Sexteen & pregnant

Helkkuinen

Silmät suurina ihmettelijä
Joo eli olen 16 vanha ja plussa pamahti viime viikolla. Täytän kumminkin vuoden alussa 17. Olen onnellinen vajaan yhdeksän kuukauden yrittämisen jälkeen. Mulla on mieskin, se on mua... Noh, sanotaan että se on mua jonkin verran vanhempi. Ollaan menossa kihloihinkin. Häät olisi 2016 kesällä...
Pitäis vaan kirkko varata ajoissa.
No, jokatapauksessa, on mahtavaa tulla äidiksi. Tunnen, että olen juuri sillä tiellä jolla mun kuuluukin olla. Tää on se toteutunut unelma. Mä oon tiennyt hyvin monia vuosia, että musta tulee jo nuorena äiti. Tunnen, että pärjään äitinä ja olen siinä yhtä hyvä kuin muutkin äidit. En tarkoita sitä, että teiniäitiys olisi hienoa ja coolia. Siinä ei ole mitään ihailtavaa. Tiedän vain, että joillekkin se on tarkoitus, jotkut tietävät olevansa valmiita siihen. Tosin joillekkin vain käy niin, ja he yrittävät mukautua tilanteeseen. Mitä mieltä olette itse tästä?

Tuttavaperheen tytär sai esikoisensa 17-vuotiaana, ja saman miehen kanssa ovat saaneet toisenkin lapsen ( nyt tällä teiniäidillä on siis ikää jo yli 31v ) Eikä pelkkä ikä hyvää äitiä tietenkään tee :)

Ei nuori ikäsi ole mikään ongelma. Sama minkä ikäisenä hankkii lapsen on se jonkun mielestä aina väärä ikä ja aina on joku arvostelemassa. Jos sinusta ittestä tuntuu oikealta ja olet valmis ottamaan vastuun lapsesta niin mikäs siinä :) Onnea odotukseen :)

Muokattu viimeksi:
Onnea helkkuinen! :) ihanaa kun sulla on jo suunnitelmat valmiina vaikka ootkin silleen nuori :) mä oon ite vasta 20v ja täytän vuoden alus 21, ja mulla on 6,5kk vanha poika. Oon aina ollu kans sitä mieltä et must tulee nuorena äiti :D must pääasia on se et on onnellinen vauvasta ja ylpee äiti eikä aattele sen enempää muiden mielipiteitä, ja jokanen on paras äiti omalle lapselleen oli ikä mikä tahansa :)

Nimenomaan. Älä ajattele mitä muut ajattelee. Jos susta tuntuu oikealta ja olet valmis niin sehän on vain hyvä.
Itse en olisi ikinä voinut olla noin nuorena äiti. Tiesin että en kykenis. Nyt oon 24v ja esikoisen pitäs syntyä tammikuussa :)

Paljon onnea valitsemallesi tielle! :) Itsekin tiennyt aina, että nuorena haluan lapsen, edes sen yhden. Alaikäinen en enää ollut kumminkaan, kun raskaaksi tulin. Jos olisin tullut alaikäisenä raskaaksi, niin aborttia en olis tehnyt. Kyllä se lapsi vaan tuo niin paljon iloa elämään! Toki aina se ei ole niin kivaa ja helppoa, mutta pois en antais tätä aikaa ollenkaan. :Heartred

Jos aina miettii, mitä muut ajattelee niin voi samantien lopettaa elämästä omaa elämää.

Tsemppiä!! :)

Kiitos mielipiteistä ja kannustuksesta :) halusin vähän kysellä yleisellä tasolla mielipiteitä. Itsellä vähän huono tilanne sikäli, kun laitoksessa olen. Mietityttää että ne varmaan yrittää saada vietyä multa sen lapsen, koska siellä esim johtaja on aika vittumainen tapaus.. Mies jauhaa paskaa enemmän kuin vääntää.. Ja sillehän se olisi maailmanloppu, jos niin kävisi että saisin lapsen. Kerran sanoi että jos niin kävis niin lapsi lähtis multa samantien, hän kuulema pitäs siitä huolen, vaikka mulla on mennyt hyvin ja tasaisesti vaikka kuinka kauan. Jaksaisin aivan varmasti myös lapsen kanssa, vaikka lasten saanti ei tarkoita että se olisi ruusuilla tanssimista, että lapset olisi pieniä iloisia ja tyytyisiä nyyttejä ja ainahan niitä mutkia matkaan tulee.

