Sikainfluenssa

Sukey

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Sikainfluenssa on taas alkanut jyllätä Iso-Britanniassa, missä lähes 20 ihmistä on kuollut siihen lyhyen ajan sisällä.

Mikäli epidemia leviää muuallekin Eurooppaan, ja täällä Suomessa halutaan kansalaiset rokottaa toisen kerran ko. tautia vastaan, oletteko valmiit ottamaan rokotteen itsellenne/lapsellenne?

Asiantuntijat sanovat, että rokotteen haitat ovat aina pienemmät kuin taudin, mutta itseä vähän epäilyttää, varsinkin narkolepsiaepäilyjen takia. Hyvällä tuurilla ei tule mitään, mutta olisi kamalaa, jos oma lapsi sairastuisi parantamattomaan sairauteen, koska rokotetta ei ole ehditty tutkia tarpeeksi emoticon

Itselläni ei ole vielä selvää kyllä- tai ei-kantaa, mutta en osaa tämän asian osalta sokeasti luottaa asiantuntijoihin näissä "ei siitä ole mitään vaaraa"-puheissa.
 
En ihan heti olis säntäämässä antamaan rokotetta ja saako sitä edes antaa alle 6kk? Otin itse rokotteen viime vuonna rv 4, en edes tiennyt olevani raskaana tuolloin. Varmaan kattelen että miten alkaa tauti jyllätä ja millaisena. Ainakin noi varuskunnissa sairastuneet taisivat selvitä aika tavallisella flunssalla. Miehelle ei mun viime syksyn sikainfluenssa tarttunut (oletan, että oli sitä kun oli niin omituinen tauti ja töissä lähes kaikki sairastivat sen). Hän ei ollut rokotetta ottanut - ei sitä vielä silloin edes jaettukaan, mutta oli ottanut kausi-influenssarokotteen. Joko kävi miehellä mäihä ettei tarttunut tai sitten töissä pyörinyt tauti olikin tavalllista influenssaa. Tai sit toi influenssarokote suojasi miestä myös sikainfluenssalta. 
 
Mä en oo ottamassa rokotetta. En ottanut viime vuonnakaan, vaikka sitä äitiysneuvolassa suosittelivatkin. Kukaan meillä töissä ei sairastunut, ja kaikki mun lähimmät perheenjäsenet otti rokotteen. En edes tunne ketään, joka olisi kyseisen taudin sairastanut, mun suhtautuminen siihen on, että koko juttua vaan paisuteltiin. Enkä tod. haluaisi narkolepsiaa lapselleni.
Tajusin just, että mähän en oo yli vuoteen ollut kipeenä. Aika harvinaista, yleensä mulla on ainakin 3-4 tavallista flunssaa vuodessa. Selkeesti raskaus paransi mun vastustuskykyä. :) *koputtaa puuta*
 
Minä otin silloin viime joulun alla sikapiikin. Jo koulun kautta olisi ollut aiemmin mahdollisuus saada se, mutta otin vasta kun tulin raskaaksi. Ai perhana kun oli käsi kipeä sen pistoksen jälkeen :S Pikkuveljellä oli sikainfluenssa, tottakai äiti tyrkkäsi pojan meille hoitoon, mutta siippaankaan ei tarttunut mitään. Veikka oli kyllä kamalan kipeä, korkeaa kuumetta useampi päivä ja poika oksensi ihan hervottomasti. Meni kuitenkin ohi ihan tavallisilla kuumetta alentavilla lääkkeillä.

Omalle lapselleni en ottaisi nyt rokotusta jos se olisi edes iän puolesta mahdollinen. En usko, että narkolepsiatapaukset olisivat pelkkää sattumaa niinkuin thl väittää. Yritän kyllä kovasti varjella poikaa taudeilta ja tähän asti ei ole ollut edes kunnon flunssaa! Ja vauvan kanssa on suht helppoa pysyä poissa sairastavien luota ja välttää "pöpöpesiä", ellei sitten vaikka isukki tuo possunuhaa työpaikaltaan. Itsekään en ole sairastanut lähes vuoteen. Viime kevättalvella oli nuha ja pientä lämpöä, muuten en muistakaan milloin olisin ollut kunnolla kipeänä. Ala- ja yläasteellakin olin kipeänä vain lomilla, kai tämä ihmiskroppa ja -mieli ei anna sairastua kun on tärkeää tekemistä :D Hitto minä kyllä varmaan kuolen sitten kunhan joku tauti lopulta iskee :D
 

Mä en ottanut rokotusta raskaana ollessani - mies otti vuosi sitten koska kuuluu riskiryhmään. 

