Sokerirasitustesti

inkkukinkku

Oman äänensä löytänyt
Onko kukaan käynyt sokerirasitustestissä? Joudun sinne koska kaikki yli 25-vuotiaat testataan :/. Olen kuullut, että testin jälkeen joillain ollut niin huono olo, ettei ole kyennyt töihin. Kokemuksia?

Kuulopuheita ei kannata uskoa. Minullekin kerrottiin kaikenlaista sokerirasituksesta (kuten ihan kaikesta muustakin), mutta jokainen kokee tavallaan ja ainakin minä kykenin vallan mainiosti heilumaan iltavuorossa. Toki vähän nälätti ja janotti kokeen jälkeen, mutta kunnon aamupala teki ihmeitä. :D

mulla on aika ens viikolle varattuna. Tiistaiksi siis. Aikaa siellä kuulemma menee kolmatta tuntia, että ehkäpä kirja kannattaa ottaa kaveriksi :)

Mulle lääkäri kertoi tänään, että jos epäilee ettei pysty juomaan sitä litkua ilman että tulee paha olo, niin puolikas sitruuna mukaan ja sitä voi sitten pitää kielellä ja paha olo katoaa kuulemma nopeasti!

Itselläni tuo edessä ensi viikolla. Täällä espanjassa, tai ainakin Madridissa, testiin joutuu jokainen.

Ei ole paha, 2 kertaa olen ko. kokeessa käynyt ja kolmatta kertaa menossa. Täällä päin Suomea (Oulun kupeessa) litku on ollut semmosta laimean colan makuista jääkylmää litkua. Helposti sen oon saanut juotua eikä ole pahaa oloa tullut. Ainoastaan hirmu nälkä kun on kotiin päässyt. Mutta ei tosiaan mitään mitä kunnon aamupala ei olis kuitannut. Lukemista / tekemistä kannattaa ottaa mukaan, reilu pari tuntia tk:ssa on tappan tylsää ainakin mun mielestä.
Ei kannata uskoa kaikkea legendaa mitä asiasta liikkuu :) Tsemppiä!

Kävin kans rasituksessa pari päivää sitten, se oli nyt toka kerta kun esikkoa odottaessa jouduin siihen myös. Tällä kertaa sen litkun juomisen jälkeinen pahaolo ei mennytkään ohi kuten silloin pari vuotta sitten, huono ja heikko olo jatkui liki iltaan asti vaikka tietty söin ja join vettä hyvin heti kun sain...mietin jo, että kertooko toi paha olo siitä ettei tuloksetkaan nyt olis sitten niin hyvät tällä kertaa. :/ Noh, tuloksia odotellessa.. Ja pahaolo väistyi kyllä sitten seuraavaan päivään mennessä.
Litku itsessään ei ollut niin pahaa nyt, vadelman makuista. :)

Mä kävin myös aamulla sokerirasituksessa, eikä ollut niin paha juttu, kuin pelkäsin. Ensin otettiin paastoverikoe ja sen perään juotettiin puolitoista kertakäyttömukillista vadelmanmakuista sokerilitkua, sitten laitettiin tunniksi odottelemaan, otettiin uusi verikoe, vielä yksi tunnin odottelu, verikoe ja kotiin. Huomenna saa tulokset, eli sitten saattaa tietysti olla pää vadilla...

Meillä sai ekan odottelutunnin aikana juoda myös kertakäyttömukillisen vettä, ja odotustilasta sai poistua kunhan palasi sovittuna aikana takaisin. Hiukan tylsäähän se odottelu oli silti. Mulle oli kuitenkin positiivinen yllätys, että litkua piti juoda niin vähän, mietin etukäteen, että olikohan se puoli litraa vai kaksi litraa... no, taisi olla kaksi ja puoli desiä, ja kaikki juotiin kerralla :) En tietysti tiedä, voihan se olla, että litkut vaihtelevat paikkakunnittain ja joitain joutuu juomaan enemmänkin saman sokerimäärän tankkaamiseksi.

Paha olo ei sinänsä ehtinyt vaivaamaan, mutta nukuin edellisen yön sen verran huonosti (yhtä aikaa pissahätä sekä paaston vuoksi hirveä jano, argh), että paaston päälle väsyttää ja vesi, päikkärit ja niiden päälle kahvi tekevät pian terää :)

...ja huh, rajojen sisällä olivat tulokset - eivät tosin kovin kaukana raja-arvoista (paastoarvo 5,1 kun raja 5,3 keskimmäinen arvo 9,8 kun raja 10 ja vika arvo 6,7 kun raja 8).

