Streptokokki?

summerwine

Näppärä viestien naputtelija
Kävin eilen neuvolassa jossa neuvolatäti oli näemmä liimannut neuvolakorttini väliin keltaisen lapun jossa lukee että tämä synnyttäjä tarvitsee synnytyksessä antibioottiprofylaksian B-ryhmän streptokokkia vastaan. Ja sitte tuossa lukee että mulle pitää alottaa suonensisäinen antibioottiannostelu 4 tuntia ennen synnytystä ja jatkettava koko synnytyksen ajan niin kauan kuin lapsi on syntynyt. Siis mitämitä?? Onko kukaan muu saanut moista lappua? Googlettelin tuota streptokokkia mikä on mutta kamalasti ei ainakaan mulle selvennyt kyseinen asia että miks jotkut tuohon antibioottitippaan joutuu ja jotkut ei [8|]? Ja tietysti taas pisti silmään ne huonot jutut, että vauva voi vaikka kuolla jos se tuon bakteerin multa saa jne [:(] huoh.

Olisi kiva jos asiasta tietävät tänne kirjottas mikä juttu tuo on? En ainakaan löytänyt haulla tälläistä keskustelua täältä?
 
Mulla oli ainoastaan yhden kerran tammikuussa virtsassa jotakin sekaflooraa minkä takia söin sillon viikon antibioottikuurin..silloinkin oletin että se oli virtsatietulehdus, mutta neuvolasta sanottiin myöhemmin että ei se oikeastaan edes sitä ollut vaan pelkkää sekaflooraa..en tajua[8|] johtuskohan sitten tosta kumminkin? mutta kun aiemmin ei neuvolassakaan ole sanottu mulle mitään tuosta bakteerista niin tuli aika yllätyksenä että nyt sitten[8|]
 
Kävin lukasemassa toukokuisten synnytystarinoita niin siellä nimim. RiinuLiinu mainitsi jotain streptosta. Ehkäpä hän tietäisi kertoa siitä enemmän [:)] Kannattaa kysäistä!
 
Multa otettiin tän päiväsessä neuvolakäynnillä toi streptonäyte emättimestä ja peräaukon suulta. Th vähän ihmetteli kuinka arat paikat mulla on kun sattu niin prkl:sti kun se tunki sitä puikkoo tonne... Käski mun ihan lopettaa jännittämisen tai muuten ei tuu mitään, mä sitten puhisin siinä ilmaa ulos oikein kuuluvasti. Varmaan oven takana seuraava luuli että aloin synnyttää tjms [:D]
 
Mulla oli kerran neuvolareissulla pikavirtsatestissä protskuja jonkin verran, joten sain käskyn viedä virtsanäytteen labraan ja lekuri halusi ottaa näytteen alapäästä streptokokkibakteerin epäilyn vuoksi..no virtsa oli puhdas mutta bakteerinäyte oli positiivinen.

Neuvolassa sitte kertoivat, että streptokokkibakteeri on suht yleinen naisilla. Antibiootin antavat synnytyksen yhteydessä, ettei lapsi saisi sitä bakteeria. On kuulemma tutkittu, että ei ole ollut hyötyä hoitaa bakteeria raskausaikana koska se voi kuitenkin tulla takaisin. Bakteeri testataan uudestaan sitte seuraavan raskauden yhteydessä.. Neuvolassa käskivät soittaa heti synnärille, jos lapsivedet menee jotta antibioottihoito saadaan ajoissa vaikka eihän se välttämättä ehdi tarttua lapseen synnytyksessäkään.. Antibiootti on toisin sanoen varotoimi mutta kyllä itse ainakin otan sen, jos sillä saadaan minimoitua riskit että vauva saisi bakteerin..

Eipä ole oireita, esim. ennenaikaisia supistuksia ollut ja hyvä vaan että huomattiin bakteeri nyt ennen synnytystä.. Neuvolassa sanoivat, että keskussairaala on vaatinu kaupungilta että kaikki raskaanaolevat testattaisiin bakteerin takia mutta kaupunki ei ole suostunut kustannusten takia moiseen. Kuinka moni nainen todellisuudessa kantaa bakteeria tietämättään..

Kumma, että pelkän virtsatestin mukaan ovat voineet vetää johtopäätöksen streptokokista..mulla piti itellä soittaa näytteestä tulokset ja nyt sitte neuvolakortissa lukee punaisella että GBS posit.
 
