Suklaa ja kuukautiset - myytti vai totta

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Yleisesti taidetaan ajatella että menkkojen aikaan naiset suorastaan himoitsevat suklaata tai vähintään sitä tekee enemmän mieli. Toiset taas paheksuvat tällaista ajatusta. Mitä mieltä te olette?

Minun kohdallani se ainakin on täyttä totta. :grin Kuukautisten alussa on oltava suklaata jos ei muuten niin helpottamaan kiukkua. Suklaalla on ihan tutkitusti mielialaan positiivinen vaikutus.

Mua melkein ärsyttää, kun jotkut jaksaa valittaa että on sovinistista ajatella niin. Mun ainakin tekee mieli suklaata varsinkin menkkojen alussa. Hyvä kai se on että on edes jotain mikä ei ällötä.

Mun kohdalla pitää paikkansa. Mä en normaalisti enää syö makeisia ja suklaata, mut menkkojen ensimmäisinä päivinä makeanhimo on ihan jäätävää, suklaan etenkin. Silloin suorastaan ahdistaa ja kiukututtaa jos ei ole suklaata saatavilla, ja tekis mieli rynnätä lähimpään kauppaan ja tyhjentää makeishyllyt heti.

Makeanhimo on täysin hormonaalinen juttu.

Sekin on tieteellisesti havaittu, että jos sairastaa hormonihäiriötä nimeltä PCOS, kärsii useammin makeanhimosta kuin terve ihminen (käytännössä ainakin puolet kuukaudesta), ja makeanhimo riippuu testosteronitasoista.

Minä laihduin raskausaikana ensin 7 kg ja sen jälkeen vielä 5 kg jäi synnärille, koska raskausaika oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun ruoan- ja makeanhimo katosi. Normaalisti ruoan- ja makeanhimo ei häviä edes silloin, vaikka olisi syönyt itsensä ähkyyn, eli ruoanhimo on tauotonta.

Jos makeanhimoa on vain kuukautisten aikaan, ei ole mitään syytä paheksua sitä, sehän vain tarkoittaa, että hormonit toimivat normaalisti.

Ei pidä paikkaansa minun kohdallani. Syön kyllä muuten suklaata ja muuta makeaa. Mutta kuukautisten aikaan en pysty edes ajattelemaan mitään herkkuja. En sitten tiedä johtuuko siitä, mutta jos koskee kovaa johonkin, en ylipäätään pysty syömään mitään.

Ei pidä mun kohdalla paikkaansa.. Suklaata tulee muutenkin ostettua tosi harvoin, oikeestaan vaan silloin kun leivon jotain..

Takaisin