Sopiva rahalahjan määrä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aloy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aloy

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2021
Kesäkuiset 2024
Tuli mieleen tuosta Pelit ja leikit puolen ”mitä lahjaksi”- ketjusta, että täällä vois kysellä tällaisesta aiheesta. Eli mikä olisi sopiva rahasumma lahjaksi?

Itsellä on edessä kahdet ylioppilasjuhlat nyt keväällä, molemmat ylioppilaat ovat sisaruksen lapsia. Näin ulkosuomalaisena, joka käy Suomessa max kerran vuodessa, mun on jotenkin hankala hahmottaa euron arvoa, ja mitä milläkin summalla Suomessa saa. Tästä syystä mun on vaikea hahmottaa, että mikä rahasumma olisi hyvä lahjana annettaessa. Saako esim 100€:lla nykyisin enää oikein mitään?

Tässä ketjussa vois varmaan keskustella muistakin rahalahjoista, mikäli aihe on ajankohtainen muillekin.

Minun mielestäni 100€ on oikein hyvä summa yo-lahjaksi sisaruksen lapselle. Itse en ole viime aikoina ollut yo-juhlissa, mutta saattaisin antaa tuon verran, ehkä max 150€. Toisaalta itse olen elänyt pari viimeistä vuotta melko niukasti. Joku parempituloinen saattaisi antaa enemmän. Ja minulla ei tosiaan kokemusta siitä, mitä tällä hetkellä annetaan noin yleisesti.

Komppaan @VäriSointua tuossa 100€ riittävyydestä. Kyllähän sillä saa jo vaikka ja mitä, etenkin jos rahalahjoja tulee muiltakin.

Itse antaisin myös satasen. Viisikymppinen tuntuu vähältä, vaikka toki sekin voisi olla riittävä jos rahatilanne huono.

Ajattelen, että 50€ on ihan riittävä summa. Läheiselle saattaisin laittaa 70-100€, jos taloudellinen tilanne on hyvä.
Minusta 100€ on aika paljon. Vaikka inflaation vuoksi sillä saa vähemmän, on myös kaikki muu kallistunut jolloin itselläni on vähemmän myös annettavaksi.

Kysyisin muuten, että minkä summan koette olevan sopiva häälahja? Meillä on useammat häät edessä tänä kesänä ja budjetti tiukalla. 😅

Sisaruksen lapselle voisin antaa ylppärilahjaksi 100e jos oma rahatilanne antaa sen myöden. Tai ehkä jopa 150e. Mutta tosiaan jos useammat juhlat on samana päivänä, siinä menee äkkiä se 300e... Jollekin kauemmalle sukulaiselle periaatteessa 50€ riittäisi, mutta se tuntuu paljoin vähemmältä nyt kuin silloin reilu 10v sitten kun itse vietti ylppäreitä. Saattaisin siis ehkä laittaa 60-70€.

Kysyisin muuten, että minkä summan koette olevan sopiva häälahja? Meillä on useammat häät edessä tänä kesänä ja budjetti tiukalla. 😅
Laitoin viime kesänä 100€. Mun sisaruksia osallistui myös ja kyseltiin toisiltamme mikä olisi ok summa ja he ajattelivat, että ruo olisi ok. En tosiaan tiedä mikä on oikeesti sopiva :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Laitoin viime kesänä 100€. Mun sisaruksia osallistui myös ja kyseltiin toisiltamme mikä olisi ok summa ja he ajattelivat, että ruo olisi ok. En tosiaan tiedä mikä on oikeesti sopiva :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Nämä rahalahjat on jotenkin tosi vaikeita. Etenkin, kun itse en edes odota mitään lahjoja itselleni koskaan niin en osaa oikein arvioida mitä muut odottavat. 😅

Meillä päin on ollut häihin, synttäreihin yms. laittaa rahaa sen verran mitä juhliaporukan ruokakulut on juhlien järjestäjälle. Jos nyt mennään koko perhe 2aikuista +2 alle 5v niin laittaisin ~100e, jos taas aikuiset vaan niin ~60-70e. Nää siis kavereiden ym. ei sukulaisten juhliin.

Minusta kans 50€ on jo aika paljon. Elänkin pienesti itsekin. Ehkä halvemmalla pääsisi jos ostaisi jonkin oikean lahjan, miksi antaa rahana kun siitä ei jää mitään muistoa.. Tietty jos käsketään rahana😅

Muokattu viimeksi:
100€ on aika lailla maksimi, mitä voisin ajatella antaa. Senkin vain oikeasti läheiselle ihmiselle. Vähän etäisemmelle 50€ on ihan hyvä. Mutta! Tähän vaikuttaa myös lahjan antajan tulotaso. Jos tulot on useamman tonnin kuukaudessa, voi hyvin antaa enemmän kuin pienituloinen tai tukien varassa elävä. Me kuulutaan siihen köyhempään kastiin, joskaan ei ihan kädestä suuhun tilanteessa onneksi olla. Vastaavasti 20€:kin on ihan tarpeeksi, jos on muutenkin tiukkaa.

Joo tämäkin tietty vaikuttaa, että mikä on tulotaso ja miten läheiselle rahalahja tulee. Ja monellekko ihmiselle nyt pitääkään rahaa nostaa/siirtää!

Meidän nykyisillä tuloilla annettais varmaan samalla kaavalla kun moni muukin. Eli tosi läheisille (itselle just sisarusten lapset voisi olla niitä, tai sit oma ainut kummilapsi) antaisin 100 euroa. Kauemmille sukulaisille ollaan käytetty viimeinen vuosi-pari tuota 50 euroa, ja jos tulis kutsu johonkin naapurintytön juhliin tms niin silloin kuoreen sujahtaisi hauskan kortin sisään 20 euron seteli. Toki tässä nyt viimeisimpänä on yo:ksi päässyt oma sisko jolle vietiin ihan lahja 😅 ja isän puolen pikkuveljen rippilahjaksi taidettiin antaa tuo 50, ei olla niin kovin läheisiä

Takaisin