enään siihenkään. Kai mä jotenkin kestän.

Noihin jalkapohjakramppeihin, jotka on tosi kipeitä, auttaa vähän kun painaa sitä kramppaavaa jalkaterää toista vasten. Koitan mahdollisuuksien mukaan pitää aina välillä jalkoja ylhäällä, jos se auttaisi, mutta tuntuu ettei mistään mitä olen kokeilluit, ole ollut apua :sad001

Mulla oli raskausaikana satunnaisesti aamuöisin kovia pohjekramppeja. Mulla auttoi se että pidin jalat lämpiminä eli aloin nukkua villasukat jalassa. Muita yhteyksiä en huomannut.

Koitin äitiysjoogassa kysyä myös vinkkejä, muttei sieltäkään keksitty oikein mitään apua/selitystä. Osa joogaliikkeistäkään ei meinaan onnistu enään, kun alkaa takapohkeet kipuilemaan niin pahasti.. Ainoa uusi vinkki, jota en vielä ole kokeillut, on tukisukat. Tänään saattaa kaupat kutsua, jos vaikka ostaisin edes yhden parin testiin... Riittääköhän jos niitä käyttää päivisin, vai pitäisikö pitää yölläkin? Herään siis välillä öisinkin noihin kramppeihin.

Mulla pahentunu kans suonenvedot. Normaalisti auttaa kun muistaa syyä magnesiumia säännöllisesti, välillä tupla-annoksena. Öisin nukun säärystimet jalassa ja jos tuntuu jo valmiiks kireeltä pohkeet, ni saatan jättää kompressiosukat /-säärystimet jalkaan yöksi. Oon istumatyössä, joten pidän kompressiosäärystimiä välillä myös töissä.

Taas viimeyönä herännyt useampaan oteeseen kramppaaviin pohjelihaksiin :confused: en arvosta! Muutenkin kamala väsymys. Mg menee edelleen päivittäin kaiken varalta, samoin kalium sillä korotetulla annoksella. Kalium arvotkin saatu korjaantumaan, mutta krampit vaan jatkuu, joten sekin syy on nyt poissuljettu. Helpottaisi niin paljon, kun tietäisi mistä johtuu -> miten voisi helpottaa asiaa..?

Mulla oli kans raskausaikana suonenvetoja, mihin heräsin öisin usein. Oireet helpotti vähän, kun muistin juoda paljon, ja että suoloja oli kans tarpeeksi - olin isoimmillani niihin kamaliin helleaikoihin, niin hikosin jo ihan vaan hengittämisestä :P

Takaisin