Sterilisaatio

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulla käynyt mielessä sterilisaatio? Tai onko sinulle tehty se? Millä menetelmällä?

Itsellä se tilanne, että steri on vakavasti harkinnassa. Josko kolmas lapsi joskus saataisiin, niin sektiossahan voisi näppärästi tehdä.

Mies on lupautunut steriin, vielä pohditaan onko kolme lasta meiän luku vai yritetäänkö vielä joskus neljättä. Mutta neljän vuoden sisään ollaan päätetty että päätös tehtävä ja sitten menee jonoon.

Juuri eilen keskusteltiin miehen kanssa aiheesta. Kumpikin sitä mieltä, että jommalle kummalle se tehdään, mutta voi olla että halutaan vielä tulevan vauvan jälkeen yksi, joten mitään lopullisia päätöksiä ei tulla lapsiluvun suhteen vielä vuosiin tekemään.

Sehän se onkin, kun on niin lopullista sitten. Itselläni on pelkoperustein synnytykset sektioita, joten kohtu on jo sitten aika leikelty ja kolmen jälkeen ei kuulema suositella enempää.

Sehän se onkin, kun on niin lopullista sitten. Itselläni on pelkoperustein synnytykset sektioita, joten kohtu on jo sitten aika leikelty ja kolmen jälkeen ei kuulema suositella enempää.
Aika ihmeellistä olen kuullut, että enemmän kuin kolme sektiota on tehty tunnen sellaisia henkilöitä. Omaa mielipidettähän tähän steri asiaan ei kysytty, mutta ite oon totaali vastaan ehkäisyä ja sterilointia.

Aika ihmeellistä olen kuullut, että enemmän kuin kolme sektiota on tehty tunnen sellaisia henkilöitä. Omaa mielipidettähän tähän steri asiaan ei kysytty, mutta ite oon totaali vastaan ehkäisyä ja sterilointia.
Joo, nyt alkuvuonna sekä Naistenklinikalla, että neuvolassa sanoivat, että kolmea sektiota enempää ei suositella. Ihan uutena tuli tämä linja itselle. Toki niitä enemmänkin tehdään ja ihan hyvin voi saada vielä "luvan" sektioon kolmannen jälkeenkin leikkaussalissa kun nähdään kohdun kunto.

Ei ole tehty enkä omalla kohdalla ole juuri edes harkinnut. Ollaan miehen kanssa puhuttu, että hän on se, jolle toimenpide tehdään sitten, kun sen aika on, koska miehellä se on ilmeisesti helpompi. Meillä on vielä "ehkä joskus" -optio yhteen lapseen, vaikkakin useimmiten tuntuu siltä, että lapsiluku on enemmän kuin täynnä. :grin

Steri tehty jotain 1,5 vuotta sitten ja oon kyllä tyytyväinen ollut! Ihanaa kun ei tarvii kantaa huolta siitä että tulis vielä raskaaksi tai ylipäätään säätää hormonien kanssa (eli siis ehkäisyn). Lapsia on kyllä ihan omiksi tarpeiksi enempää en halua ikinä:p

Onko sinulla käynyt mielessä sterilisaatio? Tai onko sinulle tehty se? Millä menetelmällä?

Itsellä se tilanne, että steri on vakavasti harkinnassa. Josko kolmas lapsi joskus saataisiin, niin sektiossahan voisi näppärästi tehdä.

Itselläni ei ole koskaan käynyt sterilisaatio mielessä. Toivottavasti en koskaan menetä kohtuanikaan :) Toisaalta ei käy hormonaalinen ehkäisykään, niin varmaan keskeytetty tai kondomi on sitten millä mennään joskus jos lapsiluku on täysi. Ei tule sitten tehtyä ainakaan mitään peruuttamatonta.

Ei tunnu kivalta myöskään se ajatus, että miehen piuhoihin kajottaisiin, tuskin haluaa sitä itsekään koskaan. Itseäni ei haittaa ollenkaan se ajatus että optiot jätetään auki.

Muoks.. salaa mieheltä haaveilen iltatähdestä sitten joskus myöhemmin, jos saadaan kolme ennen sitä :wink Miehen mielestä kolme tosin on ihan maksimimäärä. Se käy itsellekin, mutta aina voi haaveilla.

Muokattu viimeksi:
Omaa mielipidettähän tähän steri asiaan ei kysytty, mutta ite oon totaali vastaan ehkäisyä ja sterilointia.
Hei nyt meni mielenkiintoiseksi :woot:! Voisit tehdä aloituksen aiheesta, "totaali" saa heti korvat herkistymään. Olisi kiva kuulla taustoista!

En usko että itselleni tai miehelle ihan heti haluaisin sterilisaatiota. Se on niin lopullinen. Entä jos haluttaisiinkin sitten vielä iltatähti? Ainakaan tämän toisen raskauden jälkeen ei asiaa edes harkita. On vielä täysin auki, halutaanko vielä kolmas lapsi.

En usko että itselleni tai miehelle ihan heti haluaisin sterilisaatiota. Se on niin lopullinen. Entä jos haluttaisiinkin sitten vielä iltatähti? Ainakaan tämän toisen raskauden jälkeen ei asiaa edes harkita. On vielä täysin auki, halutaanko vielä kolmas lapsi.
No siis tämän iltatähden jälkeen on sterilisaatio käynyt mielessä, sillä iän puolesta normaalisti sujuva raskaus ei ole todennäköinen, mutta raskaus voi silti alkaa. Ehkäisyä siis tarvitaan, mutta en luota terveydenhuoltoon niin paljon, että uskaltaisin lähteä toimenpiteeseen ja mies on vielä nuori ja ehtii vaikka mitä.

