Sukupuoli on yksi tärkeimmistä elementeistä mikä tyypittelee kuinka kohtelemme kohtaamiamme ihmisiä. Joten varmasti se vaikuttaa enkä itse täysin sukupuolineutraaliin kasvatukseen pyri. Enemmän haluaisin kohdella lasta omana yksilönään? Että jos tyttö haluaa rassata mopoja (oi että äiti tykkäis :) ) tai poika leikkiä prinsessaa niin saa ihan vapaasti. Molemmilta odotan osallistumista kaikkiin kotitöihin, vaikka meillä onkin kotona "perinteinen" jako. Toisaalta huomaan itse kutsuvani tyttöäni kauniiksi, siroksi, keijukaismaiseksi jne. ja en takuulla käyttäisi kyseisiä termejä jos kyseessä olisi poikalapsi vaikka olisi tismalleen saman näköinen ja -kokoinen, eri värkit vaan alakerrassa.
Vaatteiden suhteen pitäköön mitä lystää eikä miulla oo tarvetta pukea tyttöä my little ponyyn tai hello kittyyn jotta kaikki varmasti tajuais että se on tyttö. On sekä tyttöjen että poikien vaatteita käytössä, jos perinteisiä rajoja haluaa pitää. Vaaleanpunaista ja -sinistä molempia. Vaatteet oon valinnu lähinnä käytännöllisyyden mukaan, en värin, ja olen saanut / ostanut paljon käytettyjä poikien vaatteita niin ihan ahkerassa käytössä on nekin. Paitsi kauluspaidat, kovaa kangasta olevat farkut jne. jotka kuvittelen vauvalle epämukavaksi. Nimiäisiin tytöllä on sininen pehmeä farkkumekko, jossa tosin on söpö kissa. Body ja sukkikset vaaleanpunaisia.