sf-mitta

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Moikka!!

Millon pitäisi huolestua tuosta sf-mitasta?? Mulla menee yli käyrien ja reippaasti.. Neuvolassa ei olla mitään muuta tehty ku passitettu sokerirasitukseen ja se oli ihan ok...

Eli mun sf mitat on 17+5 -> 16cm
                              21+4 -> 20,5cm
                              24+5 -> 26cm

Ens viikolla olis taas neuvola ja jännittää oikiasti miten paljon se nytten näyttää..

Ainut mitä mulle sanottu viikolla 20 ultrassa et kaveri taitaa olla toosi pitkä tapaus.. Eli minkäköhän kokonen klöntti sielt oikee tulee.. Sekä kylkiluut et virtsarakko saa kyytiä nyt jo.. miten sitten viikkojen päästä katkasee varmaan mun kylkiluut

Ps. Esikoisen kans mulla ollu tuo sf-mitta 26cm vasta viikolla 30+5
 
Eikös tuo keskimmäinen mittaus osunut vielä ylä- ja alakäyrän väliin? Ja eikös nuo ylä- ja alakäyrät ole sellaiset, että 5% on niiden yläpuolella ja 5% alapuolella? Mä ainakin oon joskus ymmärtänyt niin. Kuulut vaan noihin 5%:iin.

Lähinnä kai tuossakin tärkeää olisi, että menisi samansuuntaisesti 'omalla käyrällään'. Tosin just katseltiin mun edellisen raskauden käyrää joka heittelehti keskikäyrän kohdalta yli käyrien ja taas melkein takaisin... ja silti kaikki oli kunnossa.
 
Mulla meni keskikäyrän mukaan tasaisesti kokonaan eka raskaus... Tää menee taas ihan omia teitään ... Oon vaan kuullu että ne jotka menee yläkanttiin on riski saada vammanen lapsi.. Sillä haluaisinkin tietää kuinka paljon yli sen täytyy olla et sellanen riski olisi ?? Toisaalta jos lapsessa olisi poikkeavuuksia kai ne olisi huomattu jo viikon 13 ja 20 ultrissa ... Ja mitä haittaa voi olla sikiölle jos lapsivettä esim on liikaa??
 
Miten se nyt vammaisuudesta kertoisi..? Esim Down -lapsethan on ymmärtääkseni tavallista pienempiä? Mulle on kyllä noi mittaushommat vähän pimennossa vielä, että näkyykö sf-mitassa suuri lapsiveden määrä vai kopeloidaanko siinä vauvan mitat? Älä nyt tommosta ajattele. Lapsiveden määrästä en osaa sanoa, tuolla yleisellä puolella joku kyseli kun oli todettu että on liikaa, mutta ei tainnut olla vielä vastauksia.
Noista seulonnoista, mä olen tuudittautunut siihen että kun ei siellä mitään löytynyt niin terve hän on, mutta todellisuudessa esim meidän madon kromosomihäiriön todennäköisyys on 1:19000 eli vaikka pieni niin olemassa. En nyt muista mikä lottovoiton todennäköisyys on. Mutta, mitä nyt noita lehtiä olen tossa selaillut ja kun on päässyt tähän vaiheeseen olen niin rakastunut jo tähän vauvaan ja tullut siihen tulokseen että vaikka hänellä olisikin joku vaiva, ei kukaan muu voisi häntä korvata. Ehkä naivia, mutta siltä musta nyt tuntuu. MUTTA nimenomaan todennäköisesti ihan terveeet vauvat meille on tulossa.
Sanon että elä huoli, vaikka se onkin klisee! :)
Edit: ja ilmeisesti yleistä että mittauksessa voi tulla fibaakin, ihmisiä ne neuvolantäditkin on...
 
Tottahan se on et ne voi erehtyy.. Ja rakastanhan minäkin lastani yli kaiken enkä siittä luopuis vaikka mikä olis.. Huoli lapsesta on kuitenkin aina olemassa.. Kait mä vaan oon liian ylisuojelevainen niinkuin olen esikoistakin kohtaan ja tiedän et pitäis vähän hillitä.. Mutta kun oma lapsuus on ollu mitä on ollu ja joutunu aika pitkälti olemaan aikuisen roolissa jo ennen koulu ikää + että molemmat vanhemmat hylkäsi mut 13v eli elelin kavereitteni nurkissa siihi asti et olin 17 ja muutin omaan asuntoon.. Isä tietty on hyvä tyyppi ja varmaan olisi sinne ottanu asumaan kunhan olisi kaiken tienny mitä hänen selkänsä takana tapahtui ...
 
Mulla menee kans sf-mitta ihan ylärajoilla koko ajan, mutta en siitä oo huolissani - kyllä ne neuvolassa tekis jotain, jos siitä pitäis olla huolissaan!! Mun hyvällä ystävällä, joka synnyttää ihan näinä päivinä, oli pitkään sf-mitta yli sen ylärajan, mutta mitään hätää ei lapsella ollut - se vaan kasvoi hirmuista vauhtia. Loppuraskaudesta se ei sitten enää niin kasvanutkaan ja sf-mittakin näytti normaalilta.

Suosittelen kysymään asiaa neuvolasta, jos se vaivaa. Se on paljon parempi, kun että stressaat sitä itsekses. Mielenrauha on aika tärkeä asia, joten mun mielestä ei oo tyhmää soittaa neuvolaan mistään, mikä vähänkin huolettaa! 
 
