Sf-mitta

Mangomansikka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2017
Tulipa mieleen tällainen vähän hassu aihe,kun itse olen stressannut pienehköä sf-mittaa. Minkälaisia mittoja teillä on mitattu milläkin raskausviikolla? Netistä en löytänyt mitään taulukkoa, mutta olen käsittänyt että oma rv28 mitattu 23cm sf-mitta on pieni ja alakäyrillä menee. Lisäksi saan kuulla jatkuvasti kommenttia vatsan pienuudesta. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Toki tiedän, että ruumiinrakennekin vaikuttaa paljon ja pitkänä+leveälanteisena voi olla,että mahalla ei ole niin tarvetta kasvaa "eteenpäin" kun tilaa on muutenkin..silti vähän välillä huolettaa. :sad001
 
Ei mun mielestä yhtään hassu aihe. Pohdituttanut itseänikin... meillä kävi niin, että esikoista odottaessa SF-mitta oli pieni, juuri ja juuri "sallitun" rajoissa, mutta ihan alakäyrällä. Siitä ei huolestuttu neuvolassa, kun kuitenkin kasvoi tasaisesti ja normien rajoissa, enkä silloin itsekään miettinyt asiaa sen enempää. Poika sitten syntyi ihan yllättäen ilman minkäänlaisia ennakoivia merkkejä jo rv 38+1 ja vaikka olikin täysiaikainen, niin hän oli pienikokoinen, 47 cm ja 2750 g. Ollaan molemmat miehen kanssa keskimittaista pidempiä ja minä olin syntyessäni varsinainen jötkäle, joten geenitkään eivät pientä kokoa ihan suoraan selittäneet.

Vauva oli tosi väsynyt, jouduttiin herättelemään syömispuuhiin säännöllisesti, antamaan lisämaitoa ja kirjaamaan syömismäärät ym. tarkkaan. Synnytyksen jälkeen seurattiin verensokereita monta päivää ja kun painokin putosi vielä lisää, oli hilkulla, ettei jouduttu lastenosastolle. Kotiutuksen jälkeen vajaan viikon ikäisenä poika kellastui ja jouduttiin vielä palaamaan sairaalaan sinivalohoitoon, mikä noilla pikkuisimmilla on kai aika yleistä. Alkuhankaluuksien jälkeen kaikki alkoi onneksi sujua paremmin, kun poika pikkuhiljaa virkistyi sen verran, että jaksoi syödä kunnolla. Täysimetyksellekin sittemmin päästiin, mikä oli jo vähän ihmekin, kun oli niin pitkään jouduttu antamaan lisämaitoja. Poika on edelleen hoikka, mutta kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti.

Nyt toisen raskauden alussa kaikenlaiset asiat alkoivat tietenkin pyöriä päässä ja tajusin, että synnytyssalissa kätilö oli maininnut jotain hieman huonosti toimineesta istukasta. Itse olin niin pihalla, etten oikeastaan edes muistanut koko juttua, mutta puhuttiin siitä sitten miehen kanssa ja todettiin, että jotain vikaa tosiaan oli - mies muisti sen olleen jotenkin huonosti kiinnittynyt tms. Tarkkaan kumpikaan ei muista, mikä siinä oli ongelma, eikä mitään ole kirjattu mihinkään tietoihini. Oli siis ehkä onni, että vauva tulikin hieman etuajassa, jos hän ei olisikaan mahassa saanut enää kunnolla ravintoa... en halua edes ajatella sitä. Eräälle tutulle kävi samalla tavalla, SF-mitta oli pieni, vauva syntyi hieman etuajassa (vaikkakin täysiaikaisena) ja oli viikkoihin nähden pienikokoinen, istukka oli huonokuntoinen, lisämaidot, kellastuminen jne - täsmälleen sama tarina.

Olen tästä nyt puhunut neuvolassa useaan otteeseen ja saanut itselleni lähetteen ylimääräiseen tarkistukseen äitiyspolille, jos minut sinne nyt vaan edes lähetteellä huolitaan. Jos ei, niin harkitsemme omakustanteista kontrollia yksityisellä. Nyt SF-mitta kasvaa aika tarkalleen keskikäyrällä (ihan pikkuisen vain alle), mutta hieman silti mietityttää, kun vauvan sydänäänet ovat parilla viime mittauskerralla olleet hieman alakanttiin ja vauvan aktiivisuus vaihtelee todella paljon. Normaalia joo, mutta monen tekijän summana haluaisin nyt tarkistuttaa tilanteen, ettei sama toistuisi.

