Kuulin jonkun sanovan, että some on syynä ihmisten ja etenkin lasten ja nuorten pahoinvointiin. Mitä mieltä, olisiko siinä perää?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ilman muuta on perää. Erityisen vahingollisia ovat instat ja muut kuvienjakoalustat, joissa kaikki kilpailevat siitä, kenen kroppa ja elämä näyttävät kaikkein hienoimmalta.Kuulin jonkun sanovan, että some on syynä ihmisten ja etenkin lasten ja nuorten pahoinvointiin. Mitä mieltä, olisiko siinä perää?

Mä olen joutunut luopumaan noiden reelsien takia jokaisesta somesta puhelimessani. En vain pystynyt toimimaan kun pienenkin ahdistuksen seurauksena hyppäsin selaamaan ja sit tulee just tuo levottomuus ja keskittymisen puute. Ja sehän on omiaan vaikeuttamaan tilannetta. Fb:tä käytän edelleen, mutta se on tabletilla vain niin pääsy edes vähän rajatumpaa itselle. Fb oli aiemmin oikein mainio alusta vailla vahinkoa, mutta nyt siellä ei ole oikein muuta kuin vahinkoa.Meidän lapset ovat niin pieniä, että ei ole vielä ollut ajankohtaista miettiä somen käyttöä heidän kantiltaan. Mutta omalta osaltani olen todennut etenkin FB ja IG reelsien olevan vahingollisia itselleni. Ei niinkään sisällön kannalta, vaan ihan vain se lyhyiden videoiden katsominen itsessään alkoi aiheuttaa mulle sellaista levottomuuden tunnetta ja keskittymiskyvyn puutetta. IG:n poistin kokonaan käytöstä ja FB:n käyttöä koetan rajoittaa, mutta Marketplacen takia sitä edelleen joudun käyttämään. Jos FB olisi sitä mitä se alkujaan oli: omien ja ystävien kokemusten vaihtamista, niin en kokisi sitä itsessään haitallisena itselleni, mutta noi reelsit etenkin on musta ongelmallisia.
Ei pelkästään, mutta lisää liikakäytettynä pahoinvointina. Useissa tutkimuksissa on jo löydetty korrelaatio mentaalisen pahoinvoinnin ja somen käytön välillä. Kausaation todentaminen toki on toistaiseksi vaikeampaa.Maailman sivu on uusia asioita syytetty ties mistä. Kuulostaa oudolta, että yksi juttu olisi vastuussa ihmisten pahasta olosta. Samalla tavalla olisi outoa, jos joku väittäisi, että koko elämä muuttuu kertaheitolla paremmaksi, kun alkaa käyttää tuotetta x. Vaikutusta varmasti on somella, mutta että yksinään tai pelkästään...? Se tarkoittaisi, että kaikki nuoret voivat hyvin aikana ennen somea, eikä se pidä mitenkään paikkaansa.
Ehkä tuon vuorovaikutuksen kannalta se on yhdentekevää, mutta itse näkisin, että kirjaa lukeva vs somea selaava vanhempi toimii ehkä terveempänä roolimallina. Samaa mieltä olen kuitenkin tuosta tylsistymisentarpeesta! Olisipa itselläkin joskus aikaa tylsistyä.Sinänsä lasten kannalta on yhdentekevää, uppoutuuko vanhempi lehteen, kirjaan, työhönsä vai puhelimeensa. Kaikki yhtä huonoja lapsen kannalta, jos lapsi jää yksin ilman vuorovaikutusta. Kirjaa itselleen hiljaa lukeva vanhempi ei ole sen parempi kuin puhelintaan itsekseen tuijottava vanhempi, kumpikaan ei ole läsnä lapselle.
Toisaalta tylsyys on luovuuden elinehto, eli lapselle, jolla koko ajan on joku leikittämässä ja tuottamassa viihdykettä, ei tule ikinä tarvetta ruveta nyhjäisemään tyhjästä, eli käyttämään luovuuttaan. Kaiken aikaa ei siis tarvitse olla lapsen viihdyttäjänä, toisaalta vanhempi ei voi myöskään puuhata omiaan kaiken aikaa. Kunhan vanhempi on lapselle riittävästi läsnä, voi vanhempi sen jälkeen aivan vapaasti valita millä tavalla vapaa-aikansa viettää.
Tämä näkökulma piti itsekin jakaa, jäi kirjoitus kesken. Olen useasti nähnyt kun siskojeni teini-ikäiset lapset tulee hakemaan äidiltään huomiota, mutta äiti ei edes nosta päätään puhelimelta. Ja tätä tekee varmaan kaikki nykyään jossain määrin täysin huomaamattaan.Tuli muuten mieleen vähän tällainen erilainen näkökulma, että vaikuttaako aikuisten somen käyttö haitallisesti lapsiin ja nuoriin? Esim, jos perheessä aikuiset uppoutuvat puhelimiinsa, eikä kasvava lapsi saa tarpeeksi huomiota ja kasvokkain tapahtuvaa kontaktia.