Sikiön asento kohdussa

outi222

Satasella mukana keskusteluissa
Minua mietitytää vähän tuo sikiön asento.. Se on ollut jo jonkun aikaa pää alaspäin. Mutta kuulin että sikiö ei saisi enää kääntyä kohdussa,tai muuten se on huono juttu. Mutta voiko se vielä kääntyä siellä? Nyt rv 31 menossa.
Miten teillä muilla on?
 
Mulle lääkäri sanoi että viikolla 36 olisi hyvä olla pää alaspäin, silloin vasta tehdään synnytystapa-arviokin. Näillä viikoilla millä itse menen Ipana mahtuu vielä kääntyilemään kai suht koht hyvin eikä haittaa jos on väärtepäinkin.
 
olen kans kuullut, että viikolla 36 vauvan pitäisi kääntyä pää alaspäin.
Mulla on vauva pää alaspäin ollut jo viikosta 24 mutta on myös päiviä, että vauva on poikittain, se vain sitten muljahtaa takaisin omaan asentoonsa!
eli älä hätäile, vauvalla on vielä tilaa :)
 
Vauva VOI kyllä kääntyä ympäri vaikka vielä paria viikkoa ennen syntymäänsä. Tähän perustuu myös se, että ulkokäännöstä yritetään lähes aina jos lapsi on perätilassa. Eli mahdotonta se ei ole.
Tutullani kävi näin, kun hän ajoi kolarin (onneksi ihan vaan peräänajo + pelivaurioita!) ja siinä tömäyksessä ja äidin adrenaliinipiikissä vauva sitten hermostui ja onnistui kääntämään itsensä ympäri. Tuttuni oli silloin viikolla 36. (Ulkokäännöstä yritettiin, mutta siinä ei onnistuttu ja synnytys muuttui sektioksi. Kuitenkin loppu hyvin, kaikki hyvin.)

Mutta normaalioloissa vauva alkaa siinä rv32 tietämillä viimeistään kääntämään itseään pää menosuuntaan päin ja koska tila alkaa samalla käydä vähän ahtaaksi, ei vauva ihan vähästä kummasta siellä enää täyskäännöstä yleensä tee. Akselinsa ympäri, eli kyljeltä toiselle se kyllä pyörii ja välillä oleilee täysin vatsan oikealla puolella ja välillä vasemmalla. Mutta harvemmin enää lähtee punkemaan täysin toisin päin, jos ei siihen jotain erityistä syytä ole.

Tokihan juu poikkeus vahvistaa säännön, mutta jos asia huolettaa, niin pyydät vaan että neuvolassa ultraavat vielä ihan ennen synnytystä sen verran, että se kuuppa tosiaan on siellä lantiossa ja peppu löytyy kylkiluiden luota. Ja kätilöt osaavat aika hyvin kyllä käsikopelollakin tilanteen arvioida.
 
Mulla juuri eilen ultrassa todettiin vauvan olevan perätilassa. Sanoivat, että on vielä hyvin tilaa kääntyä pää alaspäin. Välillä on ollu poikittain ja möyrinnästä päätellen vetelee aikamoisia kuperkeikkoja tuolla.
Kieltämättä muakin on kyllä alkanut mietityttämään, että mitäs jos se ei käännykkään.... En tosiaan haluaisi sektiota..
 
Täällä vaavi heittelee vielä kuperkeikkoja masussa vaikka saikin ison painoarvioin, ja luulisi ettei enään tilaa kauheasti olisi. mutta näin vain tekee. mutta lopulta on nyt joka kerta kääntynyt pää alas päin.
 
Täällä oli kaks viikkoa sitten pää alaspäin ja uskon että edelleenkin on koska tulee nyrkkiä niin alas ja potkua ylös enkä usko että on tässä välissä kääntyillyt eri päin missään vaiheessa kun kaikki tuntemukset on samanlaisia ollut. Ja eilen just tuntu hassulta kun tunsin samaan aikaan "kutittelua" häpyluun yläpuolella, navan kohdalla peppu muljui ja kohdun yläreunassa potkuja :D Oli kyllä hassun tuntusta...
 