Tarkkoja mittoja en nyt esikoisen odotuksesta enkä tästä nykyisestäkään muista, pitääkin kaivaa äitiyskortit esiin ja verrata. En halua pelotella tällä jutullani, voihan olla ettei sinun kohdallasi mitään ongelmaa ole, maha vain sattuu olemaan jostain syystä pieni. Jos kuitenkin asia sinua huolettaa, niin sinuna juttelisin kyllä neuvolassa ja yrittäisin saada lähetteen kontrolliin. Tässä on vielä pitkä aika odotella kesäkuuta, jos huoli pyörii koko ajan mielessä.
 
Muokattu viimeksi:
Ei mun mielestä yhtään hassu aihe. Pohdituttanut itseänikin... meillä kävi niin, että esikoista odottaessa SF-mitta oli pieni, juuri ja juuri "sallitun" rajoissa, mutta ihan alakäyrällä. Siitä ei huolestuttu neuvolassa, kun kuitenkin kasvoi tasaisesti ja normien rajoissa, enkä silloin itsekään miettinyt asiaa sen enempää. Poika sitten syntyi ihan yllättäen ilman minkäänlaisia ennakoivia merkkejä jo rv 38+1 ja vaikka olikin täysiaikainen, niin hän oli pienikokoinen, 47 cm ja 2750 g. Ollaan molemmat miehen kanssa keskimittaista pidempiä ja minä olin syntyessäni varsinainen jötkäle, joten geenitkään eivät pientä kokoa ihan suoraan selittäneet.

Vauva oli tosi väsynyt, jouduttiin herättelemään syömispuuhiin säännöllisesti, antamaan lisämaitoa ja kirjaamaan syömismäärät ym. tarkkaan. Synnytyksen jälkeen seurattiin verensokereita monta päivää ja kun painokin putosi vielä lisää, oli hilkulla, ettei jouduttu lastenosastolle. Kotiutuksen jälkeen vajaan viikon ikäisenä poika kellastui ja jouduttiin vielä palaamaan sairaalaan sinivalohoitoon, mikä noilla pikkuisimmilla on kai aika yleistä. Alkuhankaluuksien jälkeen kaikki alkoi onneksi sujua paremmin, kun poika pikkuhiljaa virkistyi sen verran, että jaksoi syödä kunnolla. Täysimetyksellekin sittemmin päästiin, mikä oli jo vähän ihmekin, kun oli niin pitkään jouduttu antamaan lisämaitoja. Poika on edelleen hoikka, mutta kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti.

Nyt toisen raskauden alussa kaikenlaiset asiat alkoivat tietenkin pyöriä päässä ja tajusin, että synnytyssalissa kätilö oli maininnut jotain hieman huonosti toimineesta istukasta. Itse olin niin pihalla, etten oikeastaan edes muistanut koko juttua, mutta puhuttiin siitä sitten miehen kanssa ja todettiin, että jotain vikaa tosiaan oli - mies muisti sen olleen jotenkin huonosti kiinnittynyt tms. Tarkkaan kumpikaan ei muista, mikä siinä oli ongelma, eikä mitään ole kirjattu mihinkään tietoihini. Oli siis ehkä onni, että vauva tulikin hieman etuajassa, jos hän ei olisikaan mahassa saanut enää kunnolla ravintoa... en halua edes ajatella sitä. Eräälle tutulle kävi samalla tavalla, SF-mitta oli pieni, vauva syntyi hieman etuajassa (vaikkakin täysiaikaisena) ja oli viikkoihin nähden pienikokoinen, istukka oli huonokuntoinen, lisämaidot, kellastuminen jne - täsmälleen sama tarina.

Olen tästä nyt puhunut neuvolassa useaan otteeseen ja saanut itselleni lähetteen ylimääräiseen tarkistukseen äitiyspolille, jos minut sinne nyt vaan edes lähetteellä huolitaan. Jos ei, niin harkitsemme omakustanteista kontrollia yksityisellä. Nyt SF-mitta kasvaa aika tarkalleen keskikäyrällä (ihan pikkuisen vain alle), mutta hieman silti mietityttää, kun vauvan sydänäänet ovat parilla viime mittauskerralla olleet hieman alakanttiin ja vauvan aktiivisuus vaihtelee todella paljon. Normaalia joo, mutta monen tekijän summana haluaisin nyt tarkistuttaa tilanteen, ettei sama toistuisi.

