SF-mittanne ja muuta..

habla

Silmät suurina ihmettelijä
Mitkä teidän sf-mittanne on olleet? Mulla on tosi pieni maha ja menee alakäyrien alapuolella, mutta on sanottu, että olen itsekin niin pieni ja sikiöllä ei kuitenkaan ole mitään kasvuhäiriöön viittaavaa..
Viime neuvolakäynnillä mitta oli 27 ja rv:t 35+5, sikiö oli laskeutunutkin.
Millä viikoilla vauvelinne on laskeutunut?
Vähän mietityttää tuo limatulppa, voiko se tulla limaisena vuotona?
Ollut parina päivänä runsaammin valkovuotoa(?) , joka limaista ja kirkasta.. Yleensä reippaamman kävelylenkin jälkeen runsaasti. Onko kellään muulla lisääntynyt v.vuoto näin? :D
Lisäksi on tullut järkyttäviä menkkakipuja ja selkäsärkyjä ja nyt iski flunssa päälle ja kolottaa vielä enemmän, aivan mummo-olo... Nyt rv 36+2. Huomenna olisi lantion magneettikuvaus, ovatko muut olleet?
 
 
Mulla meni viikolla 29 hieman käyrien alapuolelle ja silloin sf mitta oli 25. Viikolla 32 sf-mitta oli 30 ja rv 37+5 sf-mitta 33. Mulla pikkanen laskeutui jo viikolla 29 ja kiinnittynyt rv 36.
Olen tällä hetkellä rv 38+2. 
Valkovuoto mullakin lisääntynyt mutta nyt vähentynyt ja ollut tiputtelua, kirkasta, liekö lapsivettä?!!??

Viime yö meni valvoessa kun supisteli, välillä harjoitussupistuksia ja välillä hieman kivuliampia.
Nyt onneks parempi olo, hieman vielä vihloo alavatsaa. kaksi päivää olen ollut ihan poikki ja vaan nukkunut.

Toivottavasti saan pian nyytin syliini <3




 
Mulla sf-mitta on menny keskikäyrän yläpuolella mut nyt jostain syystä ei oo kasvanu ku 1,5cm viimesen 6 viikon aikana. Nyt viikkoja tasan 37 ja sf 31,5. Just aamulla kävin neuvolassa ja huomenna meenki sit äitipolille. Olis muutenki aika sinne synnytystapa-arvioon niin samalla sit vähä katotaan et miksei se mitta ole kasvanu juurikaan. Oon ihan normikokonen tyyppi. Th tosin meinas et saattaa olla mittaajissakin eroa koska tässä just th vaihtu. Huomennapa sen näkee :) Mulla vaavi on kyllä raivotarjonassa muttei oo oikeestaan laskeutunu eikä vielä siis kiinnittynytkään.

Mullaki tuota valkovuotoa on alkanu tulla enempi ja siitä ku puhuin niin ihan normaalia et se tässä vaiheessa lisääntyy. Mullaki ajoittain jopa sellasta limaista, et saattaahan tuo olla osaks sitä limatulppaaki. Niin ja samanlaisia alaselkäkipuja mulla myös tullu :) Mukavaa huomata et kroppa kuitenki jollain tapaa valmistautuu jo tulevaan! Välillä tuntuu et kaikilla muilla on vaan jotain oireita tulevasta ja itellä ei mitään. Odottavan aika on niiiiin pitkä ku ei malttais enää oottaa et sais jo vauvan syliin <3
 
Teillä vähän isommat masut :)
Hyvä et muillakin samanlaisia oireita.. Tosiaankin mukavaa että alkaa jo tulemaan kaikenlaisia ja huomata, että kroppa valmistautuu :)
Mulla oli tänään magneettikuvaus ja mahtuu onneksi syntymään normaalisti :)
Vaavi oli vain aika pienehkö; 2,2 kg ja rv:t nyt 36+3. Varmaankin alle 3 kiloiseksi jää syntymäpaino.
Ainakin paikat oli vielä kiinni, että ei kai se vuoto limatulppaa voi olla?
Joo kyllä meinaa pitkäksi käydä ja mun tuurilla menee vielä yliaikaiseksi. En jaksaisi yhtään odottaa, mutta toisaalta hyvä et toinen vielä kasvaa masussa <3
Mullakin oli muutama viikko niin että sf-mitta ei kasvanut yhtään :o mut nyt on ruvennu hieman kasvamaan paremmin..
Voi MerviK:lla alkaa olemaankin varmaan synnytys edessä ;) Vai oletko jo lähtenyt synnyttämään? :)
Onko teillä muuten ollut minkäänlaisia mahaoireiluja? Mulla oli viikko sitten ylävatsa kipeä muutamia päiviä ja tyhjeni kyllä koko maha sitten yhtenä päivänä :D Tosin ei mitään vatsataudin tyylistä kuitenkaan..
 
