Soseiden pakastus

banula

Satasella mukana keskusteluissa
Ollaan nyt pari viikkoa maisteltu perunaa ja hyvin maistuu (porkkana pisti kiukuttamaan). Enivei, meidän tehosekoitin on niin iso että kerralla on soseutettava isompi satsi ja laitettava pakkaseen, mutta esimerkiks perunasta tulee vissiin rakeista, tuleeko aina vai onko joku huomannut eroa? Entäs jos sitä sekoittaa jonkun kanssa? Onko joku huomannut muiden kasvisten/hedelmien kohdalla jonkun sortin pakastusongelmia? On vähän tyhmää jos tekee isomman määrän jotain ja sulatusvaiheessa huomaakin sen olevan pilalla (esimerkiks ens viikko olis kesäkurpitsaviikko), sillä kuulisin mielelläni vinkkejä. :)
 
Joo, peruna jää rakeiseksi jossei sitä lämmitä kunnolla sit sulatus vaiheessa! Käytännössä ihan tulikuumaksi ja sitten vaan sekotella/odottaa tai vesihauteessa viilentää vauvalle sopivaksi. Näin mä oon ainakin saanut siitä sileetä. Ite käytän muusiperunoita siis jauhoisija lajikkeita. ei tuu ihan niin helposti tehtyä liisteriä soseen sijasta kun ensin antaa perunoiden kiehua hieman yliaikaa, jotta saa vain painelemalla muusiksi. Sit vähän näyttää tehosekotinta niin on aikas bueno.

Ite oon nyt pakastanut perunan lisäksi bataattia, kukkakaalta, porkkanaa ja veteen keitettyä kaurapuuroa. Meillä on vähän vielä suppea valikoima kasviksia käytössä, mutta pikkuhiljaa lisäillään.
Näiden kohdalla ei pakastus ongelmia ole ollut. Tosin bataatin ja kukkakaalen kanssa kannattaa olla tarkkana veden kans, tulee helposti keittoa kun ovat muutenkin niin vetisiä otuksia :D
 

Nyt tulee ehkä blondi kysymys, mutta kysyn kuitenkin :D

Missä muodossa pakastatte soseita? Jääpalarasia lienee kätevämpi kuin jääpalapussi, mutta rasia lienee järkevintä laittaa edelleen esim. pakastepussiin ettei ruoka-aines jää ns. paljaaksi. Vai pakastatteko ihan rasioissa isompia annoksia kerralla? Palarasiaa mietin sen vuoksi, että niistä voisi sitten sulatella eri sekoituksia esim. pala porkkanaa ja pala bataattia ja seuraavana päivänä porkkanaa ja perunaa jne.

Meillä vasta mietitään soseiden aloittamista, mutta tarkoitus olisi tosiaan keitellä isompia satseja kerralla ja pakastaa, jotta saa sitten nopeammin ja helpommin aterian kasattua jatkossa. Se nälkä kun tuntuu meillä iskevän suhteellisen nopeasti sitten kun on tullakseen :D Ja ateriarytmikin on hakusessa. Joskus syödään 2 tunnin välein, välillä menee neljäkin tuntia helposti. Ehkäpä se kiinteiden aloituksen jälkeen tasoittuu jonkinlaiseksi rytmiksi.

 
Mie oon pakastanu pienissä, oiskohan ne 2 dl pakasterasioissa joitakin soseita, perunat bataatit ja porkkanat. Ne kun antaa jääkaapissa sulaa, siitä saa pari ateriaa. Kävin tässä yhtenä päivänä hankkimassa sellasen silikonisen muffinsimuotin, ja aattelin laittaa siihen soseita, saa vielä pienempiä annoksia! Muotti muovipussiin ja muutama tunti pakastimessa, sitten ne jäätyneet kimpaleet voi irrottaa muotista ja siirtää vaikka isompiin pakasterasioihin tai minigrip-pusseihin, jompsin kumpsin. Samalla lailla toiimii siis myös jääpalamuoteilla. Jääpalamuotteihin meinasin alkaa tekemään lihasoseita, kun sen aika on, saa ihan pikkuruisia makuannoksia :)

Niin ja Ramsi, ei meillä reilu 5kk kanssa aina ihan pilkulleen mee noi ruoka-ajat, herralla on "maitonälkä" joskus vähän turhankin usein (joskus tunninkin välein!) kun ei tuttia syö, ja haluaa tissin suuhun aina ennen päikkäreitä... Mut hiljalleen venytellään ruokien välejä!
 