Täällä kans oltu tuloasennossa jo rv22 saakka. Muutamaan otteeseen nuljahtanut niin kovin että oon miettinyt heittikö kuperkeikan. Vauva on pääasiassa tuossa oikealla puolella. Nyt tuntuu että viimeisen viikon ajan on liikkunut paljon enemmän kuin aiemmin. Tai sitten on vaan tila käynyt niin paljon ahtaammaksi että tunnen kaikki liikkeet paremmin. Hassua kun peppu on tuossa oikealla navan sivulla ja mahaan nouseen sellainen kova kuhmu kun se työntää peppua jotenkin emoticon
Kaikki liikkeet ei kyllä ole mun mielestä pelkästään "ihania" vaan aika karmeitakin jysäyksiä. Toisaalta kurjempaa olisi jos ei liikkuis ja joutuis kyttäämään niitä liikehälytyksiä.
 
Meillä oltiin melkein viikolle 36 asti pää alaspäin nätisti. Mutta sitteen käännyttiin poikkitilaan, ei minulle ainakaan kukaan sanonut että se olisi huono juttu tai mitenkään kauhistellut tilannetta! :o
Eli miksi vauvan kääntyminen olisi huono asia vielä n. vk 30-36?

Neuvolalääkäri päätti että annetaan viikko aikaa vauvan itse kääntyä ja jos ei ole kääntynyt niin synnytys sairaalaan tarkistamaan tilanne ja mahd. kääntö yritykseen. Yleensä kun kääntö tehdään vk 37 tienoilla, koska vauva voi hyvin vielä ennen sitä vaihdella asentoja, jolloin on ns. turhaa kääntää pienokaista koska se voi vielä hyvinkin kääntyä takaisin.

Ainoa oli että poikkitilan aikana olisi synnytys ollut alakautta mahdoton. Mutta meillä päättyi pieni viikon aikana sitten kääntyä itse ja syvällä raivotilassa ollaan, viikkoja nyt 38.

Yleensä tosiaan vk 36 vauva on pääalaspäin, mutta näin ei aina ole, ja kyllä vauvan on mahdollista kääntyillä vielä vk 39 , mutta se alkaa varmaan olemaan jo aika harvinaista.

Mutta outi222 kysy ihmeessä siltä joka sinulle tästä vauvan asennosta että miksi se olisi niin huono juttu, koska itseääkin rupesi jo mietityttämään, koska ikinä itse en ole tuollaista kuullutkaan. :)

 
Meillä esikoinen oli koko ajan joko poikittain tai perätilassa. Ulkokäännöstä yritettiin rv 36+2, mutta tytsi oli jo niin tiukasti pylly lähtökuopassa ettei onnistunut. Lantiosta otettiin magneettikuvat, sillä en sektioon halunnut ja pieni tyttö syntyi viikolla 38+2, 3 h 40 minuutin synnytyksen jälkeen ja pisteitä sai 9/10/10 :). Voi suositella lämpimästi myös perätilan synnytystä, varsinkin jos itse on normaali kokoinen, eikä lapsikaan mikään jättiläinen. Sektiosta toipuminen on kuitenkin sen verran hitaampaa.

Nyt toinen on sitten koko ajan ollut raivotarjonnassa ja jospa niin pysyisikin. Saa nähdä sitten minkälainen ns. "normaali" synnytys on... :)
 
Meillä neiti oli aina sektiota edeltävään iltaan asti pää alaspäin -asennossa. Sektiossa lääkäri totesi yllättyneenä, että täältähän tulee vastaan ensimmäisenä jalka! emoticon  No, sektio kun oli kyseessä, loppu hyvin, kaikki hyvin.
 
Selitin varmaan hiukan huonosti. Tarkoitin että jos se vauva on perätilassa, niin se on "huono juttu" siinä mielessä että joutuu tekemään sektion. Sitä vaan meinasin. :) Mutta hyvä,kun kerroitte, että vielä saattaa kääntyillä, helpotti kovasti. Minä kun huolestun niin helposti ja pienistä asioista. :)
 
Jos vauva on perätilassa on synnytys mahdollinen , mutta se tulee selvittää sairaalassa mikä tilanne, aina ei kyllä pysty.. Poikkitilassa olevaa vauvaa ei voi synnyttää alakautta, vaan sektiolla. =)

Mutta kyllä on mahdollista tosiaan että pikkuinen sielä vielä heittelee kuperkeikkoja
 
