Suihkutissit

Evergreen

Sanavalmis juttuseppä
Syyskuiset 2022
Heippa!

Olen vajaa 2kk vanhan vauvan äiti. Ongelmana ovat siis suihkuavat rinnat. Vauva on kasvanut tosi hyvin tähän mennessä, mutta suihkuaminen harmittaa häntä selkeästi. Ollaan kokeiltu suihkutissihoitoa, ei auttanut. Ensin oksenteli maitoja kaaressa. Kun saatiin se helpottumaan lisäämällä pystyasentoa, tuli tiheän imun kausi + rotarokote ja hän alkoi imemään suppeammalla imuotteella, luultavasti hän yrittää hillitä tuota suihkua. Vatsa on myös selkeästi vielä kipeä, en tiedä miten paljon tuo rokote vaikuttaa, kun esikoinenkin sai siitä järkyttävät oireet.

Neuvola on varattuna ensi viikolla, jossa katsotaan paino ja imuote. Myös imetystukiäideiltä olen saanut jotain apuja. Ajattelin kuitenkin kysyä vielä täältä, jos jollain on hyviä vinkkejä tähän ongelmaan.

Muita mitä ollaan kokeiltu on:
- Takanoja-asennossa imettäminen (toimii jotenkuten)
- Väliröyhtäytys
- Pahimman suihkun tyhjentäminen harsoon ennen imetystä
- Ihokontaktin lisääminen
- Toisen rinnan painaminen imetyksen aikana
- Imettäminen samasta rinnasta pari kertaa peräkkäin. Esimerkiksi jos vauva nukahtaa rinnalle ja haluaa lisää, jatketaan sillä rinnalla eikä vaihdeta toiselle puolelle.

Imuotetta yritän tosiaan korjata joka kerta toivoen että menee oikein. Se on mennyt huti tässä viime päivinä, imettäessä kuuluu maiskutusta ja välillä rinnanpäät ovat olleet kipeät. Välillä tuntuu taas sujuvan hyvin. Turhauttavaa tämä on, kaikki vinkit ja kikkakolmoset ovat tervetulleita :red-heart:
 
Mulla ollut kans aina suihkutissit.
Esikoinen tuntui siitä kärsivän eniten. Keskimmäinen ja kuopus tuntuu osaavan paremmin itse säädellä. Tää nykyinen vauva tuntuu osaavan imeä pari kertaa alkuun ja tietää, että sitten suihkuaa, joten lakkaa itse imemästä, kunnes suihku on vähän laantunut (fiksu vauva 😂), mutta kyllä hänkin välillä meinaa tukehtua. 😬 Varsinkin jos imettämisestä on pidempi aika ja on jo kova nälkä.

Mulla auttanut pumppaaminen ennen imetystä eli ottanut alkupaineet pois (joko pumppuun tai harsoon, tällä hetkellä käytössä alipaineinen maidonkerääjä), takakenoasento (istualteen imettäessä) ja samasta rinnasta imettäminen (tää yleensä yöllä). Oletko kokeillut imettää niin että makaisit ja vauva on sun päällä, niinkuin synnärillä kun vauva nostetaan ekan kerran rinnalle? Imetysotteeseen on mulla auttanut nännin/rinnan puristaminen niin että vauvan on helpompi ottaa kiinni, kun on pinkeät rinnat.
 
Suihkutissit löytyy täältäkin, hieman oli ongelmia kummankin lapsen imetyksessä varsinkin ihan alussa. Heillä kuitenkin oli hyvä imuote kummallakin ja osasivat vähän säännöstellä syömistä, varsinkin esikoinen. Nuoremman kanssa kävi aika usein sitä, että hän joi ahnaasti, irroitti sitten tissistä, tissi suihkusi naamalle ja vauva kauhistui, sen jälkeen tuli puklut kaaressa päälle tai sohvalle/sängylle missä sitten oltiinkin. Eniten auttoi varmaankin se, että annoin tissin suihkuta hetken harsoon ja imetin hieman takakenoasennossa. Käytin myös maidonkerääjää toisessa rinnassa, imetin toisesta hetken ja vaihdoin maidonkerääjän paikkaa, siirsin vauvan toiselle tissille ja sitten taas hetken päästä toisin päin. Suihkuilu tasaantui.
 