No siis tämän iltatähden jälkeen on sterilisaatio käynyt mielessä, sillä iän puolesta normaalisti sujuva raskaus ei ole todennäköinen, mutta raskaus voi silti alkaa. Ehkäisyä siis tarvitaan, mutta en luota terveydenhuoltoon niin paljon, että uskaltaisin lähteä toimenpiteeseen ja mies on vielä nuori ja ehtii vaikka mitä.
Voin sanoa että ainakin mun kohdalla kaikki leikkausta ennen, aikana ja jälkeen meni todella hyvin. Hoito henkilökunta oli aivan ihania, ennen leikkausta lääkäri ja hoitaja kertoivat mitä tapahtuu ja mitä voin odottaa leikkauksen jälkeen, salissa anestesialääkäri jutteli mulle koko ajan ja kertoi mitä kaikki touhuaa kun valmistelivat leikkausta ja itse makasin pöydällä, kertoi myös että mitä tapahtuu kun pisti minut unille, jälkeen niin ikään oli hoitaja vastassa kun heräsin ja olivat samoin tein kyselemässä vointia ja tuomassa vettä ja syötävää. Kaikki meni siis todella hyvin, muistona tästä on pieni 1cm arpi navassa ja 2 metalliklipsiä munanjohtimissa. Yllätyksenä kyllä tuli että kuin kipeä se leikkaus haava oli ja se hartiakipu mikä tuli kun ilmat alko mahassa tasaantua. Kivuista huolimatta olen kyllä iloinen että tuli tehtyä, en kadu hetkeäkään :) mut leikattiin Porvoossa :wink

Voin sanoa että ainakin mun kohdalla kaikki leikkausta ennen, aikana ja jälkeen meni todella hyvin. Hoito henkilökunta oli aivan ihania, ennen leikkausta lääkäri ja hoitaja kertoivat mitä tapahtuu ja mitä voin odottaa leikkauksen jälkeen, salissa anestesialääkäri jutteli mulle koko ajan ja kertoi mitä kaikki touhuaa kun valmistelivat leikkausta ja itse makasin pöydällä, kertoi myös että mitä tapahtuu kun pisti minut unille, jälkeen niin ikään oli hoitaja vastassa kun heräsin ja olivat samoin tein kyselemässä vointia ja tuomassa vettä ja syötävää. Kaikki meni siis todella hyvin, muistona tästä on pieni 1cm arpi navassa ja 2 metalliklipsiä munanjohtimissa. Yllätyksenä kyllä tuli että kuin kipeä se leikkaus haava oli ja se hartiakipu mikä tuli kun ilmat alko mahassa tasaantua. Kivuista huolimatta olen kyllä iloinen että tuli tehtyä, en kadu hetkeäkään :) mut leikattiin Porvoossa :wink
Varmasti se menee hyvin, jos kroppa toimii normaalisti. Minulla ei toimi. Lääkärit kuitenkin olettavat, että kaikki ovat jotakuinkin samanlaisia. Sterilisaatiossa suurin pulma on se, että minulla arvenmuodostus ja haavojen paraneminen ei etene niin kuin muilla, joten lopputulos voi olla mitä tahansa. Myös vika kivunsäätelyjärjestelmässä haittaa eikä etua ole siitä, etteivät lääkkeet tehoa.

Mutta eihän tässä enää kauaa tarvitse kärvistellä ehkäisyn kanssa, korkeintaan kymmenen vuotta.

Tilanteet tietenkin on erilaisia. Ihmiselle jolla on varmasti lapsiluku täynnä tai ikää alkaa olla jo sen verran ettei lapsia varmasti enää kannata hankkia, se voi ollakin se paras ratkaisu. Meillä on vielä aikaa halutakin se kolmas. :)

Mie oon sterijonossa. Keväällä piti olla jo leikkaus, mutta sit iski korona ja kaikki viivästy. Ihan en oo 100% varma onko lapsiluku täynnä vai ei, mutta pidän silti steriä ainoana vaihtoehtona. Mikään ehkäisy ei sovi miulle, kaikki mahollinen on jo kokeiltuna. Vähän tuurilla mennään tälläkin hetkellä ehkäsyn suhteen.. :banghead: missään nimessä en nyt haluais tulla raskaaksi. Meillä on 3 alle kouluikästä lasta ja mie oon just päässy takas työelämään kiinni.
Miks sitten steri miulle eikä miehelle? No, miulla on sektiosta jääneitä kiinnikkeitä ja haluan ne samalla pois. Haluun myös koko munanjohtimet veke, pienentää samalla munasarjasyöpäriskiä (meillä suvussa kulkee altistava geeni). Mies ei myöskään ollu oikein halukas steriin, ja miulla ei nyt oo niin väliä. Sektioon verrattuna laparoskopia tuntuu tuskin miltään..
Tavallaan tässä jää kuitenkin vielä se iltatähtioptiokin jäljelle, nimittäin ivf:llä vielä vois kokeilla sit +5v päästä, JOS nyt joku tosi akuutti vauvakuume vielä iskis:bag:

Mulla myös tää, kun mikään hormoniehkäisy ei sovi. Ja synnytyspelko vaikka on ehdoton ei alatiesynnytykselle, myös sektiot pelottaa. Helmikuinen toka sektio kummittelee mielessä, kun tuli pieniä komplikaatioita. Kolmannen vauvan vielä unelmissani haluaisin, mutta pelkopolille olen jossain vaiheessa menossa juttelemaan. Mies ei ole sanonut juuta eikä jaata lapsilukuun vielä.
Koen myös, että olisi kohdallani vaarallista ja kivuliasta tehdä hirveän montaa sektiota enää, joten lapsiluku jäänee kolmeen tai peräti näihin kahteen. Joku lopullinen ehkäisy olisi siksi saatava. Mullakin on kiinnikkeitä.

Takaisin