sikainfluenssa rokote

En ottanut minäkään. Neuvolassa vaan sanottiin keväällä, että sitä suositellaan vielä, mutta pitää mennä terveyskeskukseen ottamaan piikki jonain päivänä johonkin aikaan (ota itse selvää), he ei niitä enää anna. Vaikutti, ettei terkkari ollut asiasta kovin kiinnostunut tai huolissaan. No, en sitä kuitenkaan olisi ottanut. Enkä edes tiedä, jos sairastin sen taudin jo syksyllä. Olin samaan aikaan lähinnä flunssaa muistuttavassa taudissa, kun työkaverit oli sikataudissa. Muutenki suhtaudun pienellä varauksella kaiken maailman asioiden rokottamiseen. Meidän muksu tulee saamaan ne vanhat perusrokotukset. Ei tässä maailmassa kaikkeen voi varautua. Jos yhdellä tyhjänpäiväisellä rokotteella estää yhden asian ilmenemisen niin heti on ovella miljoona muuta tautia odottamassa.

Minä otin rokotteen riskiryhmäläisenä, en edelleenkään usko että olisin taudista selvinnyt jos sen (taudin) olisin saanut. Ottaisin edelleen, jos pitäisi vaikka kymmenen kertaa. Samoin muut meillä perheessä on rokotettu jo syksyllä. Ja kaikki selvittiin ihan perusoireilla, eli käsi kipeä ja lämmöt karvan verran koholla, mutta siinä se. En osaa sanoa mitä olisin päättänyt ei-riskiryhmäläisenä, mutta epäilen että olisin ottanut silloinkin. Ja hämmennän soppaa vielä toteamalla,että jos tuon piikin saa vauvalle kunhan asiaa ovat tutkineet ja hutkineet ja mahdollisesti vapauttavat rokotteen takaisin markkinoille, niin rokotan vauvankin. Mutta kuten todettu, henkilökohtainen valintahan tuo on, ja kukin saa toimia kuten parhaaksi näkee [:)]

Mä en jotenkaan pidä tota sikafunssaa sen kummallisempana pöpönä, kun normaaliakaan infulenssaa jota siis on joka vuosi liikkeellä tietyin ajoin.. Sikaan on kai kuollut ihan saman verran ihmisiä, kun nyt normaaliin infulenssaankin kuolee joka vuosi? ..tai ei ainakaan merkittävästi enempiä määriä. Se vaan on/oli joku niin jännä uus pöpö, että piti kauhea media mellakka nostaa pystyyn ja nostaa paniikkia ihmisissä.

Mä en sitä siis ottanu, enkä ota.. niinkun en ota/ottais normaaliakaan infulenssa rokotetta, vaikka tarjottaisiin. Tässä lisäks vielä se, ettei rokotetta oltu ehditty ees tutkia kunnolla ennen sen markkinoille tuontia.. oon ehkä itsekäs tai jotain, mutta mä en haluu olla mikään koepupu :D Enkä kyllä lastanikaan piikittäis kumpaakaan pöpöä vastaan (ellei tosiaan kuuluisi riskiryhmään tms).. Miten ihmisille ikinä kehittyy minkäänlaista vastustuskykyä/sitkeyttä sairastaa, jos kaikilta pöpöiltä ollaan heti rokottamassa..

Mun mielipide.. jokaisella omansa :)

Ei otettu meilläkään. En ole huolissani koko taudista, eipä se tänne Suomeen levinnyt niin, että tarvis olla huolissaan (mun mielipide). Ja jos käy niin paska säkä, että iskee, niin se on sit kohtalo. Sitä riskiä en ota, että terve vauvani ja minä sairastuttais johkin rokotteen aiheuttamaan parantumattomaan sairauteen..

ALKUPERÄINEN: satu`

Mä en jotenkaan pidä tota sikafunssaa sen kummallisempana pöpönä, kun normaaliakaan infulenssaa jota siis on joka vuosi liikkeellä tietyin ajoin.. Sikaan on kai kuollut ihan saman verran ihmisiä, kun nyt normaaliin infulenssaankin kuolee joka vuosi?

