Sjögrenin syndrooma ja raskaus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Innu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Innu

Vasta-alkaja
Sairastan Sjögrenin syndroomaa ja siinä sivussa myös muita reumasairauksia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. Edellinen raskaus meni lähes kivuttomasti ja lapsi syntyi terveenä. Noin kk lapseni syntymän jälkeen kunto "romahti" ja olenkin nyt ollut kipeä päivittäin, enemmän tai vähemmän, siitä asti eli reilun vuoden ajan. Lääkäriltä sain joulukuussa ennusteen, että tilanteeni vaatii rankemmat lääkkeet ja annettiin muutama kk aikaa miettiä ja yrittää toista lasta, koska tulevien lääkkeitten kanssa ei enää suositella raskautta. Vajaa kaksi viikkoa tuon käynnin jälkeen sain tietää odottavani. Nyt raskaus menossa vko 17 ja olo on välillä aivan kamala. Kipuja ja huonoa oloa. Reumalääkkeet jätettiin pois heti kun raskaus tuli esiin ja käytänkin nyt pelkkää kortisonia että kivut ja suuremmat tulehdukset pysyisivät edes vähän aisoissa. Vauvalla onneksi toistaiseksi ollut kaikki kunnossa ja tarkassa seurannassa menään, jälleen. Tänään edessä reumalääkäri ja pelottaa melkolailla että mitähän tänään selviää. Ja mainittakoon tässä nyt, että lupa raskauteen on saatu lääkäriltä! Itse olen kova stressaamaan ja murehtimaan asioita ja tokihan tämä sitten alkaa jo käydä voimille.
Olisikin nyt kiva kuulla muiden kokemuksia samasta aiheesta.
 
Hei.
Minulla sjögren puhkesi jo nuorena noin 14 vuotiaana tosin sen diagnoosi oli aluksi led, sitten sle ja tarkennettuna sjögren vasta saatuani ensimmäisen lapsen. minulla raskauksia oli kuusi joista 3 päättyi keskenmenoon ja 3 tyttöä sain jotka jo ovat teinejä tai/ja aikuisia.
Sjögren ehkä vaikutti keskenmenoihin muttei välttämättä. Ensimmäisellä tytöllä raskausaikana tuli jo totaali eteiskammiokatkos sydämeen ja on tahdistimen varassa koko lopun ikää. toisen tytön raskausaika oli hirvittävien nivelkipujen aikaa ja miltei teki jo mieli luovuttaa liikkuminen joka oli tuskallista. Kivut menivät sitten miedommiksi ja vain sillointällöin esiintyviksi noin vuoden päästä syntymästä. Tyttö oli tosi pikkuinen keskosvauva mutta terve. kolmas neitomme syntyi terveenä sovitusti myös sektiolla kuten muutkin lapset ja oli täysin terve. sain kahden viimeisimmän raskauden aikan mahtavat kuurit gammaglobuliinia ja kortisoonia myös rajusti.
vaikka oli vaikeaa ja menetyksiä en silti ikinä olisi jättänyt näitä lapsia saamatta sillä kyllä ihminen kestää menetyksiä kun palkinto on hieno....ihanat lapset!
nyt sairauteni on tosi huonossa jamassa ja toivon että ehtisin näkemään kun tytöt pärjäävät omillaan!
Tsemppiä ja rohkeutta sinulle!
 
Takaisin
Top