STREPTOKOKKI B,APUA!! :(

mrda

Silmät suurina ihmettelijä
Noniii eli onko täällä kokemusta raskaudenaikaisesta streptokokki b:stä? 
Mulla oli kättärillä otettu näyte, sain tietää nyt vasta ylimääräsellä lääkärikäynnillä että se tulos on ollut positiivinen?! 
Ja kuulemma sitä ei hoideta raskausaikana mitenkään? 
Mä koitin netistä ettiä tietoa tästä ja ennen on ilmeisesti annettu antibiootit kuitenkin.. nykyään taas vasta synnytyksessä.. 

Miten teillä muilla ollut? Onko vauva saanut sen? Ja jos on miten hoidettu??? 

Kannttaisko hakea kuitenkin yksityisen lääkärin mielipide asiaan,vai onko tosiaan noin harmiton kuin nuo antavat ymmärtää? 

Inhottavaa kun tuntuu että koko ajan pitää jtn olla :( 
Ja supistuksia tuo bakteeri jonkun verran aiheuttanut,mutta enemmänkin sellasia harjotus-suppareita mun mielestä mitkä varmaankin ihan normaaleita,ei niinkään kipeitä ole ollut. 

Toi tulos oli siis ilmeisesti ollut yhdellä +:lla,mutta ollut silti :(( 
apua :( 
 
Sain toissapäivänä neuvolasta uuden liberon tekemän raskaus ja synnytys oppaan ja siinä on B-ryhmän streptokokista sanottu;
Hyvin yleinen bakteeri, joka voi tietyissä harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa ongelmia raskauden aikana (virtsarakon tulehduksen äidille, ennenaikaisen synnytyksen ja vakavan sairauden vastasyntyneelle). On helposti hoidettavissa penisiliinikuurilla. Mikäli se todetaan raskauden aikana, annetaan synnytyksen käynnistyessä välittömästi suonensisäinen antibiootti-profylaksia sikiön suojaamiseksi.
Vähän lyhentelin kun en sanasta sanaan viittiny kirjoittaa.
Heinäkuisissa oli aihe jännitysnäytelmiä, sielä oli muistaakseni jollakin todettu toi streptokokki.
 
Tänään tulleessa vauva-lehdessä oli juttu B-streptokokin vammauttamasta pojasta. Suomessa bakteeria ei seulota ja se tarttuu vain harvoin vastasyntyneeseen. Ja ilmeisesti vaikka tarttuisikin, se voidaan hoitaa. Jutun pojalla hoito oli viivästynyt ja lapsi oli siksi vammautunut. Silti huolestuin vähän.

Onko muista odottajista otettu neuvolassa b-sterptokokki viljely? Saakohan sellaisen jos pyytää?
 
Hei, tulin tuolta elokuisista pistäytymään! Mulla todettiin pari viikkoa sitten bakteeriviljelystä tuo b-streptokokkibakteeri ja nyt olen sen vuoksi antibioottikuurilla (kuuri loppuu huomenna). Neuvolaan otin yhteyttä kun jo aiemmin tutkitun pahanhajuisen ja kellertävän vuodon (jolle ei silloin löytynyt syytä) lisäksi mulla alkoi olla "omituisia oireita" hikoilua, sydämentykytystä ja vatsakipuja (supisteluja?). Emättimestä otettiin siis näyte ja siitä löytyi tuo streptokokki. Neuvolasta sanoivat että synnytyksessä laitetaan sitten antibiootti-tippa, jotta bakteeri ei tarttuisi vauvaan. Ei pitäisi olla mitään huolta... Siitä huolimatta oon ollut kyllä vähäsen huolissani ja varsinkin kun luin tänään Vauvasta tuon jutun.

Alkio Itse ainakin uskoisin, että voisivat neuvolassa ottaa näytteen pyydettäessä.
 
Kiitos vastauksista :) 

Joo multa oli tuo otettu,itse en sitä edes tiennyt... se otettiin kättärillä kun siellä olin supistusten vuoksi..

Tuosta hoidostakin on näköjään eri käytännöt,kun jotkut sanovat että kaikille alle rv34 annetaan antibiootit,mulle taas sanottiin että on turha hoitaa antibiooteilla kun kuulemma uusiutuu kuitenkin.. ja luulen että myös siksi eivät antibiootteja anna kun minulla ei varsinaisia oireita ole muuta kuin nuo harjoitus-supparit,mutta ne nyt kuuluvat ilmeisesti kuvaan muutenkin :) 

Meillä on ylimääränen lääkärikäynti taas perjantaina kättärillä (tuo aika annettiin jo ihan alkuraskaudessa kun tyttö oli ennenaikainen,en tiiä sitten mitä haluavat tutkia), niin siellä viimeistään kysäsen sitten noista käytännöistä ja näkee ton kohdunkaulankin tilanteen..tähän saakka ainakin ollut hyvä :) 
 
Takaisin
Top