sikainfluenssarokote

katra

Oman äänensä löytänyt
Tuli vain tässä mieleen ku luin että sikainfluenssa olis tekemässä tuloaan. Mie en halunnu ottaa koko rokotetta viime vuonna ku en oikein siihen luota. Osaakos kukaan sanoa mitkä riskit nyt kun tuo vauva on tuola masussa?
 
[align=left]katra: minä ajattelin pysytellä tuossa kausi-influenssarokotteessa. En siis aio ottaa sikaflunssapiikkiä. minäkään en luota sen turvallisuuteen.
[/align]
 
Gamle: se on nyt sama rokote jossa on molemmat sekä kausi- että sikainfluenssa rokote, eli ei ovi ottaa joko tai.
Periaatteessa tuo kausiinfluensarokote on paljon ja pitkään ollut käytössä joten pitäisi sikäli olla suht turvallinen. Itse en ota rokotetta koska omalle kohdalle sattui kkm puolitoista viikkoa rokotteen oton jälkeen viime tammikuussa. Tosin havaittiin vasta helmikuussa NP-ultrassa, kehityksen keskeytyneen. Monilla ei ole mitään seuraamuksia tullut, joten parasta on tehdä itse oman harkinnan pohjalta päätös ottaa tai jättää ottamatta. Omalta kohdaltani en saanut THL:lle lähettämääni kyselyyn minkäänlaista vastausta mahdollisista keskenmenojen ja N1H1 rokotteiden yhteyksistä, joten siltä pohjalta tein oman päätökseni. Itse haluaisin selvää faktaa enkä vaan muutamaa kirjoitettua lausetta asian puiteissa. Selkeät numeeriset riskiarviot olisi kyllä toivottavia. Eipä ne neuvolassakaan sitä mitenkään tyrkyttäneet.
 
En aio ottaa rokotetta. Tiedän pari tapausta viime vuodelta kun ottanut rokotteen (sika) jonka jälkeen sikiö kuollut kohtuun. Vaikka todistettua näyttöä rokotteella ei tähän olekaan niin en uskalla yhden menetyksen jo kokeneena. Itse otin viimevuonna ja toivon jos se jotain suojaa vielä antaisi. Ja tosiaan tänä vuonna rokotteessa on yhdistettynä kausi+sikainf rokote.
 
Itse en aio ottaa kumpaakaan rokotetta. Suvussa sairaanhoitaja, joka varoitteli jo viime talvena rokotteesta, että on tullut aivan liian nopeasti markkinoille. Heillä kouluikäisiä lapsiakaan ei rokotettu. Sairastivat kaikki sikainfluenssan (myös hänen raskaana silloin olllut siskonsakin) ja kenellekään ei tullut flunssaa ja vatsatautia pahempia oireita. Sanoi jo silloin, että on aika hysteeriseksi homma mennyt, että tähän normaaliin kausi-influenssaan menehtyy satoja ihmisiä suomessa. Siis tottakai heillä on aina ollut pohjalla joku vakavampi sairaus.
Terveelle ihmiselle ei kummastakaan influenssasta ole varaa. Raskaana olevat voivat ehkäistä tartuntaa hyvällä käsihygienialla ja mikäli tauti iskee, niin siihen on turvalliset hoitokeinot ja itse koen että mielummin hoidetaan "varmoilla otteilla" kun ruiskutetaan tutkimattomia aineita kehoon.
 
Minä otin - sen verran luottamusta vielä Suomen terveydenhuoltoviranomaisiin että en ainakaan itse pysty arvioimaan toiseen suuntaan jos THL rokotetta raskaanaoleville suosittelee.

Älkää please pelätelkö täällä kohtukuolemilla kun ei myöskään siihen suuntaan mitään todisteita ole, mullakin keskenmeno takana ja riittävän tuskaa muutenkin, kiva kun nyt pitää vielä miettiä että murhasinko lapseni... Tiedän kyllä ettei täällä tarvittis sitten käydä lukemassa näitä juttuja (ja keskenmenosivut sun muut vastaavat olenkin tietoisesti skipannut) mutta kun on ollut niin mukava meininki ja saa tukea niin mieluusti kävisin.

