Streptokokki B

Cheveriina

Jostain jotain jo tietävä
Syysmammat 2017
Neuvolasta soitettiin tänään, että multa on löytynyt pissasta streptokokki B ja huomiselle soittoaika lääkärille. Antibioottikuurin saan, mutta muuten meni vähän ohi mitä th puhelimessa puhui. Mitä googlailin, niin ilmeisesti on paljon harvinaisempaa, että bakteeri on virtsassa, emättimessä on yleisempi, eikä vaadi muuta hoitoa kuin antibioottitipan synnytyksessä. Mutta nyt on huoli vauvasta :( En tiedä miten pitkään bakteeri on mussa ollut ja onkohan voinut aiheuttaa jo jotain vahinkoa vauvalle :sad010 Ja kuinka todennäköistä on, että bakteeri on myös emättimessä? Heti tuli huoli ennenaikaisesta synnytyksestä, vuodelevosta ja suurimpana tietty huoli vauvan voinnista. Tänään viikkoja 11+1.

Onko teillä kokemuksia streptokokista?

Mulla oli viime raskaudessa ja juuri pissasta löytyi. Silloin käytäntö oli että mikäli raskaus aikana on niin automaattisesti ab tippa synnytyksessä 4h välein ettei tartu vauvaan. 24h synnytyksestä otettiin vauvasta verikoe.
Nyt kuulin neuvolassa että kaikilta synnyttäjistä otetaan streptokokki näyte synnytykseen mentäessä ja mikäli positiivinen niin sitten tippaan, ei laiteteta enään varoiksi tippaa.
Ei ollut mitään ongelmaa raskaus aikana, lapsi syntyi 41+5 yliaikaiskontrollin jälkeen käynnistettynä ja lapsella ei ollut mitään hätään :)

Joillain alueilla strepto näyte otetaan loppuraskaudessa ja jossain vasta synnytyksen käynnistyttyä. 4h pitäisi ehtiä ab tipassa olemaan ennen synnytystä.. itselläni oli viimeksi nega, joten sen enempää kokemusta ei ole. Ab tipassa olin jokatapauksessa, kun vedet menivät ennen rv37.

Eihän siinä tipassa 4h olla. Yks annos tippuu ehkä 20min riippuen tiputus vauhdista ja tosiaan neljän tunnin välein piti tiputtaa uus satsi. Itse kerkesin saamaan kaksi annosta kun synnytys kesti n.6h. Ja tämä siis juuri tuon strepton takia

Eli kaksi annosta pitäisi siis saada tai antibiootti antaa 4h ennen kuin lapsi syntyy, mutta tuo 4h näyttäisi olevan yleinen ohje.. Anteeksi huono ulosanti. :)

Muokattu viimeksi:
Itselläni kahdessa raskaudessa strepto B positiivisena. Sehän on ihan normi bakteeri kehossa eli tavallaan kuuluu kehon bakteeriflooraan. Joillakin se vaan ns aktivoituu ja aiheuttaa tulehduksia. Eka raskaudessa söin kolme kuuria pissatulehdukseen. Toisessa pissatulehdukset alkoivat vaivata nii pahoin että pysyi ainoastaan estolääkityksellä kurissa. Itse käsitin että raskausaikana strepto B ei vaikuta vauvaan mitenkään. Mutta sit synnytyksen aikaan kun lapsi syntyy nii joutuu kosketuksiin bakteerin kanssa ja siksi ois hyvä ehtiä se eka annos antibioottia saamaan ennen ponnistusvaihetta. Käsittääkseni ei ennenaikaiseen synnytykseen vaikuta tms mihinkään muuhunkaan. Jos syntyy ennen aikojaan niin sit käsittääkseni johtuu jostain muusta ku tästä bakteerista. Itsellä kumpikin synnytys ollut sen verran pitkiä että useampi antibioottiannos ehditty antaa. Ja kumpikaan oo ollut suostuvaisia tulee ennen laskettua aikaa. Eka syntyi 41+5 ja toka käynnistettynä (radi) 40+1. Eikä kummassakaan mitään ongelmia. Raskausaikanahan tuosta strepto B:stä lähinnä vaivaa aiheuttaa ne pissatulehdukset. Itselläni on nyt kestolähete pissanäytteitä varten niin ei tartte soitella lähetteiden perään. Ku tuppaa oireettomana melkein tulehtumaan ja sit ku oireet tulee nii oon jo ihan toimintakyvytön :/ mutta kannattaa nyt raskausaikana herkästi olla valmiina sen kanssa että jos vähänkään oirehtii pissatulehdusta. Se ei oo yhtään kivan tuntuinen ku se ehtii reissata munuaisiin päin.

Kiitos vastauksista! Lääkäri soitti tänään ja sain aloitettua antibiootit. Toivottavasti puree heti ettei tarviis montaa syödä. Maanantaina sit uusi pissanäyte. Lääkärin mukaan ei ole vauvalla mitään hätää :)

Mulla siis toi pissatulehdus uusi aina. Antibiootti toimi kyllä mutta se vaan tuli aina uusiksi.

Takaisin