Ei kuitenkaan mitään toimenpiteitä / ruokavalio- tai mittausohjeita, mutta jos neuvolan pissatesteissä näkyy jatkossa sokeria (toistaiseksi testi on aina ollut puhdas) niin voi joutua uusintakierrokselle. Ehkä voin myös herkuttelussa pitäytyä maltillisessa jäätelönsyönnissä ja kieltäytyä ylimääräisistä pullista :laughing002

Minulla myös sokeriarvot olivat ihan rajojen sisällä, vaikka kiloja onkin tullut. Että ei ainakaan se diabeteksen pirulainen ole syypäänä kiloihin.

höh.. espanjassa tulokset annetaan mg/dl niin ei pysty vertaa teidän muiden tuloksiin... mäkin taidan olla aika rajoilla, huomenna tulee lääkärin tuomio :/ Tänään oli se pidempi 3h koe ja kanyylin kanssa tehtiin (mies katosi aika nopeasti huoneesta kun alkoivat laittaa kanyyliä ja sieltä pulppusi verta ihan kunnolla kunnes saivat "korkin kiinni", saas nähdä miten sankari pärjää synnytyksessä :laughing014 ). Olo oli koko päivän surkea kun aamu alkoi viiden aikaan kun joku innostui heittämään voltteja mahassa. Itse koe aloitettiin vähän yli 8, ja vasta 11:30 sain juoda vettä ja syödä ekan kerran sen jälkeen kun heräsin kello 5. Testin litku on ihan siedettävä, sitruunanmakuista ylimakeaa liisteriä josta kyllä tuli huono olo ja vatsassa alkoi kiertämään, mutta hengissä ollaan ja tuomio tulee huomenna :o

Tuomion saaneena voin kertoa, että ei tämä niin kauhea vaiva ole. Mittailen sokereita, pistän aamuin illoin vähän insuliinia, haetaan tavoitearvoja. Pääsen useamman kerran lääkäriin kurkkaamaan mitä vauvalle kuuluu ja miten hän kasvaa. Että jos tulee tuomio, niin ei kannata itkuksi pistää. Pistin tosin minäkin, mutta nyt viisaampana asia tuntuu aika vaivattomalta.

Kiitos Alisa, pitää pitää mielessä tuo huomenna jos lääkäri sanoo sen mitä pelkään.. jo pelkästään epäilys siitä että rajat ovat ylittyneet on jo aiheuttanut itkuja ja pahan mielen ja itsesyytöksiä jne jne.. No odotellaan huomista ja tuskin tämä nyt mikään maailmanloppu on :)

Onks toi sokerirasituskoe jotenkin standardi suomessa/muualla maailmassa, vai tehdäänkö se jos huomataan että arvot on koholla? Mulle ei tehty ruotsissa ekaa odottaessa eikä oo tehty nytkään. Huh.

Espanjassa (ainakin Madridissa) kokeeseen joutuu KAIKKI raskaana olevat, ikään tai painoon tai mihinkään muuhunkaan katsomatta.

Tulokset ja lääkärin mielipide saatu siitä 3h kokeesta. Kaikki arvot ovat reippaasti alle ylärajan, paitsi 2h kohdalla tulos 166mg/dl, kun yläraja on 165. Joten ei nyt ihan kauheasti menty yli. Lääkäri nyt kuitenkin antoi varmuuden vuoksi ruokavalion joka ei todellakaan ole paha, siltä varalta että kun on yksi arvo rajalla niin diabetes voi puhjeta myöhemmin raskauden aikana. Uusi testi 4 viikon päästä. Ruokavalio on hyvin pitkälle sitä mitä se on nytkin, kaloreita saa popsia 2500. Kiellettyjen listalla on sokeri, suklaa, leivokset, karkit ym sokerituotteet. Leipää, riisiä ja hiilareita kohtuudella. Lihasta tulee leikata rasva pois. Sokeripitoisia juomia vältettävä. Tuotteet vaihdettava vähärasvaisiin. ELi ei mitään uutta meidän ruokavalioon :) Paitsi että tänään alkoi loma ja äidin tekemä mustikkapiirakka taitaa jäädä syömättä :smiley-angry017 Lääkäri kyllä sanoi että ei tuota ruokavaliota tarvitse orjanomaisesti seurata, mutta kertoi myös sitten mitä on edessä jos diabetes puhkeaa. Sitäpaitsi vauva on kokonsa puolesta jo käyrän yläkantissa, niin en kaipaa yhtään ylimääräistä kasvutekijää hänelle :oops:

Hildamaija: Suomessakin taitaa olla sairaanhoitopiireittäin tai jopa kunnittain vaihtelua siinä, millä perusteella pääsee tai joutuu testiin, mutta ymmärsin, että niitä on viimeisen viiden vuoden aikana tuotu "standardiksi" monelle paikkakunnalle, jos ikä tai painoindeksi on riittävän suuri. Joissain kunnissa testataan kaikki yli 25/30 v., joissain enemmän painon perusteella. Mulle neuvolatäti ei suoraan sanonut, millä kriteerillä meillä lähetetään (kommentoi vain, että nykyisin suurin osa laitetaan testiin), mutta epäilen, että sekä ikää että painoa oli riittävästi, onneksi tulokset olivat puhtaat :)

Takaisin