Erilaista tässä olikin se, että kun normi kausi-influenssa niittää heikompia, alkuunsa näytti siltä että sikatauti vie normiterveitä, nuoria ihmisiä. Ja ne potilaat joita itse hoisin olivat kyllä keski-ikäisiä, ihan perusterveitä ihmisiä olleet ja kun meille tulivat jatkohoitoon, oli edelleen 'herran hallussa' selviätkö taudista vai eivät. Kuntoutuminen vei viikkoja ja tehohoitodelirium oli aikasta rankkaa katsottavaa.

Kun lasketaan esim. nämä narkolepsiatapaukset, on sairastumisprosentti ~0,8 promillea, uskaltaisin väittää että ihan kausi-influenssarokotteella (tai millä muulla rokotteella tahansa) on about sama ratio vakavien sivuvaikutusten suhteen. Hyvähän se on jeesustella nyt että "onneksi en ottanut rokotetta kun ei sitä epidemiaa tullutkaan". No ei kait sitä tullut kun suuri osa kansalaisista otti rokotuksen ja näin ollen estivät pandemiaa puhkeamasta Suomessa

*muoks* eikä nyt ollu todellakaan Satulle tarkoitettu jäkätykseks vaan ihan yleisesti kaikille foliohattujeesustelijoille joiden mielestä jälkiviisaus on sitä parasta viisautta [8|]

Juu siis on kyllä sitäkin mieltä et tää narkolepsia juttukin on taas vähän turhaa paniikin lietsontaa.. kyllähän monissa muissakin rokotteissa on niitä harvinaisempia vakavia sivuvaikutuksia, joista ei niin kauheesti touhoteta.

Tosin nää mun mielipiteet on tämmösiä "taviksen" ajatuksia, jotka pohjautuu lähinnä lehtien kirjotteluun ja omiin johtopäätöksiin. Hoitoalan ihmiset näkee asian varmaan erilailla ja ehkä totuuden mukaisemmin, kun ovat joutuneet sen kanssa olemaan läheisesti tekemisissä. Voipi olla, että ihmisten rokottaminen esti taudin suuremman leviämisen.. tai sitten ei. Joka tapauksessa oon onnellinen, ettei pöpö levinny sen suuremmin, enkä edelleenkään pode huonoa omaatuntoa/kadu sitä etten rokotetta ottanut.

eikös kausi-influenssaan kuole paaaljon enemmän kun sikapöpöön? muhun ei oo kuulemma koskaan pistetty mitään noita nyt-äkkiä-täytyy-ottaa-tällainen-rokotteita, ei siis pikkutyttönäkään. ja luullakseni vieläkin elossa oon, enkä oo koskaan mitään tommosia sairastellutkaan.
jos joskus tämmönen perusterve kaiffari johonkin sairastuu, niin se on sitten mun kohtalo ja huonompi säkä.
mut jokainenhan päättää ite näistä ja jokaisen oma asiahan se onkin.. 

Juu, kausi-influenssaan kuolee (muistaakseni) joku päälle 1000/vuosi, mutta nää on siis jo valmiiks heikkoja tapauksia, kun taas sikaflunssa (niinkuin Sassykissa sanoi) tappoi nuoria, perusterveitä ihmisiä..

Mä en kauheen mielelläni mene itse pistettäväks, mutta otin tosiaan sikapiikin syksyllä koska olin lähdössä Hong Kongiin, enkä halunnu ottaa riskiä että sairastun siellä (ja koska olin 24v silloin niin sain sen automaattisesti).. Jos ei ois ollu matkasuunnitelmia niin olisin jättäny ottamatta.

Tosta narkolepsiasta vauhkataan nyt tosi paljon, mutta miettikääs mimmonen haloo siitä olisi syntynyt jos viime vuonna ei olisikaan saanut rokotetta, kun sitä ei olisi ehditty testaamaan tarpeeksi tms..

Minä jouduin ottamaan rokotteen työn vuoksi, mutta itseni vuoksi sen myös halusin, koska suunnittelin raskautta. Nyt olen sitkeässä syysflunssassa ja helpottunut, ettei tässä tarvitse enää sikaflunssaa odotella sairastettavaksi raskausaikana, tai lapsen synnyttyä. Ihan riittää tää tavallinenkin viemään viimeisenkin jo raskauden vuoksi ennestään alentuneen toimintakyvyn. Toivottavasti tämä nyt on se vuoden ainoa flunssa jonka saan; kyllä kauhulla ajattelee, et mitä se sairastaminen sitten olisi, jos olisi vielä pieni sairas vauva hoidettavana.

Takaisin