Tästä aiheesta on muuten keskustelua myös tuolla yleisellä puolella.
 
kyllä mä en ainakaa tuu ottamaan mitää ylimääräsiä piikkiä itteeni.. mä en luota noihin sikapiikkeihin ollenkaa, sen näki jo viime vuonna kuinka siinä kävi, työkavereista melkein kaikki otti ja kuinkas ollakaan, nehän ne kuumees ja kipeitä oli ku me taas jotka ei otettu sitä, päästiin ilman flunssaa, pientä kurkkukipua lukuunottamatta. tämän vuoden rokotesatsista en tiedä mutta viime vuonna ainaki oli sitä elohopeaa paljon siinä.. että täälä yks kieltäytyjä ainaki kumpaankin :) ei terve ihminen kärsi sen isommin sikalenssusta ku tavallisesta kausilenssustakaan :)

ai nii, ja siitähän viime talvena puhuttiinki että tuo oli aivan liiottelua koko sikailulle. media teki siitä isomman mitä se edes todellisuudes onkaa :)
 
Elohopeaa ja vielä sitä kertyvälaatuista (toisin kuin mainitsemassasi rokotteessa minkä elohopea poistuu kehosta parissa päivässä) saa enempi kala-ateriasta, sanoi joku viisas (taas luotettava viittaus faktatietoon [:D]).

Mut voi kun tähän oliskin joku yksi oikea vastaus. Aikuiseksi tulemisessa on se vittumainen puoli että tajuaa miten vähän tietää. Tässä asiassa luotan enemmän viranomaisiin, ehkä johtuu omasta epävarmuudesta ylipäätään joka kyllä seilaa laidasta toiseen koska nyt olen ihan paniikissa että miten annoinkin piikittää itseäni...

Kukin joutuu tekemään oman ratkaisunsa (en saanut tukea neuvolasta kumpaankaan suuntaan), mun pointtini oli että kuten kaikki tiedämme raskausaika on herkkää aikaa eikä ole syytä aiheuttaa muille paniikkia asialla josta ei ole (julkistettua) todistavaa tutkimustietoa. Suuntaan tai toiseen, notta ei pelotella influenssan seurauksillakaan! En usko että olen ainoa joka nyt miettii mitä onkaan tullut tehdyksi.
 
minä otin kans rokotteen ja ihan hyvällä omatunnolla...tulevaisuudessa sen sitte näkee oliko huono vai hyvä päätös...nyt en ainakaan ala stressaamaan sitä, ei ole hyväksi vauvallekkaan turha stressaaminen...asiaan ei ole kuitenkaan mitään todisteita että rokote aiheuttaa keskenmenoja tai kohtukuolemaa tai kuolleena syntymisiä...sen verran luotan meidän kätilöön ettei antais mulle mitään joka vaarantais lapseni hengen...ja nuo rokotteethan on muutettuja viime vuoden rokotteista.....ne ottaa jotka sen ottavat ja ne jotka eivän niin ei ota.piste.
 
[align=left]No voi kökkö. Osaa tässä nyt sitten päättää, ottaako sen rokotteen vai ei... mulla sitäpaitsi oli jo pikkuflunssa syksyllä, eikä edes kuume noussut, kuten ei mulle yleensä nousekaan. Kai mun vastustuskyky sitten osaa kiertää itse nämä "vaaralliset" taudit... Nyt kun tosiaan ajattelee tuota syysflunssaa, niin tuntuu aika turhalle koko rokote.
[/align]
 
Kuten jo aiemmassa influenssakeskustelussa totesin, niin otin tuon influenssapiikin. Ei oikein nappaisi sairastaa influenssaa (mahdollisine jälkitauteineen) kun on kuitenkin tuo pieni tyttö hoidettavana. Yleensä en ole tuota ottanut.