Tarkkoja mittoja en nyt esikoisen odotuksesta enkä tästä nykyisestäkään muista, pitääkin kaivaa äitiyskortit esiin ja verrata. En halua pelotella tällä jutullani, voihan olla ettei sinun kohdallasi mitään ongelmaa ole, maha vain sattuu olemaan jostain syystä pieni. Jos kuitenkin asia sinua huolettaa, niin sinuna juttelisin kyllä neuvolassa ja yrittäisin saada lähetteen kontrolliin. Tässä on vielä pitkä aika odotella kesäkuuta, jos huoli pyörii koko ajan mielessä.

Varmasti huolettaa tuommosen jälkeen! Kuulostaa tosiaan normaalilta tällä kertaa mutta varmasti silti mietityttää. Onneksi nyt lähete vetämässä! Toivottavasti pääset tarkastukseen. Tsemppiä :Heartred
 
Tulipa mieleen tällainen vähän hassu aihe,kun itse olen stressannut pienehköä sf-mittaa. Minkälaisia mittoja teillä on mitattu milläkin raskausviikolla? Netistä en löytänyt mitään taulukkoa, mutta olen käsittänyt että oma rv28 mitattu 23cm sf-mitta on pieni ja alakäyrillä menee. Lisäksi saan kuulla jatkuvasti kommenttia vatsan pienuudesta. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Toki tiedän, että ruumiinrakennekin vaikuttaa paljon ja pitkänä+leveälanteisena voi olla,että mahalla ei ole niin tarvetta kasvaa "eteenpäin" kun tilaa on muutenkin..silti vähän välillä huolettaa. :sad001

Itellä pieni massu täällä kans. Mulla oli sf-mitta tossa rv30 25cm mut en oo huolissaa sit ollu kun ultrassa näkyny et kasvaa normaalisti, on jopa isompi kuin näillä viikoilla normaalisti :rolleyes: olen myös leveälanteinen ja sanovat että saattaa levittäytyä leveemmin sinne massuun ettei kasvakkaan paljoa eteenpäin. Mutta ehottomasti juttele neuvolassa huolistasi ja pyydä tilanteen tarkistusta.
 
Mun mielestä vauvan kasvua pitäis seurata vähän muillakin kuin sf-mitalla. Tuntuu hiukan oudolta että ultrassa katotaan vaan puolivälissä eikä sen jälkeen enää, meillä lääkärikäyntikin rv15 ja seuraava vasta rv36. Tohon mittaan kun tosiaan voi vaikuttaa äidin ruumiinrakenne ja käsittääkseni vauvan asento myös. Eikä se mitta tosiaan sitä kerro jos siellä sisällä jotain huolta aiheuttavaa tapahtuis.

Mulla oli rv27+5 mitta 26cm, lievästi yläkäyrällä. Mut oon itse pitkä, omaa vatsanpeitettäkin on ja vauva on vielä tosi ylhäällä, tod.näk. perätilassa niin lisää mittaa tohon ylävatsalle missä tykkää hengailla.
 
Mulla vatsa on molemmissa raskauksissa vatsa kasvanut eteenpäin niin, ettei takaapäin näe raskautta. Sf-mitta mennyt yläkäyrällä tai sen yläpuolella. Tässä raskaudessa vasta kerran mitattu ja heti meni yli käyrästä. Kohtu on korkealla. Mulla ainakin mitta on kertonut kohdun sijainnista ja ruumiinrakenteesta enemmän, esikoinen oli täysiaikaisena syntyessään reilu 3,8kg. Mitat kyllä itseäkin stressaa siitä huolimatta, mutta siihen suuntaan, että onko vauva kovin iso. Kokeneet terveydenhoitajat neuvolassa toki saavat usein hyvin tuntumaa asennon lisäksi vauvan kokoon tunnustelemalla.
 
Ei mun mielestä yhtään hassu aihe. Pohdituttanut itseänikin... meillä kävi niin, että esikoista odottaessa SF-mitta oli pieni, juuri ja juuri "sallitun" rajoissa, mutta ihan alakäyrällä. Siitä ei huolestuttu neuvolassa, kun kuitenkin kasvoi tasaisesti ja normien rajoissa, enkä silloin itsekään miettinyt asiaa sen enempää. Poika sitten syntyi ihan yllättäen ilman minkäänlaisia ennakoivia merkkejä jo rv 38+1 ja vaikka olikin täysiaikainen, niin hän oli pienikokoinen, 47 cm ja 2750 g. Ollaan molemmat miehen kanssa keskimittaista pidempiä ja minä olin syntyessäni varsinainen jötkäle, joten geenitkään eivät pientä kokoa ihan suoraan selittäneet.