Niin? Siis olenhan jo täyttänyt 18 silloin.. Mikäs siinä mättää? Ihan loogista :) siinä vaiheessa lapsi on melkein vuoden ikäinen. Mikäs siinä kuulostaa hassulta? :)

Varmaan meinasi miehen kommenttia et hän pitäis huolen siitä että lapsi otetaan sulta pois..?:) mut onko kyse siis laitoksen johtajatyypistä? Todella epäammattimaista käytöstä jos on. Ei kyllä tarvisi kenenkään tuollaisia laukoa. Tsemppiä sulle! Lapset ovat hieno asia, itselläni on kaksi pikkumurua :)<3 pois en antaisi vaikka ei tämä aina niin herkkua olisikaan. Tottakai välillä väsyttää ja turhauttaa ja tunteet voi olla jopa tosi negatiivisia, mutta voihan ne olla ilman lapsiakin! Enemmän ne piristää kuin rasittaa! :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app

Niin siis oliko toi "mies" jälkimmäisessä kommentissa sun mies vai se johtaja?

Mä käsitin et puhuit sun miehestä et se tekis kaikkes et lapsi otetaan silta pois. Mut jos kyse olikin siitä johtajasta ni väärinkäsitys.

Aivan, nyyt tajusin! Siis puhuin myöhemmin laitoksen johtajasta, kuinka hän pitäis huolen siitä että lapsi otettas multa ja ukoltani pois.. Kusipää...

Ei, en tunne häntä henkilökohtaisesti, vain hänen työnsä kautta.. Hän on kaikille (nuorille) samanlainen idiootti. Tää on just niitä, kun oikeesti tajuaa, että kuinka ylemmällä taholla noussut kus päähän. Sanotaanko, että kun halusin helmikuussa lopettaa pillerit kokonaan, niin siitähän se riemu repesi täällä.. Oikeen johtaja tuli minua puhuttelemaan, kyselemään olenko varma, käytänhän kondomia, ettei vain tulisi lapsia. Missään vaiheessa en voinut myöntää, että juuri siksihän minä ne lopetin. Että voisin kunnolla yrittää lasten saantia, koska tiedän. Tiedän olevani valmis, toteuttamaan sen pitkään hautuneen haaveen. No, johtaja-mies alkoi hyvin voimakkaasti kovalla äänellä ja jopa (henkisesti) aggressiivisesti kertomaan, ettei mulla olis mitään mahdollisuuksia pitää sitä lasta, kuinka hän on ennenkin hommannut teiniäidiltä lapsen huostaan ja kuinka aikoisi toteuttaa saman myös mun kohdallani, mikäli sitä yrittäisin ja uhmaisin häntä. Tämä keskustelu käyty tosiaan vasta maaliskuunpuolella. Lopulta sain kesäkuussa lopetettua pillerit, sillä vetosin siihen, ettei mitään nappeja voi ilman mun suostumusta mun kurkusta alas tunkea. Hyvin inhottava ihminen toi kyseinen mies.. Johtajalla noussut kus päähän, ihan kirjaimellisesti.

Ensimmäisenä onnittelut pitkään toivotun plussan johdosta! :) Oma äitini oli 17v kun sai minut, ja parempaa äitiä ei maailmasta löydy. Ikä ei missään nimessä ole kriteeri hyvälle äitiydelle. Itse olen 22v ja odotan nyt esikoistani :)

Ja sitten tuo teidän johtaja.. ihan järkyttävää käytöstä. Aivan täysin sopimatonta ja epäammattimaista! Oletko tehnyt kantelua eteenpäin? Ei kenenkään tarvitse sietää tuollaista kohtelua. Ota asia avoimesti ja asiallisesti esiin johtoportaan kanssa, ja jos kukaan esimiehistä ei ole halukas viemään asiaa eteenpäin, ota yhteys seuraavaan instanssiin ja sosiaaliviranomaiseen. Sieltä osaavat varmasti neuvoa, että mitä kautta asiaa kannattaa lähteä ajamaan eteenpäin. Heillä vois muutenkin olla jotain vinkkejä tilanteeseesi :)

Koita jaksaa ja pysy lujana, vaadi se kohtelu ja kunnioitus, joka meille kaikille kuuluu. Saat olla onnellinen ja ylpeä raskaudestasi!