Mä tuskin Elsalle sitä ottaisin, sillä tämän ekan vuoden rokotusohjelma on aika rankka jo valmiiksi. Lisäksi sitten ne narkolepsiaepäilyt.. 

 
päädyttiin sitten siihen että otetaan se pojalle ja eka annos kausiflunssaa sikainfluenssalla rokotettu tänään...kuukauden päästä toinen piikki jalkaan...
 
Tänään oli Iltalehdessä (ainakin verkkoversiossa) kysymyksiä ja vastauksia sikainfluenssasta ja siihen liittyvästä rokotteesta. Narkolepsiaa aiheuttanutta rokotetta ei ole enää saatavilla, eli pitäisi sen puoleen olla turvallista, ainakin asiantuntijoiden mukaan.

21 kysymystä sikainfluenssasta

Me ei olla miehen kanssa keskusteltu asiasta yhtään. Itse en ole koskaan ottanut kausi-influenssarokotuksia, eikä varmaan mieskään ole. Pienelle lapselle ko. tauti on tietty ihan eri kuin perusterveelle aikuiselle.

Pitääkin keskustella asiasta miehen kanssa.

 
pientä kuumetta nosti perjantaina, mutta meni ohi panadolilla...lauantaina hieman kärttyisä poika, mut tänään kaikki ok...
 
viikko sitten annettu tehoste rokote...Kuume nousi joten emme päässeet vauvauintiin silloinkaan...Nyt siis on voimassa sikainfluenssa homma...
 
Me voitaisiin nyt iän puolesta otattaa tytölle influenssarokotteen, mutta taidamme jättää väliin.

Jos liikuttaisiin ihmisjoukoissa enemmän, niin sitten ehkä voisi ottaakin. Mutta kun suurin osa päivistä menee kotinurkissa pyöriessä, niin emme koe rokotetta niin tärkeäksi.
 
Mä kans päätin kieltäytyä flunssarokotuksesta. Ollaan aikas paljon kotona, parina päivänä nähdään kyllä muitaki, mut silti kieltäydyin. Toivottavasti se ei ollu virhevalinta. Että nää osaa olla vaikeita asioita joskus!
 
Onko kenenkään vauveli tiettävästi sairastanu sikistä?

Me oltiin neidin kanssa kuumeisia ja nuhasia ensin ja viikko siitä mies tuli kovaan kuumeeseen. Minä siis 38 asteen kuumees pari päivää ja sit reilu viikon sellasta puolikuntosta oloo. Neiti taas kuumeili kans pari päivää, muttei mitenkään huolestuttavasti, joten ei lähdetty lääkäriin. "Jälkitautina" vauvalla oli nuhaa ja yskää. Mut ei mitään en vakavampaa.

Miehelle tehtiin työterveydessä sikatesti ja positiivinen oli. Oletus siis on, että meilläkin varmaan oli sama tauti, koska ei meille sit enää mieheltä tarttunu mitään.

Aika helpolla mielestäni päästiin, jos toi nyt sikaa oli. Toivon, että oli, koska sitte se olis sairastettu ja sillä siisti.
 
Meillä ei oteta neidille sikapiikkiä, mies rokotetaan työn puolesta, mutta mä jätän itse tänä vuonna väliin, viime vuonna otin raskaana ollessani.
 
Ensi viikolla saisi neuvolasta sen kausi-influenssarokotteen (jossa on samalla sikainfluenssasuoja) Hugolle, mutta en tiedä mitä tehdä!!! On eri rokote joo, mutta kun en tiedä siltikään. Ei nuo kauan annetut perusrokotteet mietitytä, mutta tämä kyllä jonkun verran.  
 
Takaisin
Top