Vauva oli tosi väsynyt, jouduttiin herättelemään syömispuuhiin säännöllisesti, antamaan lisämaitoa ja kirjaamaan syömismäärät ym. tarkkaan. Synnytyksen jälkeen seurattiin verensokereita monta päivää ja kun painokin putosi vielä lisää, oli hilkulla, ettei jouduttu lastenosastolle. Kotiutuksen jälkeen vajaan viikon ikäisenä poika kellastui ja jouduttiin vielä palaamaan sairaalaan sinivalohoitoon, mikä noilla pikkuisimmilla on kai aika yleistä. Alkuhankaluuksien jälkeen kaikki alkoi onneksi sujua paremmin, kun poika pikkuhiljaa virkistyi sen verran, että jaksoi syödä kunnolla. Täysimetyksellekin sittemmin päästiin, mikä oli jo vähän ihmekin, kun oli niin pitkään jouduttu antamaan lisämaitoja. Poika on edelleen hoikka, mutta kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti.

Nyt toisen raskauden alussa kaikenlaiset asiat alkoivat tietenkin pyöriä päässä ja tajusin, että synnytyssalissa kätilö oli maininnut jotain hieman huonosti toimineesta istukasta. Itse olin niin pihalla, etten oikeastaan edes muistanut koko juttua, mutta puhuttiin siitä sitten miehen kanssa ja todettiin, että jotain vikaa tosiaan oli - mies muisti sen olleen jotenkin huonosti kiinnittynyt tms. Tarkkaan kumpikaan ei muista, mikä siinä oli ongelma, eikä mitään ole kirjattu mihinkään tietoihini. Oli siis ehkä onni, että vauva tulikin hieman etuajassa, jos hän ei olisikaan mahassa saanut enää kunnolla ravintoa... en halua edes ajatella sitä. Eräälle tutulle kävi samalla tavalla, SF-mitta oli pieni, vauva syntyi hieman etuajassa (vaikkakin täysiaikaisena) ja oli viikkoihin nähden pienikokoinen, istukka oli huonokuntoinen, lisämaidot, kellastuminen jne - täsmälleen sama tarina.

Olen tästä nyt puhunut neuvolassa useaan otteeseen ja saanut itselleni lähetteen ylimääräiseen tarkistukseen äitiyspolille, jos minut sinne nyt vaan edes lähetteellä huolitaan. Jos ei, niin harkitsemme omakustanteista kontrollia yksityisellä. Nyt SF-mitta kasvaa aika tarkalleen keskikäyrällä (ihan pikkuisen vain alle), mutta hieman silti mietityttää, kun vauvan sydänäänet ovat parilla viime mittauskerralla olleet hieman alakanttiin ja vauvan aktiivisuus vaihtelee todella paljon. Normaalia joo, mutta monen tekijän summana haluaisin nyt tarkistuttaa tilanteen, ettei sama toistuisi.

Tarkkoja mittoja en nyt esikoisen odotuksesta enkä tästä nykyisestäkään muista, pitääkin kaivaa äitiyskortit esiin ja verrata. En halua pelotella tällä jutullani, voihan olla ettei sinun kohdallasi mitään ongelmaa ole, maha vain sattuu olemaan jostain syystä pieni. Jos kuitenkin asia sinua huolettaa, niin sinuna juttelisin kyllä neuvolassa ja yrittäisin saada lähetteen kontrolliin. Tässä on vielä pitkä aika odotella kesäkuuta, jos huoli pyörii koko ajan mielessä.

Hui. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa normaalisti! Nuo lähetteet taitaa kyllä olla aika tiukassa kunnallisella puolella.. :sad001

Itsellä esikoinen syntyi rv37+6 ja oli 48,5cm ja 3005g. Jos ei olisi syntynyt itsestään,olisi käynnistetty rv38 raskausmyrkytyksen vuoksi. Tuolloinkin muistan että sain kommenttia siitä, että paino ei noussut tarpeeksi mutta käsittääkseni vauva kuitenkin kasvoi ihan OK.sti.