Juuri neuvolasta tulin ja sf mitta oli 35. Nyt rv 38+4. Pitkät ajat tuo sf-mitta kulkenut sen keski- ja yläkäyrän puolessa välissä. Pääkkö alaspäin vauva ollut jo vaikka kuinka kauan, varmaan puolesta välistä asti. En jaksa kortista tarkistaa nyt tarkkoja aikoja.

Valkovuotoa tulee melkosen runsaasti. Onneks ei ole mitään tulehdusta sentään! Minkäänlaista limaista vuotoa ei ole ollut ainakaan vielä. Kipeitä supistuksia ollut jonkin verran, mutta yleensä ihan kivuttomia harjoitussupistuksia. Sais alkaa kaveri tulemaan maailmaan vaan jo! :)
 
Mulla oli 38+0 neuvolassa SF 33cm, edellisen kerran 37+0 toinen th mittas 35cm. Mutta nyt Napero oli kyllä kiinnittyny jo, ja eri mittaaja voi saahaki eri mitan.. 
RV34-35 Napero laskeutui alemmas niinko tuon sf-mitan mukaan, kun silloin sf-mitta ei kahessa viikossa kasvanu ollenkaan.

Valkovuotoa on paljon, se on sellasta siemennesteen tyylistä (eli erilaista kuin normaalisti, paljon vetisempää). Limatulppaa on tullu jo kuutisen viikkoa. Kolme viikkoa sit tuli ruokalusikallinen kerralla ja olikos se viime viikolla kun tuli taas teelusikallinen. Se on ollu sellasta sitkeää ja aika paksua, kellertävää tahmaa, eli ei epäilystäkään mitä se on.. Ja edelleen sitä tulee (mutta tulppa voi uusiutuaki, jos se lähtee irtoamaan jo aikaisin).

Ei oo kuvailtu lantiota eikä tehty sen kummempia synnytystapa-arvioita. Kaippa tuo mahtuu alakautta syntymään kö on niin leveät perät ja ihan normaalikokoinen vauva on tulossa..:DD
 
tänään oli just meuvola ja sf oli 40 cm!! aikamoinen maha.. rv siis 38+2 vielä ehtii poika venyä..
 
Moi kaikille! :)

Mulle kaikki on sanoneet että mun maha on tosi pieni, ottaen huomioon että laskettu aika on huomenna..

SF mitta pari päivää sitten oli 33. Sama kun viime viikollakin.. Kysyin että onko mahani tosiaan liian pieni, niin neuvolatäti nauroi ja sanoi että se on juuri sellainen kun pitääkin. Hän myös totesi että yleensä "isomahaiset mammat" eivät vain ole tarkkailleet syömisiään raskauden aikana tai ovat normaalistikin "isoja".

 
Minulla oli viime viikolla eli rv 38 sf 31. Edistystä oli tapahtunut kivasti ja pääs sentään alakäyrien yläpuolelle :)
Onko ollut minkäänlaisia synnytykseen viittaavia tuntemuksia vielä?
Mulla vielä 10 päivää la:han, mutta aikalailla joka tunti supistus ja menkkakipua.. Haluis jo vaavin viekkuun <3
 
Mulle kans sanonu kaikki et on pieni maha ja ei näytä siltä et viimesillää olis.. Nyt viime viikolla neuvolas rv 37+1 oli sf 31.. ei ollu vielä laskeutunu vauva niin tuskin kasvanu mitta ainaskaa enää..Edellises raskaudes oli just samat mitat ja vauva oli 3012g ku synty.. mut veikkaan et tää on isompi vaikka maha ei sitä sano. ü Täällä toissayönä supisteli tosi kipeesti mut viime yönä ei mitään.. vielä mullaki ois se 10 päivää ja varmaa siihen ne toiset 10 päivää u

 
Mulla sf on ollu nyt kahella viime kerralla 35. Viimesin kerta neuvolassa oli rv 37+4.
Mulla on nyt kolmella viime kerralla ollu eri mittaaja.. mitat ollu 33 - 35 - 35.. mietin jo sillon ku tuo 33 mitattiin et ompas se maha nopeesti kasvanu ku sitä edellinen mitta oli 30.. tän (33 cm) mittauksen teki kätilöopiskelija.
Mut nyt se mitta kuitenki on 35 joten ei minusta mitenkään pieni, vaikka monet sanoo että ei mun maha niiiin iso oo. Varmaan sellaset sanoo joilla on sitte ollu isompi..heh..
 