MOHOMAHA: otettiinko se näyte sun pyynnöstä vai kuuluuko se täälläpäin ihan normikäytäntöön?? etkös säkin asu täällä kantahämeessä? multa ei oo otettu mitään ylimääräisiä näytteitä muutaku ne mitkä silloin ennen viikkoja 12 otettiin siihen seulontaultraan ja ne bakteerijutut verestä kun on noi kissat........
 
enhän mä ois sitä pyytäny, miten oisin osannu? En mä oikeestaan ees tiiä mikä se on. Terveydenhoitaja sano vaan viime kerralla neuvolassa, että voisit ottaa housut pois ennenku nouset makaamaan (sf-mittailuja ja sydänääniä varten) niin saadaan otettua samalla toi streptonäyte. Raskauden alkumetreillä mun terveyskeskuksen pissanäytteestä löyty virtsatietulehdus (rv 9 ehkä), mutta muuten mun pissat on kyl ollu puhtaita niin en tie liittyiskö se siihen vai otetaanko niitä sit ihan satunnaisesti vaan joiltain? 
 
mohomaha: ok. mä tuun susta viikon jälessä lasketussajassa joten voihan se olla että ens viikon neuvolassa ottavat noi näytteet kun on ihan lääkärikin paikalla.. tiijä sitten. mä en tiijä miten mä saisin ittelleni vielä yhen ultran kun haluisin niin tietää ton ipanan koon ku alussa sanoivat vaan kokoajan että on niin pieni ja siro.. ja musta tuntuu nykyisin että siellä onkin valtava ipana mun mahassa. liikkeet kun tuntuu ihan alhaalla lantionpohjassa ja sitten kuitenkin ihan ylhäällä niin että tuntuu että rinnatkin alkaa olee jo ipanan tiellä---[8|][:-]
 
summerwine minä sain samaisen lapun, tai no ne merkittiin äitiyskorttiin siis. Olikohan rv 30 abaut kun minulla todettiin toi stertokokki, sain silloin siihen jo antibioottikuurin.. oli vissiin niin ärhäkkänä jo sillo !!!?!!! mää ainaki neuvolatätistä ymmärsin että kaikki joilla se todetaan aloitetaan antibiootti suonensisäisesti ihan varmuudenvuoksi synnytyksen yhteydessä...
 
multa otettiin nyt viikon 36 lääkärikäynnillä toi näyte..pari päivää menee ja saa soitella tuloksia..
 
Taidankin kysyä seuraavan kerran neuvolasta että miks mulle toi lappu annettiin[:D] Jos vain kerkeän kun tosiaan neuvola vasta melkee parin viikon päästä, että jos muksu haluiskin tulla aiemmin(toivottavasti ei)[:D]
Multa ei siis tosiaan mitään näytteitä otettu joten sinänsä kovasti ihmettelen tuota asiaa[8|] Ja kun muutenkaan neuvolatäti ei tuosta sanonut mitään niin aika outoa.
 
aisiis summerwine sulle ei oo tehty testiäkään??? saatikka todettu mitään?? ohhoh, no sitten ihmettelen suuresti. voihan sitä soittaa ja kysästäkin neuvolasta jos se mieltä painaa :)
 
eij oo tehty testiä ei [8|] pissaa on tutkittu muutamia kertoja ja vain yhdesti tammikuussa oli virtsatietulehdus ja muuten olleet puhtoisia. Ja tuohon söin silloin myös antibiootit, eli en tiedä sitten johtuisko tuosta[8|]? Mutta mistään bakteerista ei kukaan oo sanonu mulle mitään[:-]
 
multa otettiin tänään se testi kun olin lääkärissä. kuulema ihan normikäytäntö nykyisin.. en vaan ittekkään oo selvillä siitä että mikä se niinku on, mistä se tulee ja miksi se testataan ja miksi annetaan sitten synnyttämässä vasta antibiootti....... [:-][8|] ja mulla oli tänään niin tympee lääkäri ja sillä niin kiire että kysymättä sitten jäi.
 
Harmittaa kun meidän neuvolassa (Raumalla) ei oo edes puhuttu mitään tosta! Olin varautunut, että tuolla rv36 lääkärintarkastuksessa olis otettu se näyte, mutta ei. Ja mulla oli itellä silloin pää niin pyörällä, kun sain vaavista niin ihanan ultrakuvan, etten lainkaan muistanut ottaa tota streptokokki-asiaa itse puheeksi. Ihmetyttää vain kun toisissa kaupungeissa otetaan toi testi ja toisissa ei, ja kun on kuitenkin kyse sellaisesta pöpöstä mikä voi olla hengenvaarallinen vauvalle...
 
kysyin eilen neuvolasta tuosta että miksi mulle se keltanen kortti pistetty sinne neuvolakortin väliin ja nyt se selkis! eli mulla on ollu tuo bakteeri siinä virtsassa silloin tammikuussa. luulin että tuo näyte otetaan vaan jotenkin emättimestä, mutta selviää siis näemmä ihan virtsastakin. ihmettelen kyllä edelleen kovasti mikseivät silloin neuvolasta sanoneet että tuommonen bakteeri oli ja mitä se aiheuttaa. [8|]

niin ja synnyttäessä se antibiootti annetaan varuilta siks, ettei tartu vauvaan synnytyskanavien kautta. tuotakin vähän ihmettelen että jos mulla on sitä virtsassa ollu nii miten sitä sitte yhenäkin emättimen puolella olis[8|] outoa.[:D]
 
Takaisin
Top