Tää laitos on sellanen paikka että jos sulla ei ole selkeitä todisteta, sua ei tule kukaan muu uskomaan. Tääl näil on aina olemassa joku hätäselitys tai sit ne alkaa jauhaa paskaa ja puolustelee: "ei se noin mennyt, tuo ei ole totta, tämä nuori oli päihteiden vaikutuksen alaisena kun tämä on tapahtunut ja sitä, tätä ja tota...." Mun kohdalle tota viimeiseksi mainittua, mut mun todella hyväksi kehittyneelle ystävälle, joka asuu myös täällä, on tehty noin eikä siitä kauaakaan ole... Todella, todella, T-O-D-E-L-L-A paskamainen ihminen tuo laitoksen johtaja.. Saamarin Mika... Ja eipä ne ohjaajatkaan nyt mitään pyhimyksiä ole.. Ymmärtäväisempiä osittain, tapauskohtasesti, mutta osa yhtä vittumaisia kun johtajakin vaikka ovat alemmassa asemassa.. Kunhan ovat ylemmässä asemassa kuin me nuoret niin kaikki hyvin... Mä mä aijon turvautua tän raskauden paljastuessa nauhuriin ja lakimieheen jos on tarvis. Mulla ei ole vaihtoehtoja jos ne alottavat sen show'n mikä mua pelottaa kokoajan..

Kuulostaa ihan siltä niinkuin olisit tuosta mun lähellä olevasta laitoksesta... Yläasteella aikoinaan kaveri asusteli siellä ja sai osaltaa samanlaista kohtelua kuin sinä, mutta pahempana. Silloinen mies työntekijä kylläkin jo erotettu nyt myöhemmin. Se on ilkeää kuinka nuoria kohdellaan laitoksissa. Siellä kumminkin pyrittäisiin luomaan nuorelle mahdollisimman hyvät mahdollisuudet pärjätä yksin ulkomaailmassa aikuisena, mutta valitettavasti tuommoisella käytöksellä siitä tehdään vaikeaa. o_O

Mun ensimmäinen ajatus tästä keskustelusta on että toivottavasti sulla on jo nauhuri taskussa valmiina, vaikka uskon että olisikin epätodennäköistä että sulta/teiltä oikeasti sitä muksua pois saisi vietyä, mutta varmuudeksi. Olen itse entinen laitoslapsi ja sen mukaisesti myös kuullut paljon juttuja suomen eri lasten ja nuortenkodeista ja valitettavan usein jää nuorten sanat kuuroille korville.. En siis halua pelotella, uskon oikeasti että hyvin tuossa vielä käy :) en itse ainakaan tunne yhtään keltä iän ja laitostaustan vuoksi olisi lasta viety vaikka olisi henkilökunta ollut kuinka kettuuntunut tilanteesta. Vaikea uskoa että se teidän johtajakaan alkaisi mitään pahoinpitely väitteitä viranomaisille väittämään, niistäkin kun yleensä jäljet jäävät, niinkuin myös huumeista, ja muita syitä en tähään väliin keksikkään miksi muksuja pois voisivat ottaa.
On jotkut laitostuttuni saaneet myös alaikäisenä vielä laitoksessa asuessaan muksuja ja heidät on sieltä vain asianmukaisesti siirretty ensikoteihin kun harvemmin (jos koskaan?) nuissa lasten-ja nuortenkodeissa lapsen kanssa saa asustella, siitä muista että miten pitkälle raskaanakaan siellä pitävät(?).

Niin ja tuosta iästä vielä, ei munkaan mielestä liity vanhemmuuten valmius fyysiseen ikään muuta kuin sen verran että pitää olla elimistö siinä vaiheessa että on fyysisesti mahdollista lapsia tehdä. Hyvät vanhemmat voi ihan yhtä hyvin olla 15v. tai 45v., niinkuin myös ne huonotkin vanhemmat.

Onnelista odotusta ja tsemppiä sulle :) !

Takaisin