Sikiön unirytmi

Minipossu

Oman äänensä löytänyt
Heips!

Onko jollain tietoa / kokemusta siitä, mitä seuraamuksia on, jos raskaana ollessa tekee aina yövuoroa? Itse en ole asiaa edes miettinyt, mutta eräs kolleegani sanoi, että jos jatkan yövuoroja raskauden loppuun niin olen vauvan nukkumisen suhteen pulassa ennen pitkää.
 
Hei

En tuosta vauvan unirytmistä tiedä, monet kyllä saavat lääkärin lausunnon ettei tarvitsisi
tehdä yövuoroja raskauden loppuvaiheessa, voi olla aika raskasta..
 
Huomenta!

Minä ainakin olen huomannut, että vauvelillamme on selkeä unirytmi eli nukkuu silloin kuin minäkin nukun ja heräilee monesti vasta sitten kun oon aamupalan syönyt, päivisin ottaa torkkuja ja illalla riehuu masussa ennen nukahtamista, eikä ainakaan vielä herää riehumaan yöllä vaan oon saanut nukkua yöt rauhassa.

Maajo
 
Meillä pikkuinen nukkuu tasaisesti aina välillä, eli itse en nuku öisin enää kun pikkuinen jumppaa..rv:t on 29, eli suhteelisen vähän tilaa masussa alkaa olla, ja täten valvotaan sitten molemmat ja nukutaan sekaisia aikoja päivisin ja öisin.

Tuntuu hassulta, mikäli sikiö tietäisi milloin on yö ja milloin päivä, kun ei vastasyntynytkään niitä toisistaan erota. Eli en kyllä ihan purematta niele tuota väittämää, etttä yötyö vaikuttaisi vastasyntyneen käsitykseen yöstä ja päivästä.
 
Heippa!

Luulen että yötyöstä luopuminen raskauden viimeisellä kolmanneksella on äidin hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää kuin sikiön unirytmin. Aikuisella ihmisellä unirytmin pitäminen säännöllisenä on jo perusterveyden kannalta tärkeää. Saatika sitten kun kantaa vastuuta uudesta kasvavasta elämästä. Vauva oppii kyllä perheen rytmiin pikkuhiljaa. Parasta on vaan varautua joustavuuteen siinäkin ja nukkua itse aina kun mahdollista pienen vastasyntyneen kanssa. Esim. kokemuksesta oppineena tiedän että tiskata ja imuroida voi vauvan hereillä ollessa, mutta päiväunille harva silloin voi kellahtaa.

Tuolla jossain vau´n laskureissa oli myös sikiön unirytmistä. Sikiöaikana vauva eleelee lähinnä äidin liikkeiden mukaan. Jonkinlainen rytmi pitäisi kenittyä viikkojen 20-21 tienoilla. Tiedä sitten... Meillä herätään tempomaan verensokerin voimalla aina napostelun sekä pienen rehkimisen jälkeen. Muodostuuko siitä sitten heijastetta mahdolliselle sikiöaikaiselle rytmille jos itsekin on näissä asioissa säännöllinen?

Miten? Onko joku asiaa seurannut ? Entäs jo synnyttäneet, onko huomiota sikiö ja vauva-ajan välillä?
 
Takaisin
Top