Joo, makuuasentoa myös kokeiltu, toimii suht hyvin kuten tuo takanojakin. Maiskutusta kuuluu välillä, välillä taas ei. Yö meni ilman maiskuttelua kun tuntuu, että vauva syö paremmin hieman unisena. Usein onnistunkin syöttämään sellaisessa tilanteessa, mutta sen varaan ei voi laskea joka kerta. Tääkin vauva päästää itse irti kun suihkuaminen alkaa, jos en ole päässyt tyhjentämään pahinta suihkua harsoon. :rolling:

Pitää kokeilla tuota nännin puristamista vielä. Turhauttavaa tämä on kun koko ajan tuntuu olevan jotain uusia juttuja rintojen kanssa. Esikoinen ei reagoinut suihkutisseihin yhtä voimakkaasti, joten täällä ollaan takki auki-meiningillä mitäs seuraavaksi kokeillaan :Grimacing Face:

Kyllä tämä tästä, kiitos kaikille vertaistuesta :red-heart:
 
Suihkutissit löytyy 😕 Äskenkin kun vauva päästi rinnasta irti, suihkusi rinnasta hienossa kaaressa maidot syliin. Vaihdoin sitten toiselle rinnalle vauvan, kun se oli tyhjempi, ja pumppasin imetyksen jälkeen täydemmän rinnan pulloon.

Huomaa myös että maito tulee paineella, kun vauvaraukka nieleskelee niin kiireellä ja on hengästynyt, jos rinta on yhtään täysi imetyksen alussa. Välillä myös menee maitoa väärään kurkkuun ja sitä yskiskelee. Makuuasennossa tuota tapahtuu kyllä selvästi vähemmän, mutta silloin yleensä puolet maidosta valuukin suupielestä lakanalle. 🤔

Aloitan ensi viikolla äidinmaidon luovutuksen, jospa vauvankin elämä tuosta nyt helpottuisi, kun pumppaan useammin. Nyt joutunut rajoittamaan sitä, kun oma pakastin täyttyy nopeasti 😬
 
Suihkutissit löytyy 😕 Äskenkin kun vauva päästi rinnasta irti, suihkusi rinnasta hienossa kaaressa maidot syliin. Vaihdoin sitten toiselle rinnalle vauvan, kun se oli tyhjempi, ja pumppasin imetyksen jälkeen täydemmän rinnan pulloon.

Huomaa myös että maito tulee paineella, kun vauvaraukka nieleskelee niin kiireellä ja on hengästynyt, jos rinta on yhtään täysi imetyksen alussa. Välillä myös menee maitoa väärään kurkkuun ja sitä yskiskelee. Makuuasennossa tuota tapahtuu kyllä selvästi vähemmän, mutta silloin yleensä puolet maidosta valuukin suupielestä lakanalle. 🤔

Aloitan ensi viikolla äidinmaidon luovutuksen, jospa vauvankin elämä tuosta nyt helpottuisi, kun pumppaan useammin. Nyt joutunut rajoittamaan sitä, kun oma pakastin täyttyy nopeasti 😬

Kannattaa myös huomata, että pumppaaminen ylläpitää suurta maidontuotantoa. Pumpatessa kannattaa pyrkiä siihen, että ottaa vain ne isoimmat paineet pois eikä tyhjennä koko rintaa. Näin maidontuotanto ajan kanssa tasaantuu siihen, mitä vauva tarvitsee ja hillitsee siten vähän suihkuamista.
 
Kannattaa myös huomata, että pumppaaminen ylläpitää suurta maidontuotantoa. Pumpatessa kannattaa pyrkiä siihen, että ottaa vain ne isoimmat paineet pois eikä tyhjennä koko rintaa. Näin maidontuotanto ajan kanssa tasaantuu siihen, mitä vauva tarvitsee ja hillitsee siten vähän suihkuamista.
Näin oon pyrkinytkin tekemään, usein vaan jo se että pumppaa pahimmat pinkeydet pois, tuo pulloon 100-150ml maitoa. Jota en tietty haluaisi alkaa kaataa viemäriiinkään 😊 Ajattelin nyt pari kolme kuukautta luovuttaa maitoa, ja kai kun vauvankin maidontarve kasvaa, niin luovutettavan maidon määrä vähenee. Pitää kyllä olla tarkkana ettei maidontuotanto kasva samaa tahtia.
 
Takaisin
Top