Oon ite laittan aluks jääpalamuottiin ja sit kun ne on jäätyn oon irrottan ne minigrip pussiin ja sit voi taas laittaa lisää muottiin (:
 
Mä oon kans pakastanut jääpalamuoteissa ja jäätyneet palaset naputellut pusseihin. Pari tuntia ennen ruokailua otan palasia sulamaan lautaselle ja juuri ennen syömistä sulatan/lämmitän vielä. Huippukätevää ja nopeaa, saa vaikka joka päivälle vähän erilaista sosetta eri makuja yhdistelemällä. Soseiden tekeminen ja pakastaminen on niin helppoa ja nopeaa, että lastenruokapurkkien kantaminen kaupasta kotiin ja taas jätteenkeräykseen vaatii varmasti enemmän aikaa ja vaivaa. :D

Meillä on kans reilu 5kk jolle en ole koskaan tahtonut antaa tuttia, mutta en silti tunge tissiäkään suuhun aina kun ölisee, yhtä hyvin olisi voinut tunkea sitten sen tutinkin, itse en tahdo tuttina toimia. Soseet alotettiin 4kk:n iässä ja silloin muodostui aika nopeasti tasaiset ruokailurytmit, jotka pidetään. Kyllä ne sieltä tulee, varsinkin jos ei aina heti ensimmäisestä mölinästä automaattisesti tunge tissiä suuhun. :) Nyt ei kyllä liittynyt pakastusasiaan ollenkaan tää vastaus mutta väliäkö sillä, oli muutenkin mun kysymys haha. :D
 
Meillä on 9,5kk pikkumies, joka on 5kk alkaen syönyt kotitekoisia soseita. Aloitettiin bataatilla ja sen jälkeen lisättiin kesäkurpitsaa joukkoon. Sitten kokeiltiin ensimmäisenä hedelmänä aprikoosi, ja kuukausi siitä, niin tuli kuvioihin possunliha. Kaikki meni hyvin. :)

Minä myös liputan jääpalamuottien puolesta! :)
Etenkin sellaisten joissa on kansi valmiina. Niitä myydään halpatavarakaupossa edulliseen hintaan, esim löytötavaratalo. Pidän niistä myös sen vuoksi kun ovat hieman vahvempaa tekoa kuin normi "ohuehko" jääpalarasia, näin ollen kovassa käytössä eivät mene rikki niin helposti. Ruuan jäätymisen jälkeen siirto pakastuspusseihin/rasioihin niinkuin muutkin ovat maininneet tekevänsä. Joskus teen valmiita kasvissoseyhdistelmiä ja pakastan ne hedelmäpilteistä ylijääneisiin lasipurkkeihin, esim lähdetään reissuun tms. Meillä on tosi pieni pakastin, joten yksittäiset annokset jäädytettynä rasioihin ei tulisi kuuloonkaan tilan puutteen vuoksi.

Nyt tosin meillä on totaalikieltäytyminen kiinteiden suhteen, liekö hampaiden pukkaamisen syytä. Nyt kelpaa vain soijamaitokorvike..(meillä siis lehmänmaitoallergia).
 
Ja vinkkinä heille jotka valmistavat kesäkurpitsaa vauvoilleen!

Itse olen höyryttänyt kuoritut ja paloitellut kesäkurpitsat höyrykeittimellä/höyrytystasolla. Kun valmiita (10min päästä), niin laitan kuumat kesäkurpitsapalaset hetkeksi muoviseen korkeaan mehukannuun. Palasista tulee hirveästi vettä/nestettä mehukannun pohjalle, ja kun kannussa on siihen tarkoitettu kansi päällä, niin saan aina vähän väliä kaadettua ylim. nesteet pois, ilman että poltan näppejäni kuumiin vihanneksiin. Sittrn kun nestettä ei enää kerry niin paljoa, niin otan mehukannen pois ja sauvasekoittimella survon palaset soseisiksi suoraan kannuun. Soseesta tulee siltikin aikas juoksevaa, niin mehukannun nokkaa apuna käyttäen, valutan soseen suoraan mehukannusta jääpalamuotteihin -ilman ylimääräisiä sotkuja! :)

:signs004
 
Takaisin
Top