Nyt huolta lisää se, että nt-ultran ja seulien jälkeen joku arvo oli ollut vähän poikkeava,mikä saattaisi viitata kasvunhäiriöihin. Minulle ei tästä kerrottu,kuin vasta rakenneultrassa. Tuolloin sanottiin että tämmöinen epäilys oli herännyt,mutta rakenneultrassa vauva oli täsmälleen viikkoja vastaava ja kasvanut hyvin joten huoli on turha. En stressannut asiasta sen enempää,kuin vasta nyt kun hoksasin että tuo sf-mitta on pieni. Neuvolassa ei mittaa kommentoitu mitenkään.

Seuraava neuvola onkin vasta huhtikuun lopulla, vähän on kyllä tuskaista odotella sinne. Vauva kyllä liikkuu hyvin ja sydänäänet on olleet onneksi hyvät.
 
Täälläkin yksi pienimahainen! Ihmiset luulevat, että LA on syksyllä, vaikka se on siis tosiaan on jo kolmen kuukauden päästä. Maha on ylipäänsä alkanut näkyä vartalonmyötäisen paidan alta vasta viime viikkoina. Ensimmäistä odotan. Rv 23+jotain sf oli n. 22 cm ja eilen rv 27+4 mitta oli 25 cm, joka on aika lailla keskikäyrällä. Th sanoi, että jossain vaiheessa mitta saattaa painua alakäyrälle, koska maha on sironkokoinen. Ei tuntunut olevan huolissaan asiasta kuitenkaan.

Vatsan ja vauvan koko eivät taida kertoa toisistaan aina. Ainakin eräällä tutulla oli valtavan kokoinen vauvavatsa, vaikka pienokainen painoi syntyessään alle kolme kiloa!
 
Mäkin olen ajatellut että sf mitan pointti on kasvun seuraaminen mittauskerrasta toiseen, ei niinkään mitta itsessään. Mun eka mittaus oli rv 26 26cm (himpun käyrien yläpuolella) ja rv 30 29cm (himpun yläkäyrän alapuolella). Mun maha on ollut huomattava koko raskauden ajan, mut vauva näyttää olevan hoikahko, vaikkakin normaalin mittainen.
 
Hui. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa normaalisti! Nuo lähetteet taitaa kyllä olla aika tiukassa kunnallisella puolella.. :sad001

Lähetteen sain kyllä, mutta äitiyspoli voi kieltäytyä ottamasta vastaan. Katsotaan, miten käy.
 
Mulla oli sf-mitta rv 23+5 21,5cm ja nyt rv 28 22,5cm. Oli tippunut keskikäyrältä alakäyrälle mutta niin oli edellisessä raskaudessakin. Kävin edellisessä raskaudessa äippäpolilla tarkistamassa tilanteen (oman mielenrauhan vuoksi) ja vauva oli normaalikokoinen, painoi syntyessään 3310g
 
Mun sf-mitta nyt ei ole kovin vertailukelpoinen kenellekään, mutta hauska sitä on seurailla. Viimeeksi rv 30+0 36cm, kiinnostuneena odotan miten suureksi vielä nousee.
 
mä en edes tiennyt että siitäkin on joku ylä ja alaraja. ei mulla oo neuvola ikinä siitä mitää sanonut, mitannut vaan. viimeksi 27+5 oli 26cm. tää ilm. ihan ok?
 
mä en edes tiennyt että siitäkin on joku ylä ja alaraja. ei mulla oo neuvola ikinä siitä mitää sanonut, mitannut vaan. viimeksi 27+5 oli 26cm. tää ilm. ihan ok?
Neuvolakortissa ainakin täällä on se sf-mitta taulukko, missä näkyy noi rajat. Omasta katottuna tuo sinun mitta on hieman keskikäyrän yläpuolella eli ihan ok.
 
Tänään rv 33+4 sf-mitta oli 32cm. Hieman yläkäyrän alapuolella menee, vähän jänskättää että mitä sieltä vielä ulos tulee :D
 
Tänään rv 33+4 sf-mitta oli 32cm. Hieman yläkäyrän alapuolella menee, vähän jänskättää että mitä sieltä vielä ulos tulee :D
Dema sun profiilikuva on ihan mahtava! On pitkään pitänyt sanoa (,mut ei ole osunut sopivaa yhteyttä niinkun ei nytkään..).
 
Mul oli sf-mitta noilla viikoilla (33+4) vaa 27 :eek: on isot heitot kyllä :D
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top