Steiner, montessori ja muut erilaiset päiväkodit - laittaisitko lapsesi johonkin näistä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Voisitko ajatella laittavasi lapsesi steiner- tai montessoripäiväkotiin tai johonkin muuhun erilaiseen päivähoitoon tai kouluun? Tai onko lapsesi jossain tällaisessa?

Esikoinen on käynyt ihan tavallisessa päiväkodissa ja eskarissa ja menee nyt tavalliseen kouluun. Samoin kuopus tulee todennäköisesti menemään aikanaan samoihin. Jos ihan lähellä olisi montessoripäiväkoti, olisimme saattaneet laittaa esikoisen sellaiseen. Hän on kiinnostunut tutkimaan kaikenlaista ja olisi voinut viihtyä sellaisessa. Steiner taas ei kuulosta hänen jutultaan vaikka ei toisenlaiselle lapselle pahalta kuulostakaan. Myönnettäköön tosin että tietoni kummastakin on aika pintapuoliset.

Lapseni on lähipäiväkodissa ihan mukavuussyistä ja toisaalta myös siksi, että toivon hänen saavan kavereita läheltä, jotta pystyy itse ylläpitämään ystävyyssuhteita. Meillä on melko lyhyen matkan päässä myös montessoripäiväkoti ja steiner-päiväkoti ja -koulu. Jälkimmäinen on fyysisiltä tiloiltaan niin ihana, että harkitsin sitä silloin, kun hain lapselle päiväkotipaikkaa. Nyt olen ajatellut niin, että jos lähikoulussa tulee jotain, mikä häiritsee lapsen oppimista, niin steiner on hyvä vaihtoehto. Siirtymisen syinä saattaisivat olla esimerkiksi sisäilmaongelmat tai vanhanaikainen opettaja tai liian suuri ryhmäkoko. Tämä kuopus on erityispiirteinen ja terveyden kanssa on haasteita.

Esikoinen oli ihan tavallisessa, ihanassa lähipäiväkodissa/eskarissa, vaikka tiedän, että suhteellisen lähellä on Montessoripäivökoti.

Juniori ei päässyt samaan päiväkotiin, mikä harmittaa todella paljon, koska esikoisen päiväkodissa pientenryhmässä on 3 3-vuotiasta ja kaikki muut nuorempia. Juniorin tulevassa päiväkodissa 1-vuotiaita on laitettu samaan ryhmään 4-vuotiaiden kanssa, mikä on mielestäni jo ihan kehityksen kannalta aivan väärin, koska silloin 3 aikuista (muka) riittää suuremmalle lapsiryhmälle.

Esikoinen on montessoripäiväkodissa ja tykännyt kyllä kovasti, käy siellä vielä tulevan eskarivuoden. Harmittelen kun muita lapsia ei oikein ole mahdollista sinne laittaa kun päiväkoti muuttaa toiselle puolelle kaupunkia.

Kävin itse Steinerin, ja se sopii oikein hyvin lapsille, joilla ei ole oppimisen suhteen vaikeuksia ja löytyy luovuutta. Itse pärjäsin siellä hyvin, mutta pikkuveljelläni oli ADHD ja hänelle koulu ei sopinut lainkaan ja hän vaihtoikin ns. normikouluun. Muistan kyllä itsekin kokeneeni epäreiluksi sen, että sain saksan kokeista kymppejä, mutta todistukseen olisi tullut ysi, jos en olisi muistanut piirrellä saksan vihkoon kivoja kuvia ja värittää sivuja :wacky:

Takaisin