Joo, mulle sanottiin juurikin samaa neuvolassa, että lapsi väärinpäin, huono homma (synnytyksen kannalta), toivottavasti vielä kääntyy. 
En mä vaan käsitä, miksi pitää edes lähteä vielä höpöttämään moisia, tuo meillä ainakin kääntyilee ihan ympäriinsä aivan päivittäin. Aamulla yleensä herätessä ollaan pää alaspäin ja päivän mittaan käännytään sitten jalat alaspäin -asentoon, jossain vaiheessa päivää tökätään taas toisinpäin ja nukkumaan mennessä siltikin taas potkitaan alavatsaa (joka muuten rupee olemaan jo oikeesti kipeä, sen verta kovaa nuo potkut välist osuvat). 

Että joo, ite en sektiota missään nimessä tahtoisi (ellei mulla tai vauvalla meinaa olla hätä), joten musta on jotenkin ihan turhaa pelottelua että ne neuvolassa näillä viikoilla (rv 31) rupee edes sönköttämään mitään siitä, kuinka vauva on "väärinpäin" ja kuinka se on "huono homma".

ai ja sampukka, meillä ainakin Lahden suunnalla niin, ettei ensisynnyttäjät pääse synnyttämään perätilalasta ollenkaan, vaan se on suoraan sektioon meno. Luulen, että outi222 tarkoitti samaa tuolla, miksi perätilalapsi on "huono homma". :D
 
Kylläpäs vaihtelee nuo asiat eripaikoissa.  :o
Viime neuvola käynnillä vauva oli pää alaspäin. niin neuvolatäti sanoi että saattaa vielä tehdä kuperkeikkoja, muttei läheskään niin usein kuin aiemmin.
Ja täällä on mahollista perätilasynnytys erikoista oottavilla... kaikki riippuu niin vauvan koosta, tarjonnasta kuin äidin lantion koosta.
Täällä painotetaan pitkälti tuohon alakautta synnytykseen, vaikka olisikin suht isosta vauvasta kyse. että sitä ainakin yritetään alakautta aina ensin jossei onnaa niin sitten sektiolla..
 
Meitin pikkainen on kans tykännyt olla poikittain, mut heittelee kuperkeikkoja vielä. Nyt 5 pvää on kuitenkin ollut kiltisti pää alaspäin, josko nyt asettuisi tuohon asentoon pysyvästi.
Ei ne kuperkeikat enää kovin mukavilta tunnu :D
 
Meijän neiti oli syntymää edeltävän päivän aamuna ultrassa vielä pää alaspäin tulollaan hienosti tarjonnassa, mut kun H-hetki oli käsillä, olikin lääkärillä yllätys edessä, kun ensimmäisenä leikkaushaavasta sojotti neitin jalka ja sit peppu!
emoticon 
 
Meillä muuten kätilö neuvoi  synnytysvalmennuksessa käyttämään "rukoile Mekkaan päin" -asentoa, jos vauva tuntuu olevan perätilassa. Eli siis kontilleen lattialle, kyynärpäät lattiaan ja peppu ylös. Tällöin jää kuulemma vauvalle enemmän tilaa kääntyä, vauvathan tekee aina kuperkeikan eteenpäin. Kätilö oli itse saanut aikoinaan oman vauvansa käännettyä tällä asennolla muistaakseni viikolla 39.  
 
Kaisa79:
Kappas! En oo kuullutkaan tommosesta. :D
Pitääpä muistaa jos (ja todennäköisesti KUN) tää epeli päättää vielä pyörähtää ympäri.

Eilen oli liikkeiden kanssa vähän hiljaisempi päivä, mutta hikka tuntui alhaalla joten varmaankin oli pää alaspäin kuitenkin. Veikkaan, että Pätkällä oli selkä mun mahaa vasten ja raajat liikku tonne sisälle, joten sitä ei niin tuntenut. Nyt hän on ilmeisesti jälleen kyljellään, kun mahan aaltoilu ja poukkoilu näkyy (ja tuntuu!) paksun, löysän villatakinkin läpi. :)

Ei oo samanlaisia päiviä liikkumisen suhteen, joo. Mutta on se niin helpottavaa kun se myllää tälleen tutulla tavalla. Yksi liikehälytys tähän raskauteen riittää oikein mainiosti, kiitos. :)
 
Takaisin
Top