Sormiruokailusta

Luin joskus jostain lehdestä jutun sormiruokailusta. Saa nähdä kuinka meillä käy. Lapsiystävälliseltähän se kuulosti, mutta luulen, että siinä vaiheessa kun kiinteät on pääsääntöinen ravinto niin en uskaltais luottaa siihen et napero sulloo suuhunsa riittävästi tavaraa. Mut voisin kuvitella että kun itse syö, niin antaa toisen sillä aikaa sulloa jotakin suuhunsa ja olla tavallaan mukana aterialla, mutta syöttäsin kuitenkin lusikalla sosetta myös. 

Jos ei tule muuta tarjottua niin ainakin niitä maissinaksuja :) Toivottavasti ei jää meidän sormiruokailut ihan maissinaksuihin pelkästään, mutta en usko että kovin täysillä sormiruokaillaankaan, oon niin laiska... 
 

Tuo sormiruokailu on minustakin kiinnostava, varsinkin kun siinähän lapsi saa tutustua omaan tahtiinsa ruokaan.

Ja se tukee myös sitä ideaalia mikä mulla on, että lapselle aloitetaan rintamaidon ohelle kiinteät siinä vaiheessa kun lapsi itse kiinnostuu muusta ruuasta, eli on valmis niihin siirtymään.

 
En oo vielä tarkemmin tutustunu, mut sen mitä oon aiemmin asiasta kuullu ni kuulostaa hyvältä. Kiitti Mirde linkistä!
 

Mä tilasin tuon kirjan, englanninkielisenä tosin, niin voidaan molemmat tutustua. Sitä odotellessa.

 
Mä varasin sen kirjan kirjastosta mutta unohdin hakea niin oli pakko tilata se itelle! Mitä oon nyt lukenut niin vaikuttaa tosi kiinnostavalta. Meillä ollaan vielä täysimetyksellä niin voisi sopia kyllä kuvioihin sitten tammikuussa. 
 
Mä oon kanssa ihan tohkeissani asiasta emoticon  Muutamaa asiaa siitä vain mietin: oikeastiko voi aloittaa useammalla maulla kerralla?! Niin siellä kyllä lukee ja yks peruste, että aluksi ruokaa ei juurikaan mene mahaan. Ja toinen, mitä mietin, niin tukehtumisvaaraa, joskin kirjassa sanotaan, että on jopa pienempi, kuin sosevauvoilla. Neuvolasta näitä en varmastikaan "voi" kysyä, sillä oon saletti, ettei meidän neuvolantäti oo ees kuullu aiheesta...

Mutta aivan ihana, lapsentahtinen tapa tarjota ruokaa vauvalle!! Mä uskon tuohon ihan hirveästi: nyt sivusta seuraan, kun yksivuotias ei halua "karkeaa" ruokaa suuhunsa.. heittelee pitkin mäkiä. Samaten tuo makuihin totuttelu jne. Aivan ihana juttu!!! :)
 

Huh, kun on pitkä aika kun olen viimeksi käynyt täällä! Jotenkin tuo uudistus on vienyt halut tähän foorumiin. Toivottavasti asia korjaantuu pian.

Ollaan aloitettu kiinteät tällä viikolla! Ikää nyt 5,5 kk Ensimmäinen hammaskin puhkesi viikonloppuna. Ensimmäisenä ruokana banaania oikeastaan vahingossa, kun nappasi kädestäni. Sitä oli vissiin mukava mutustella. Sai sitten toisenakin päivänä banaania pienen palan. Eilen kokeiltiin kurkkuveneitä ja imeskelikin sitä pitkään. En usko, että sai nieltyä mitään, ehkä vähän sitä pehmeää osaa.

Tänään syötiin sitten niitä samoja kurkkuveneitä ja lisäksi avocadoa. Kaiversin lusikalla palasen, jota oli sitten kiva yrittää ottaa hyppysiin. Ei kyllä onnistunut. Tarjosin omasta kädestäni maistaa ja kyllä vähän kokeilikin suullaan. Tänään ei jaksanut oikein keskittyä syömiseen.

Huomenna kokeillaan bataattia ja varmaan vielä sitä avocadoa, kun sitä kerran tuonne jääkaappiin jäi. En vielä tiedä keitänkö bataatin vai laitanko uuniin paahtumaan.

Mites muut sormiruokailijat?

 
Me ollaan Sadutar keskusteltu myös tuolla naamakirjan puolella tästä: ootko sä siellä? Vaan eipä mitään, kirjotellaan tännekin, toivottavasti. On vaan jäänyt tosi paljon täällä käynti tän uudistuksen myötä, mullakin.. :( Mutta muutama muukin on jo aloittanut sormiruokailun. Meillä on kanssa kurkkutikkua ja banaania koetettu maistaa, mutten usko, että vielä meni mahaan asti mitään. Ilmekään ei värähtänyt, kun vei ne suuhunsa. Ihan, kuin mitä tahansa muutakin maistelua.. :D Banaanin kanssa kävi samalla lailla, kuin teilläkin; hamusi sen kädestäni. Meillä on perjantaina neuvola: kiva kuulla, mitä ovat sormiruokailusta mieltä..;)
 
Takaisin
Top