Sokerirasituksesta

Piia

Oman äänensä löytänyt
Kävin tänään sokerirasituksessa.. Meiän kunnassa joutuu käymään riskiryhmät viikolla 12-16 ja sitte viä joskus viikolla 25-jotain.. Aattelin jakaa kokemukseni!
Aikasemminkin olin jo kuullu että se litku on pahaa, ja kyllä se aika pahaa olikin mutta onneksi määrä oli pieni.. Se oli semmosta imelää, huoneenlämpöstä sötkötystä, mietin itekseni että eikö joku lasillinen kokista ajais samaa asiaa?
Sitte otettiin verinäyte ennen juomista, tunti sen jälkeen ja viä yks kahen tunnin päästä. Nyt näytän ihan nistiltä kun on kyynärtaive täynnä pistojälkiä :P
Ens kerralle varaan mukaan jonkun kirjan, tuli aika suuri osa odotusaulan lehdistä selattua läpi!
 
Mä en tiedä yhtään, koska meillä tuo rasitus tehdään. Tarvii kysyä ensi kerralla kun parin viikon päästä neuvolaan menen... Inhaa se kaiketi juu on... ja sitten vaan tuloksia jännäämään...
 
Joo siellä on aika tylsää. Mulla meni viimeks aika melko nopeesti facebookin kanssa :) Meillä se glukoosiliuos on onneks jääkaappikylmää niin maistuu paljon paremmalle!
 
Mä olin jokin aika sitte tän raskauden ekassa rasituksessa, toinen on sitten myöhemmin syksyllä. Henkilökohtaisesti sokerirasitus on mun mielestä se kaikkein kamalin testi, oon joutunu veljen diabeteksen takia käymään kyseisessä testissä erinäisiä kertoja, ja nytkin siis tässä raskaudessa 2 vaaditaan. Kun ekoja kertoja olin testissä nuorena, litkua piti juoda liki litra, että määrä on onneks pienentyny melkoisesti, mutta se maku on kyllä aivan kauhea, varsinkin kun on paaston takia jo valmiiks huono olo, ja neulakammon takia heikkona.
Aika kului tällä kertaa yllättävän nopsaan, kun oli oma kirja mukana, meinaan varata seuraavallekin kerralle lukemista. Sitten eväitä oli laukussa odottamassa, että saa heti jotain murua rinnan alle, kun vika testi on otettu. Tuloksetkin jo sain, ei mitään huomautettavaa, ihmetteli vaan, miten mun sokeri nousee niin vähän liuoksen myötä, ekana tuntina ei ollu noussu yhtään, ja toisen tunnin jälkeen 0,8.. Ilmeisesti oon vieny veljenkin insuliinituotannon. =D
 
Mullakin se ois taas edessä (samoin eli esikoisen kanssa), en vielä tiedä millon.. kaipa se joskus ennen puolta väliä on..? Inhottaa se pistely :/
 
Jeeee sain kans hyvät arvot, ei oo ainakaan toistaiseksi raskausdiabetesta :) Eka ja kolmas arvo oli jotain alle viis ja toinen arvo 5 pilkku jotain, eli eivät lähelläkään raja-arvoja :) Oon niin ilonen!
 
Yh, lämpöstä litkua...Meilläkin on onneks ollu jääkaappikylmää, vähän cokiksen makusta. Mulla on ens viikolla toi sokerirasitus, ensimmäinen. Se olis sitten jo viides ja aina yhtä hirveetä! Omaa lukemista tai muuta tekemistä kannattaa ehdottomasti olla mukana, ite aattelin ottaa kutimet :D
 
Mulla tehdään koe jos voidaan. Viellä odotellaan, että kaikki alkaisi edes vähän olemaan normaali arvoissa.
 
