Sovellus-, kirja- ja kuunteluvinkit

Mrs Willow

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuiset 2023
Listattaisiinko tähän vinkkejä raskaussovelluksiin sekä aiheeseen liittyviin kirjoihin, podcasteihin ym. :smiling-eyes:

Mulla on testissä Preggers ja Preglife.

Preggerssissä näkee näitä ”lapsesi on nyt mustikan kokoinen” -juttuja. Preglifessä on enemmän ja kattavampia faktatietoja ja vinkkejä. Siellä on myös 3D -videoita sikiön kehityksestä viikkotasolla.

Molemmissa on jotain podcasteja, mutta en tiedä kuuluuko ne vain maksulliseen versioon.

Preglifessä on jotain treenivideoita ilmaiseksi ja loput maksullisia.

Mielelläni kuulisin mitä sovelluksia muut suosittelee. Oon ”sovellusihminen”, joten haluaisin aidosti löytää parhaan sovelluksen.

Mä latasin Liberon sovelluksen, siellä kivasti näkyy aina viikon kohdalla sikiön kehitys, odottajan muutokset ja puolisolle vielä omat vinkit🙂 Puoliso meinas sen myös ladata itselle niin voi seurata ja ihmetellä mun oireita, mitä on milloinkin odotettavissa🤣♥️

Mä jatkoin Flo:n käyttämistä, kun se ihan menkkojenkin seuraamiseen ollut. Mulla siis maksullinen versio siitä, niin miksikäs en sitä hyödyntäisi. Tässä kiva, kun joka päivälle materiaalia ja sitten erikseen täysien viikkojen selitykset ja kehitykset, sekä myöskin näitä minkä kokoinen vauvasi on juuri nyt. Löytyy myös oirejuttuja. Kaipaisin niihin kyllä lisää vaihtelua ja parempaa suomenkieltä. Melko suuri osa materiaaleista enkuksi.

Luin myös juuri Laura Kososen : Matkaopas synnytykseen ja sieltä takaisin, joka oli todella infomatiivinen, mutta rento paketti. Kivoja oli erityisesti kätilöiden ja jo synnyttäneiden vinkit!

Kuuntelin jo n. vuosi sitten vauvahaaveissani Hei Baby -podcastia, ja se oli silloin tosi hauska ja mukava kuunnella ja opin pamjon uutta. Yritin viime syksynä tosin raskaana ollessani kuunnella uudelleen eikä jotenkin enää yhtään resonoinut. 😂

Appinä mulla on käytössä Ovia, oon ollut siihen ihan tyytyväinen. Mutta tuo Preglife kuulostaa tosi mielenkiintoiselta, voisin ladata senkin kyllä kokeiluun!

YleAreenasta löytyvä Synnytystarinoita-podcast on tosi hyvä, aiheeseen avoimesti ja positiivisesti suhtautuva, hauskakin! Ei nyt varsinaisesti muuhun kuin ihan loppuraskauteen liittyvä, mutta tykkäsin. 👍

Luin esikoisen synnyttyä: Hullu kun äidiksi tullut! Aivan loistava.

Liberon sovellus on susi kun sieltä pitäisi tulla vahvistus s posti että pääsee rekisteröityessä kirjautumaan, mutta ei tullut. Kaikki tiedot kyllä kelpasi.

Flo sovelluksen käyttöä olen jatkanut ja latasin pregnancy sovellyksen. Se on sellainen keltaisella kuvalla. Se on kiva siinä näkyy ruokia minkäkokoinen alkio/sikiö on.

Nyt latasin Preggersin ja testaan mitä tykkään

Mulla on sovelluksina Pregnancy+ ja Preglife tällä hetkellä. Toi Pregnancy+ vaikuttaa ainakin tosi hyvältä, paljon tietoa ja kiva visuaalinen ilme.

