Sf-mitta

rusinapulla

Jostain jotain jo tietävä
Millasia sf-mittoja teillä on? Mulla mitattiin tänään 27.5 - käyrä hiukan laskusuunnassa, mutta terkkarin mielestä ei hälyttävästi. Itse jäin kuintenkin miettimään ja hermoilemaan[:o]
 
Terve!

Mulla oli viimeksi mitattaessa rv 29+5 mittaa 28cm.
En huolestuisi sinuna mitenkään kovin kauheasti, sf- mitta ei ihan hirveitä kerro...
Mittaustulos saattaa vaihdella lapsen asennosta, lapsiveden määrästä, mittaajasta ym ym.
Jos vauveli siellä liikuskelee normaaliin tapaan eikä terkkakaan suurempia huolehtinut niin kaikki on varmasti ihan hyvin [:)] Nythän pääsemme jo parin viikon välein neuvolaan, joten kohta asia on taas seurannassa!

Älä murehdi!
 
hei.
Itselläni vasta ensiviikolla seuraava neuvola, mutta edellisissä ollut rv22 18cm ja rv26+4 25cm.
 
Viimeisimmässä neuvolassa rv 27+5 sf-mitta oli 25,5cm, muistaakseni silloin oli kans hiukan normikäyrän yläpuolella.

Tuo sf-mitta voi vaihdella paljonkin mittaajasta ja äidin asennosta riippuen, joten en olisi huolissaan. Mullakin alkuun meni koko ajan käyrien alapuolella, ennen kun nyt "räjähti" viikoilla 23-27.
 
Mulla on ollu rv 22 21,0cm ja rv 26 25,0cm.  Käyrän yläpäässä kumpikin.  Mulle sanoivat neuvolassa, että notkahtelut suuntaan tai toiseen on ihan normaalia mutta jos lakkaa kasvamasta tai humpsahtaa aivan älyttömästi isommaksi niin vasta silloin ultrataan.
 
Mä aina käyn täällä urkkimassa kun mun laskettu on 1.3. mutta ultrien mukaan olis jo muutamaa päivää ennen, eli 27.2.

Mulla on iso sf-mitta, ja siis yks sokeriarvoista oli rasituksessa koholla. Mihinkään riskiryhmiin yms. en kuulunut ja neuvolan lääkäri alunperin ajatteli et johtuu vaan kodun venyvyydestä kun kuiteskin on ne kaksoset tuossa olleet ja kaks muutakin. Sain nyt kummiskin sokerimittarin kotiin ja ajan äitipolille tän kuun loppuun.

Tässä mun sf-mitat: vko 22+3 sf 23cm, vko 24+3 sf 28cm, vko 26+3 sf 30cm. Kävin vielä 27+3 neuvolassa ja sf oli pysynyt tuossa vikassa lukemassa joten ehkä noitten sokereitten seuraaminen on auttanut.
 
Mulla sf-mitta menee koko ajan yläkäyrällä.  Rv 21+3 18 cm (tää oli vielä ihan keskikäyrällä), 25+4 26 cm ja 29+4 30 cm. Eli kaks jälkimmäistä on yläkäyrällä (tai siis aavistuksen sen yläpuolella), mutta koska menee käyrää noudatellen, ei syytä huoleen. Tosin mulla on kahes sokerirasitukses paastoarvo ollu just rajan yli, joten ilmeisesti nämä kaks yhdes aiheuttaa sen, että mulle laitetaan lähete synnytystapa-arviointiin.

Mut meidän suvus on kyllä kaikki vauvat ollu isoja, vissiin alle kolmikilosia ei oo ollu lainkaan, jos on syntyny täysaikasena. Eli iso vauva taitaa jo ihan perimän perusteella olla tulos.
 
Mulla oli tänään neuvola, ja sf-mitta 30 cm. Käyrällä mennään + 2:lla, ja siinä se on ollut siitä saakka kun alettiin mittailee. Mulla kun on toi raskausajan diabetes,  ni sokereiden seuranta on ollu tärkeetä. Sen verran tiukkaa ruokavaliota oon noudattanu että nytkin olin laihtunut 200 g per viikko... Neuvolantäti tuntuu ajattelevan että meille on tulossa iso vauva ja puheli jo käynnistämisen mahdollisuudesta. Meillä on onneksi sokeriseurantaultra ens viikolla, joten siellä saadaan arvio vauvan koosta. Tähän asti se on ollut päivälleen viikkoja vastaava, ei yhtään liian iso. Terkka on rauhoitellut mua että kohtu kasvaa omia aikojaan ja vauva omia aikojaan, eli iso kohtu ei välttämättä tarkoita isoa vauvaa. Sf-mitan vaihtelusta mäkin olen kuullut saman kriteerin, että mitan olisi hyvä pysyä suurinpiirtein samalla käyrällä koko raskauden ajan, eli sitten vasta huolestutaan, jos mitta nousee hirmuisesti yli + 2-käyrän tai tipahtaa pluskäyriltä yhtäkkiä miinuskäyrille.
 
Ei tuo sf-mitta ainakaan vauvan kokoa kerro, itsellä oli koko raskauden ajan hieman keskikäyrän yläpuolella ja rv 39+4 mitta oli 35 cm. Vauva oli kuitenkin vain 2760 g vaikka meni yli lasketun ajan. Että kai nuo on vaan suuntaa antavia ja ehkä sitten jos kasvu täysin pysähtyy tai alkaa muuten huitelemaan missä sattuu niin tutkivat tarkemmin. Eli ei kannata vielä hätäillä [:)]
 
Hei! Mulla oli sf-mitta rv28  30, ja tänään olin lääkärissä,josta sain vauvan painoarvion 1230g ja olen nyt rv 30 eli vauva on lähes alarajalla painon suhteen ja sf-mitta on yli ylärajan...
 
Mulla sf mitta oli eilen rv32+5 30 cm. Pikkasen oli aiemmista lähteny alaspäin, mutta ei huolestuttavasti.
 
Mulla sf-mitta oli maanantaina eli vkolla 30+3 ihan ylärajalla eli 30 cm. En silti kanna siitä mitään stressiä.
 
Mulla oli sf-mitta 32cm rv 31, niin äitiysneuvolantäti passitti mut sokerirasitukseen, koska lapsivedenmääräkin tuntui niin runsaalta ja näillä lienee jotain yhteyttä toisiinsa. Nyt on sokerirasituksessa käyty ja kaikki arvot oli onneksi erinomaiset. Menen vielä tammikuun alusta äitipolille ja tarkistavat tuon vedenmäärän ja arvioi pojan kokoa. Mä olin kyllä tyytyväinen, kun määräsivät heti sokerirasitukseen ja laittoi vielä lähetteen äitipolille..eipä tartte sitten murehtia :) Neuvolanlääkäri sivulauseessa antoi ymmärtää, että on mahdollista, että käynnistävät etukäteen, jos on kovin iso, koska mä olen tosi lyhyt (alle 160cm) ja nyt on alkanut istuessa painaa ikävästi häntäluuhun ja kyljet huutaa hoosianna, kun alkaa kaverin yksiössä olla ahdasta [:D]
 
Takaisin
Top