sf-mitta isompi ku pitää olla!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ^honey__
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ei se sf-mitta ole suoraan verrannollinen lapsen kokoon. Tuohon mittaan vaikuttaa mm. äidin omat läskit, lapsiveden määrä, lapsen- sekä kohdun asento sekä esim. mittaajan oma ammattitaito.

Suuren sf-mitan takia ne voi neuvolassa laittaa loppuraskaudessa (eli tyyliin viikolla 36) lähetteen ylimääräiseen ultraan, jolloin tuo koko arvioidaan etukäteen ennen synnytystä.

Mutta kokenut th tunnustelee aika hyvin tuon sikiön koon ihan käsikopelolla, että huoli pois vaan [:)]

Mulla on koko raskaus ajan ollut iso sf mitta. Olen käynyt sen takia ylimääräsissä ultrissa. Vauvan on keskiarvon vähän yläpuolella(mutta ei hirveän iso) ja vettä normaalia enemmän. Ei varsinaista syytä löytyny vieläkään. Minun äidillä on myös ollut kohtu todella korkealla molemmissa raskauksissa ja jopa epäilty kaksosia. Ihan normaali kokosina minä ja veljeni ollaan synnytty. [:)]

Mä oon myöskin päässy tasan yhden kerran koko raskausaikana sinne "sallituille" käyrille ja muuten ollaan lennelty siellä käyrien yläpuolella. Kuitenkin painoarvio oli viikolla 37+6 vajaa kolmekiloa eli LAn tietämillä olis ihan normaalikokoinen (n.3,5kg) vauva. Myös lapsivettä on normaalisti eli syytä suurelle sf-mitalle ei ole. Mulla riippuu myös paljon vauvan asennosta, koska sf-mitta saattaa kasvaa tai tippua parikin senttiä viikossa. Eli ei kannata hätääntyä. [:)]

Mullakin ollu sf-mitta koko raskauden ajan isompi, kun ns. normaalisti. Vauva sen sijaan ollut ultrissa arvioituja viikkoja hieman pienempi. Nyt kun on enää 3 viikkoa laskettuun aikaan, niin sf-käyrä on tasoittunut ja on jo ihan normaalissa lukemassa.
Ei siis huolta. Sf-mittahan kertoo kohdun koon eli ompahan vauvalla ainakin hyvin tilaa masussa [:)]

Täälä myöskin sf mitta ollut koko raskauden käyrien yläpuolella; ja sen peruusteella laittoivat neuvolasta minut sokerirasitus kokeisiin; mutta kaikki oli normaalit.

Sillä vain seurataanvauvan kasvua, mutta aina ei pidä paikkaansa, vaikka sf mitta olisikin "suuri" niin ei tarkoita, että vauva on suuri.

Mulla on kanssa koko raskauden ollut sf mitta yläkäyrillä ja kävin rv 28 ja nyt meen rv 32 ylimääräiseen ultriin. Siel seuraillaan vauvan kasvua. Mutta toistaiseksi on ollut ihan normaali kokoinen ja lapsi vettäkin on ollut ihan normaali määrä.

Takaisin