Viime raskaudessa luin paljon "What to expect when you're expecting"ia, aina kun viikko vaihtui niin luin sieltä, mitä tulevalla viikolla on odotettavissa. Se oli tosi kiva rutiini! Oon yrittänyt etsiä sitä nyt varastosta mutta ei ollut muiden vauvajuttujen kanssa samassa kassissa. Pitää jatkaa vielä etsintöjä..

@Deb toi Hullu kuin äidiksi tullut on kyllä hyvä, mulla onkin se kirjahyllyssä.

Kuuntelin itse bookbeatista Sanna Stellan "Hyvien synnytystarinoiden kirja" ensimmäistä odottaessa ja oli omasta mielestä ihania tarinoita täynnä. Kannustavia ja voimaannuttavia. 💕 Tässä kirjassa tais olla kokemuksena nimenomaan lääkkeettömät ja luonnolliset synnytykset josta itsekin haaveilin.

Kirjoja joita en oo vielä kuunnellut, mutta lisännyt listalle mm.
Susanna Heli, Peloton synnytys (mahdollisesti tulee tarpeeseen tässä raskaudessa, kun pelkoja on eri tavalla mitä ekassa)

Marjaana Siivola, Synnytyksen lyhyt oppimäärä

Michaeleen Dougleff, Metsästäjä, keräilijä, kasvattaja (tää on jonkinlainen käytännön kasvatusopas, kaveri suositellut tätä, toivottavasti tulee joskus tarvetta lukea)

Flo löytyy ja siitä tykännyt jo ennen raskautta! Tosiaan kertoo mitä oireita missäkin kohtaa raskautta yleisesti voi ilmetä ja mitä oireita muut ovat eniten kirjanneet. Näkee myös minkä kokoinen vauva on milläkin viikolla, itsellä esim tällä hetkellä mustikan kokoinen. Äänikirjana vasta aloin kuuntelemaan sellaista, kun kuinka kasvattaa bebe ja ollut kyllä ihan hauska! Listalle olen lisännyt synnytyksen lyhyt oppimäärä, pää edellä ja tee se itse -vauva. Bookbeatista kuuntelen, iso suositus sillekkin. Täti oli käynyt ostamassa minulle uraäidin selviytymisoppaan ja lapsiperheen parisuhdekirjan, mutta niitä en ole vielä avannut!

Podcasteista oon kuunnellut nyt hei babya ja äiti treffit.

Eri synnytystarinoita oon kuunnellut/katsonut YouTubesta ja kiva et niitä on koska mullakin on synnytyspelko ja ahdistaa jo valmiiksi niin positiivisista kokemuksista on kiva kuulla.

Vähän vaihtelee sovelluksissa toi ku on se minkä kokoinen sikiö on. Toisessa sanotaan mustikan kokoinen ja toisessa riisinjyvä. En tiedä sit mikä sovellus ois paras tossa sikiön koon arvioinnissa.

Itsellä on sovelluksista asennettuna preglife, raskaus+ ja libero. Oon tykänny eniten preglifestä. Mulla on myös käytös garminin kello ja sen sovellukses oon aiemmin pitäny kirjaa menkoista. Sen sai muutettua raskaustilaan niin oon tykänny sinne kirjata ylös oireita ja mittauksia😊

Mulla Flo ollut kuukautisten seurannassa, joten sen laitoin raskaustilaan. Lisäksi löytyy Preggers, Preglife ja Vau.fi Odotus. Ei tarvis olla näin monta mutta kiva seurata mitä erilaista näistä löytyy viikkoja seuratessa 😅

Kirjavinkeistä – mun kaveripiirissä on suosittu Gina Fordin The New Contented Little Baby menetelmää vauvan ruokailun ja unien rytmittämiseksi että vauva saa sekä riittävästi ruokaa että pisimmät unet ajoittuisivat yölle. Meillä on suunnitelmissa kans kokeilla tätä menetelmää, kun tykätään hirveästi rutiineista, toive ois että sopis meille ja vauvalle ❤️ Oon tätä kirjaa jo lueskellut sekä fyysisenä kirjana että e-kirjana ☺️

Takaisin