Eli samana päivänä LA ;) Ärsyttää kun supisteluja tullut taas vähemmän ja muutenkin rauhottunut nuo "kivut", mutta valkov. on tullut hieman enemmän.. Sais jo mun puolesta viimeistään ensi viikolla syntyä! :)


 
 
Mulla mitattiin eilen 36 sf-mitaksi. Rv 40 + 5 eli yli lasketun ajan on menty...mä en oo saanu mitään arviota että mahtuuko syntymään...ehkä sit äitipolilla ne arvioi jos menee ensi viikolle...vai onko teillä muilla tehty sellanen arvio neuvolassa? Vieläkään ei oo supistellu kunnolla eikä limatulppaakaan oo irronnu...vähän alkaa ärsyttää jo tää odottelu, mutta kyllä se luonto hoitaa ja vauva tulee ulos sitten kun aika on...tsemppiä kaikille muillekin odottajilleemoticon
 
Meidän murunen syntyi 18. päivä, eli 4 päivää yli la:n. <3

Puoli kahdelta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä heräsin supisteluihin. En edes tajunnut aluksi että ne on supistuksia. Jotenkin unenpöpperössä ravasin vessassa ja ihmettelin että mikä on kun on kauhea hätä mutta pissi ei vaan tle. :D Luulin kai että rakko oli niin täynnä että sattui. Voi ei.. :´D No siitä sitten ne kokoajan vaan paheni ja tiheni ja kuudelta soitin sairaalaan että nyt taitaa olla vauva syntymässä. Ne sanoi että oota vaan rauhassa. Ja saatiinkin sitten tosiaan odotella. Vauva syntyi tiistaina klo 12:08. Onneksi sain sentään nukuttua huikeat 3 tuntia sairaalan lepohuoneessa ennen kun vauva alkoi oikeasti syntymään. Sain jonkun piikin pyllyyni joka vei supistuskivut pois unien ajaksi. Muuten olisikin voinut vähän väsyttää kun en tosiaan ollut nukkunut silmänräpäystäkään yli vuorokauteen. Mutta juu, ne merkit tosiaan alkoi vasta supisteluilla. Ja pari kertaa oksensinkin. Niin ja sitä limatulppaa alkoi tipahdella heti silloin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. :)

Vaikka synnytys oli aivan kamala ja traumaattinen kokemus (ponnistusvaiheen vuoksi) niin on se vaan aivan ihanaa olla nyt vihdoinkin ÄITI! <3

 
Meidänkin vauva syntyi 19.10., 4 päivää ennen LA <3
Ja yöllä alkoi munkin supistelut. Ei meinannut oikein ymmärtää että nyt se on menoa :D
Soitin yöllä synnärille kun supistuksia alkoi olemaan 10 min välein, mutta olivat sitä mieltä että ootellaan vielä. Lähdettiinkin sitten vasta aamulla 7 jälkeen sairaalalle ja poika syntyi 14:44 <3 Minäkin yritin nukkua hieman sairaalassa, mutta eihän siitä mitä tullut.. En ollut nukkunut myöskään yli vuorokauteen kun yöllä en saanut nukutuksi. Oli aika rankkaa synnyttää niin väsyneenä, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Ponnistusvaihe myös aika ikävä kokemus, kun ei voitu laittaa muita kun kohdunkaulan puudute, joka alkoi häviämään ponnistusvaiheen alettua :/
Mullakin tuli oksennus ennen saliin menoa ja maha tyhjeni jo kotona.. Limatulppaa ja verensekaista vuotoa alkoi tulemaan yöllä kotona :)
 
Meidän rakas naperomme syntyi 21.11. Supistukset kesti kiusalliset kolme päivää, jonka seurauksena kroppa oli niin uupunut, että epiduraalin jälkeen sain kauhean tärinäkohtauksen ja jouduin sektioon ( kiireellisenä, ei hätäsektio) Oli kamala kokemus koko synnytys mutta nyt se on ohi ja maailman rakkain vauva on sylissäni. Sen takia en muista enää koko synnytystä enka halua siihen enää palata. Sen vaan sanon, että en suosittele epiduraalia...jos vaan mitenkään kestää ilman niin kannattaa taistella;) Kaikke hyvää kaikille äideille...käyn täällä jatkossa varmaan tosi harvoin kun aika menee vaavin kanssa touhutessa;) Muistakaa, että oma intuitio on se paras. ei kannata kuunnella liikaa muiden jorinoita! Äidin vaisto paras vaisto;)
 
Takaisin
Top