Siivouspäivä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä siivouspäivää? Miten usein teillä siivotaan? Kuka siivoaa?

Meillä PITÄISI imuroida joka päivä, koska on neljä karvakaveria, mutten vaan saa aikaiseksi. Ehkä joku tehokas varsi-imuri auttaisi asiaa..🤔
No kuitenkin, ei ole siivouspäivää. Siivoan joka päivä vähän, sitten kun joku muu pystyy katsomaan lasten perään niin aina silloin paremmin ja perusteellisemmin. En silti ole tyytyväinen meidän siisteystasoon, mutta siihen vaikuttaa monikin asia. Esim. sohva ja matot jotka kerää karvaa! Menevät kyllä vaihtoon.
En harrasta myöskään esimerkiksi kevät- tai joulusiivouksia. Olen niin kömpelö, korkeanpaikankammoinen ja lyhyt, etten minä ole ikinä pessyt ikkunoita, se on sitten puolison homma. 5v auttelee hienosti siivouksissa, usein myös oma-aloitteisesti.🤩

Ei ole mitään kalenteriin merkattua siivouspäivää, mutta tuntuu, että joka päivä siivoaa jotain.

Lähes 3-vuotiaan kanssa tulee sotkua, hiekkaa ulkoa kenkien mukana, ruokaa lattialla, pissavahinkoja. Näitä siivoillaan pois sen myötä kun tulee. Tosin en jaksa imuroida kolmea kertaa päivässä vaan sen takia, että taas tuli uusia roskia. Imurille olisi siis käyttöä päivittäin (oiskohan robotti-imuri paikallaan 😏) , mutta välillä lakaisen vaan akuutimmat pois. Imuri pyörii muutaman kerran viikossa. Keittiötä tulee siivottua päivittäin ja samoin jotain myös vessassa.

Ehkä kerran viikossa tulee siivottua vähän perusteellisemmin, jolloin pyyhin pölyjä, imuroin, pesen wc:n. Yleensä samana päivänä kun tulee vaihdettua lakanoita ja kylpypyyhkeitä. Siivoushommissa olen useimmiten minä, koska olen tähän hätään kotona, mutta raskauden ja ison vatsan takia kyykistelyn vaikeuden takia puoliso on hoitanut imuroinnit viime aikoina.

Esikoinen osallistuu siivoukseen keräämällä omia lelujaan, ja osallistuu mielellään tiettyihin kotitöihin, kuten pyykkikoneen täyttö, astianpesukoneen tyhjennys tai pöytien pyyhkiminen.

Jääkaapit, pakastimet, uunit ja ikkunat pestään ja siivotaan silloin kun muistetaan ja jaksetaan. Ikkunanpesu on ehdoton inhokkipuuha, mutta yritän muistaa sen kerran vuodessa.

Onko teillä siivouspäivää? Miten usein teillä siivotaan? Kuka siivoaa?

Meillä PITÄISI imuroida joka päivä, koska on neljä karvakaveria, mutten vaan saa aikaiseksi. Ehkä joku tehokas varsi-imuri auttaisi asiaa..🤔
No kuitenkin, ei ole siivouspäivää. Siivoan joka päivä vähän, sitten kun joku muu pystyy katsomaan lasten perään niin aina silloin paremmin ja perusteellisemmin. En silti ole tyytyväinen meidän siisteystasoon, mutta siihen vaikuttaa monikin asia. Esim. sohva ja matot jotka kerää karvaa! Menevät kyllä vaihtoon.
En harrasta myöskään esimerkiksi kevät- tai joulusiivouksia. Olen niin kömpelö, korkeanpaikankammoinen ja lyhyt, etten minä ole ikinä pessyt ikkunoita, se on sitten puolison homma. 5v auttelee hienosti siivouksissa, usein myös oma-aloitteisesti.🤩
Mä oon vahvasti allerginen sekä viikkosiivouspäiville, että myös joulu-, pääsiäis-, vappu- ja juhannussiivouksille sekä yrityksen toimitilojen suursiivoukselle ja pihatalkoille. 😚
Välttääkseni oireiden puhkeamista ennnakoin mahd paljon:
- harjaan 🐕 ulkona, pyyhin sen rapatassut ja -mahan kuiviksi jo eteisessä.
- Sohvat on nahkaa ja huonekalujen korkeat jalat mahdollistavat lastan + mikrokuituliinan käytön.
- Asunnossa (n. 90m2)on koneellisen IV lisäksi kolme hyvälaatuista ilmanputsaria koko ajan vähintään yöteholla päällä. Poistavat ilmasta siitepölyn / koirahilseen ja asunto tuoksuu puhtaalle.
- putsaan liesituuletinta
säännöllisesti.
- pyrin minimoimaan turhien tavaroiden määrän, ja pidän ne ovien takana kaapeissa.
- silitän lähes kaikki vaatteet (myös lakanat), niistä irtoaa siten vähemmän pölyä. Lakanoiden vaihtoon on viikkorytmi, riippuen tosin osin saunapäivästä.
- pölynimurilla imuroin pääasiassa muuta kuin lattiaa, jota pyyhin lastalla +nihjeällä liinalla. Matoille teen samoin. Murut ja hiekat lakaisen harjalla rikkakihveliin. Imuroin siis todella vähän.
- töissä kerään satunnaisia irtoroskia pihamaalta, ja tyhjennän astiapesukonetta, pesen kahvinkeitintä jne. Talkoisiin ei minun tarvitse jäädä.

Varmaan vauva- ja pikkulapsiarki muuttaa varmaan jotain, mutta ei se minulle ominaista ennakointia estä.

Takaisin