Mä oon melko pihalla tästä sokerirasituksesta, oon kaverin jutuista käsittäny että meillä päin se tehdään vaan kerran ja myöhemmässä vaiheessa raskautta. Ekassa neuvolassa siitä ko testistä jotain mainittiin mutta meni kaiken muun infon tiimellyksessä ihan ohi. Ohjataankl teillä neuvolassa varaamaan aika sokerirasitustestiin tms.? :)
 
Mulla ei ole meidän käytännöistä vielä mitään käryä, ihan ekalla kerralla se vaan mainittiin, kun on sukurasite, että tehdään. Olen huomenna menossa neuvolaan pitkän kysymyslistan kanssa, joten selvinnee sitten :)
 
Mäkin kävin parisenviikkoa sit sokerirasituksessa ja arvasinhan mie,et kiinni jään ja niin jäin arvot oli :5,6/12,5/10,6 ja vko 22-26 uusinta kokeeseen ja kuunlopussa on Kättärillä diabeteshoitan kanssa aika saapi nyt nähdä mitä siellä tuumaavat on sukurasite ja toinenkerta putkeen 6kk sisällä eskarin syntymänjälkeen..Eli eskari oli 3,5kk vanha kun meille tuli täysyllätyksenä tämä uusintulokas.
 
Millä perusteella sokerirasitus tehdään? Muuten kuin sukurasitteen.. Muistaakseni neuvolassa sanottiin jotain että tehdään yli 25-vuotiaille aina? Olin ekassa neuvolassa just viikkoa ennen täyttäny 26v :D Kerro Kerttu sitten mitä sulle sanottiin :) Itse en viime neuvolassa tajunnu kysyä asiaa, kun ei ollu mielessä. Ehkä sit taas seuraavalla kerralla kuukauden päästä :)
 
Mä joudun tästäkin kokeeseen ja meillä terkka sano ainakin et jos Bmi on jonkun arvon yli ni joutuu ja koe sijoittuu sinne 26 viikolle. Heh edellisestä raskaudesta jouduin kun en voinut hillitä makean himoani vaan joka päivä oli PAKKO saada karkkia. Meillä se litku on kylläkin vadelman makuista mutta hyi hyi se siltikin on.
 
Kävin eilen neuvolassa... täti oli ilmeisesti unohtanut, että oli mulle puhunut sen sokerirasituksen tekemisestä... mutta sanoi sitten, että yli 25-vuotiaille sitä aletaan tehdä ja kun on sukurasite niin onhan se sitten tärkeää. Mulle varattiin se ajankohtaan rv 23+ eli 10.9. Ainut mikä vähän harmitti oli se, että hän ymppäsi seuraavan neuvolan siihen eli klo 7.30 koe + litku, klo 8.30 koe ja sen jälkeen neuvola ja klo 9.30 koe. Meni vähän pitkälle jotenkin mun mielestä ja sit viä se, että jos on ton syömättömämä olin ja litkun juomisen takia paha olo (ne verikokeet ei mua haittaa), niin kurjaa sit et neuvolakäynti jää niiden varjoon... noh, pääasia että sain ajan sovittua, kun koko aamupäivä pitää töistä varata tuolle, niin on pakko saada se varaus tehtyä jo nyt...
 
Meillä raja vanhassa neuvolassa oli 20vuotta ja tietty tuo sukurasite. Minä sain päätöksen tänään ettei tehdä laisinkaan vaikka kummatkin kohdat täyttyy. Mullakun tuota painoa on tippunut jälleen vajaa 3kg 4viikonaikana kovan oksentelun takia :sad001
 
Mulla on sokerirasitustesti koska kuulun riskiryhmään kaksosraskauden takia. Aiempi terkkari ei tienny koko testistä mitään, joten sitä ensimmäistä testiä ei ole tehty. Menen nyt viikolla 24 sitten ainoan kerran. Litkun maku kuulema vaihtelee, voi olla kolaa tai vadelmaa tai jotain muuta. Vähän jänskättää , kun oon nin kova pyörtyilee..
 
Siis kun pitää olla niin pitkään syömättä, niin en tiiä miten pärjään..
 
Kannattaa sitten kertoa siellä että on tapana pyörtyillä niin osaavat varautua :wink Mä kävin jo ekan kerran kun on niin monta syytä että vois radi tulla. 6 viikon päästä sit uudestaan kun nyt oli kaikki kunnossa. Mulle se ei ollut yhtään paha juttu. Selvisin ihan hyvin. Ei kannata miettiä liikaa etukäteen, katsoo vain mitä tulee. Ainakin jos odottaa että tulee huono olo niin se varmasti tulee.
 
Takaisin
Top