Eikös flunssavirukset ja influenssavirukset oo eri asia? Influenssa on vissiin astetta pahempi kuin flunssa. En mä kyllä tiedä, että oonko koskaan sairastanut influenssaa.

Mut ainahan nää rokotukset on mielipidekysymyksiä osittain, ei mitään rokotuksia oo pakko ottaa. Meillä neuvolassa tuosta mainittiin ja totesin ottavani. En siis tiedä mikä oli ollut vastaanotto, jos en olis ottanut. Edellisessä raskaudessa en ottanut, en kyllä edes muista, että olis suositeltu... tai sitten vaan oon unohtanut.
 
Hyvin suurella todennäköisyydellä otan piikin, kuulun riskiryhmään ilman raskauttakin. Neuvolatädin mielipide tosin kiinnostaa, vaikka tuskin se loppupeleissä päätökseen vaikuttaa. Viime vuonna otin sekä sika- että tavan influenssapiikit, käsi oli muutaman päivän kipeä eikä muuta.
 
Mää oon influenssan sairastanu muutamaankin otteeseen ja se on ollu kyllä mulla aina tosi rankka homma. Kovat lihassäryt ja korkea kuume joka ei laske lääkkeellä. Uskon että tauti olisi tässä tilassa mulle vielä kurjempi homma enkä halua lastani altistaa semmoiselle stressille ja kuumeelle joten otin rokotteen tänä vuonna. Viimevuonna otin sikapiikin koska olin menossa töihin syöpäosastolle ja en halunnut levittää sitä vakavasti sairaisiin potilaisiin.  Mun mielestä nää rokoteasiat on kaikkien omia päätöksiä ja keskenmenoista ja muista ei kannata kyllä kamalasti lähtee jorisemaan. Siitä tulee vaan tarpeettoman paha mieli ja syyllinen olo. Uskon että aika moni on saanut viime talvena keskenmenon ilman rokotettakin eikä todisteita rokotteen vaikutuksista sikiöön ole taidettu todeta. Ne ottaa rokotteen jotka haluaa ja ne jotka ei halua, ei sitten ota. En minäkään syyllistä niitä jotka jättää rokotteen ottamatta ja mahdollisesti sairastuu tautiin ja täten saattaa vahingoittaa lastaan. Yritetään kaikki nyt kuitenkin olla loukkaamatta muita ja esittämättä omia mielipiteitään absoluuttisina totuuksina [:)]
 
KaiKo, jostain luin että edellisen kerran on kaikille raskaanaoleville suositeltu rokote (silloin polio) oliko se nyt -85, kun epidemia uhkasi, muistan itekin hakeneeni sen sokeripalan iskän kanssa. [:)] Sen vuoksi nyt tämä kausirokote annetaan myös kaikille (haluaville) raskaanaoleville, ei vain riskiryhmään kuuluville - koska on epidemian uhka. Näin ymmärsin... Ilmeisesti esim. viime vuonna ei annettu kuin riskisille se normaali kausirokote.

Polio ja influenssa ei sitten liity mitenkään toisiinsa... Luin vaan oman tekstini ja halusin varmistaa ettei tule väärinymmärryksiä. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Tami

Tiedän pari tapausta viime vuodelta kun ottanut rokotteen (sika) jonka jälkeen sikiö kuollut kohtuun. Vaikka todistettua näyttöä rokotteella ei tähän olekaan niin en uskalla yhden menetyksen jo kokeneena.


Mä tiedän näitä muutaman enemmänkin ja tästä syystä en myöskään ite ota tuota rokotetta, oli se sit "perus" influenssa-rokote tai yhdistetty tohon sikapiikkiin.
 
Onko yhteys todistettu? Pelkkä ajallinen yhteys ei riitä luomaan syy-seuraussuhdetta.