Mä en oo kyllä yhtään huolissani vaikka mulle saatiin viime viikolla mitaksi 30. Kun lapsi oli siellä perätilassa pää pystyssä niin mahakin oli ihan pystyssä. Nyt kun hän on kääntynyt on maha paljon pienempi.

Ja tuloksiakin on just sit niin paljon kuin on mittaajiakin. Että eipä kandee olla huolissaan jos ultrissa on kaikki ollu ok ja mitat vastannu viikkoja. 
 
Moi!

Huutelen tuolta kesäkuisten puolelta.
Mun työkaverille oli neuvolas laitettu kontrollikäynti äippäpolille kun hänellä oli sf-mitta rv 23 24cm.
 
Esikoisen raskaudessa mulla meni ihan omia käyriä sf-mitta enkä ollut huolissani tässäkin se tuntuu menevän ihan yläkäyrällä tai yli sen. Rv 26 sf-mitta 26cm. Nuo nyt on kiinni niin monesta asiasta mitä nuo mitat näyttää (esim.ylipaino äidillä, kohdun asento, lapsen asento) esikoisesta oli rv 39 sf-mitta 42cm ja näillä viikoilla (rv28) tuo mitta oli 34cm. Ja ihan terve ja jopa pienikokoinen poika syntyi (rv 41 3,4kg 52cm). Mulle ainakin sanottiin jo silloin että on pääasia että käyrä menee suht nätisti siellä omalla käyrällä ja tasaisesti.
 
Mom83: Ei hän ole käynyt vielä, kun lähete laitettiin vasta viime neuvolakäynnillä.
 
Just luin yhdestä vauvalehdestä (Vauva 4/2010), että lasten kasvustandardit on vastikään uusittu (viime vuonna) ja tuosta jutusta ymmärtää, että monissa neuvoloissa saattaa vielä olla käytössä vanhat arvot (jotka perustuvat 2000kpl vuosina 59-71 syntyneen lapsen otokseen, uudet on sitten kerätty 76000 espoolaislapsen mitoista vuosilta 83-2008). Siinä sanotaan, että "professori toivoo, että nyt uusitut kasvukärät olisivat neuvoloiden ja koulujen käytöissä viimeistään ensi vuoden aikana". Joskus tuossa 2000-luvun alussa eräs lekuri alkoi ihmetellä kun vauvojen kokokontrollikäynnit - että siis on liian iso - on lisäntyneet niin valtavasti ja huomattiin, että oho, arvothan on vanhentuneet kun vauvojen koko on kasvanut. Jutun loppulause on minusta hyvä: mitä pikemmin kunnat ottavat uusitut käyrät käyttöönsä, sitä vähemmän on turhaan huolestuneita vanhempia.
Tuo juttu ehkä (siitä en oikein ymmärrä) koskee vaan syntyneitä lapsia eikä kohdun mittoje, mutta kun mun neuvolakortissa lukee käyräsivulla että "Lähde: Acta obst. et gynec. Scandinavica / 1978" niin eipä nuokaan ihan viimeiset arvot ole. Jos tuon mukaan siis lähetetään jatkotutkimuksiin, voisi kuvitella, että ei sekään arvio ihan uusimpiin viitetietoihin perustu. Ajattelin kysyä neuvolantätiltä ens kerralla kun menen.
Ihan vaan tämmöstä omaa pohdintaa... Mulla on vasta yksi pallo lapussa, siitä ei saa käyrää. :D
 
Päivi: kerro ihmees ku saat tietää...

Itte kans sit kirjoittelen tänne ku oon käyny ens viikol siel neuvolassa että mitä se neuvolantäti on mieltä...
 
Mom83: Tuun kertomaan sitten!
Kyllä mä pyytäisin neuvolantätiä laittamaan lähetteen kontrolli ultraan, siitä ei kummiskaan mitään haittaa ole. Ihan vaan sitä varten kun sua näyttää toi asia kummiski vaivaavan.
Täälä seinäjoella ainakin pääsee helposti ultraan jos on jotain. Mä oon käyny jo neljä kertaa ja ainakin yks ultra olis vielä edessä.
 
Mulla oli viikolla 25+4 sf-mitta 30... Tosin mulla onkin kaks vaavia tuolla mutta ei se neuvolan naikkonen mitään siihen tuumannu...
 
Multa mittas neuvolalääkäri sf:n pienemmäks ja terkkari normaaliks... Tiiä sit kumpi osu oikeeseen. :)

Ja tää nyt ei kuulu tähän, mut kuulemma kohdunsuu oli vähän pehmeä, mutta kiinni. Mitähän se pehmeys sitten meinaa...
 
gamle: Mulla oli esikoisesta rv 25 asti paikat pehmeät ja rv 29 1cm auki ja kohdunkaula hävinnyt(poika syntyi rv 41). Itse odottelen ensivookkoa jotta saa tietää mitä tuolla alakerrassa tapahtuu. On nyt kaksi viikkoa supistellut niin paljon että toivon vain että pysyy loppuun asti matkassa.

rv28+5
 
Täällä kanssa hieman kasvettu:
rv 22+1  20cm
rv 25+6  25cm        
emoticon
 
Moikka!! tänään kävin taas neuvolassa viikkoja siis 28+5 ja sf-mitta: 29cm eli hidastunu viime kasvukiepistä.. Neuvolantäti sano et hyvä ku on hidastunu et viimeeks oli aika korkee tuo tulos et jatketaan vaan kasvun seurantaa painoo se laski et olis tullu 300g viikko et oli ihan normi.. ihanaa nyt voi taas rentoutuu...
 
Takaisin
Top