En edes tiedä miksi käyn lukemassa tätä ketjua kun kerta olen jo sen piikin ottanut. Mutta hyvää joulua vaan, odotellaan tässä ensi viikon neuvolaa että kuuluuko vielä sydänäänet ja rakenneultraa onko jotain mennyt pieleen. [&o]

Sorry sarkasmi mutta ärsyttää ja pelottaa.
 
Minäkin otin sikapiikin viime vuonna ja sain kohdunulkoisen raskauden about kuukauden sisään siitä, MUTTA en ole kyllä osannut ajatella niin että olisi piikin syytä. Keskenmenoja tulee nykyään niin paljon että on turha spekuloida niiden aiheuttajia.

Nyt en tiedä otanko rokotteen, kun a) on sanottu että toi edellinen rokote suojais sikaflunssalta jos on samaa kantaa ja b) mä olen sairastanu influenssan yhden ainoon kerran v. 2003 kun kakkoseni oli puoli vuotias, oltiin siinä koko perhe samaan aikaan ja rankinta siinä nyt oli kuumeessa imettäminen, muuten se ei paljoa normaali kuumeflunssataudista erottunu että kova kuume oli mutta ei nyt mikään ihan järkyttävä olo. Koko perhe loikosi vaan viikon verran.

Niin pointti oli että en tota influenssaa kauheesti pelkää vaikka tulis ja sen tulokin on epätodennäköistä kun mulla on aika kova vastustuskyky, mutta mutta... mä en ees tarkkaan oo lukenu onko se sit vaarallinen vauvalle? Perusterveillähän nyt ei pitäisi mitään isompaa vaaraa noissa taudeissa olevan. Mun riskitekijät on ylipaino ja ehkä lievästi astmaattiset keuhkot eli kesäheinien aikaan pikkusen ahistaa henkeä.

Mutta en oo tosiaan vielä osannut päättää mitä teen. Aion kuunnella myöskin oman neuvolantädin mielipidettä, on ensi tiistaina.
 
Tatjuska, toivottavasti sun neuvolantäti ottaa vahvemmin kantaa, nimittäin kun kysyin tuosta että entä jos EN ota ja saan taudin, mitä se tekee vauvalle, niin vastaus oli että ei hän oikein siitäkään osaa sanoa. Sanoin vaan että aika huonoja neuvoja minusta, ehkä sen takia mua turhauttaakin niin paljon kun joutui tekemään yksin päätöksen jonka tueksi ei paljonkaan tullut tietoa. No, sinänsä hienoa koska täällä viestejä lukeneneena osa neuvolantäteistä jakaa omia mielipiteitään vähän turhankin kärkkäästi... :)

Hieman muuten hakusessa tämän uuden foorumin käyttö...
 
Pakko kommentoida tuota Mintturan linkkiä... luin tuon "tutkimuksen", johon tämä linkinkin artikkeli perustuu. Siellä verrattiin sikainfluenssaan tai sen jälkitauteihin kuolleiden äitien lukumäärää rokotettujen äitien saaneiden keskenmenojen lukumäärään. Musta tää jo oli melkoisen harhaanjohtavaa. Joka paikassa kun viitataan tähän tutkimukseen, puhutaan 700% lisäyksestä (kuulostaa tosi hurjalta, kun käytetään tuommoista prosenttilukua), mut en mä löytänyt itse tutkimuksesta tuommoista lainkaan. Tai sitten luin vain huonosti.

Ja muutenkin pitää ottaa huomioon, että jenkeissä käytettiin eri rokotetta kuin Suomessa (inaktivoitua virusta, jota Suomessa ei saa antaa raskaana oleville).

Sinällään olisi kyllä mielenkiintoista, jos joku suomalainen tekisi tutkimusta asiasta Suomen sisällä. Tällaiset tilastot olisi varmasti mahdollista kerätä, Suomessa kun kerätään tietoja aika hyvin. Lupien saaminen lienee eri asia.
 
Takaisin
Top