Selkäsärky alku/keskiraskaudesta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja plussa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

plussa

Oman äänensä löytänyt
Hei, onko teillä ollut JO alkuraskaudesta (viikko 13) ristiselän särkyä. Mulla on nyt viikon ajan jatkunut järkyttävä kipu ristiselässä[:@]. Se tulee aina kun istuu vähän aikaa paikallaan ja pahenee iltaa kohden. Mikä on helpottanut oloa? Pitääkkö tätä kestää vielä 6 kuukautta? Onko selkäkipuiset jaksaneet olla töissä? Ite tilasin sellasen tukivyön, jos auttais... Mahaa ei kyllä vielä näy ja painokin on -2kg lähtötilanteesta.

moikka!

Mulla oli vähän vastaavaa just noilla viikoilla, se meni ohi noin kolmessa viikossa.. tosin asiaa auttoi, kun mies jaksoi aina välillä hieroa kevyesti. Oli tuskaa päästä ylös penkistä, sohvalta, sängyltä (ja siis oli hyvin vaikea vaihtaa ees asentoa sängyssä) ja töissä yhtä tuskaa, ku ei meinannu kävelemään päästä ollenkaan ku sattu nii julmetusti. Mä en tukivyötä edes ostanu, mietin sitä kyllä, mut se jotenki jäi [:D] Kyl sitä töissä pysty jotenkuten olemaan, mut jätin suosiolla kaikki raskaat hommat muille ja ilmotin pomolleki, etten kykene tekemään mitään. Mut tosiaan mulla se meni ohi sen kolmen viikon jälkeen. Voithan sä tietty yrittää vähän kiertää selkää ja venytellä, jos ei satu liikaa.. mä sitäki aina välillä kokeilin ja sit tosiaan se kevyt hieronta autto ainaki mua.

Mulla tuo ristiselan sarky, jomotus ja pistely ym ym ym on alkanut joskus vkon 22 jalkeen tms, kun alkoi kunnolla tulemaan tuota mahaa. Kannattaa huomioida selan ja lantion asento, ja nain vahentaa niiden kuormitusta. Eli ala ainakaan seiso/istu sillain selka notkolla, tyonna vaikka lantiota hieman eteen pain ja ala selkaa taaksepain tai jotain sinne pain. En ole mikaan asiantuntija, mutta helpottaa mun kipuja. Ite joudun jo seisomaan polvet vahan koukussa ja yritan tyontaa lantioo eteen pain niin ei satu niin paljon.

Ja jumpat on myos hyvia. Ite venyttelen selkaa, pyorittelen lantiota... Tsemppia! [:)]

Itsellä selkäsärky helpotti kun aloin iltaisin istumaan JUMPPAPALLON päällä ja jos työpaikaltasi löytyy satulatuoli niin suosittelen sitä lämpimästi! toimi itsellä ainakin kun ei istunut tavallisella tuolilla enää....ja kun vaan jaksoi venyttää itseään tarpeeksi usein ... [:)]

Kuulostaa niin tutulta [:@] Kyse on varmaan siitä, että hormonit löysyttävät myös selän kudoksia ja lihaksia, jotka tukevat selkää. Jos on pikkaisenkin huonompi selkä, niin selkävaivat alkavat. Itsellä oli ikäviä iskias-oireita raskauden alkupuolella, keskiraskauden ajaksi ne sitten katosivat tullakseen takaisin myöhemmin. Nyt niitä on ollut taas jostain 25. tai 26. raskausviikosta alkaen.

Alkuraskaudesta suosittelen "lääkkeeksi" selälle sopivaa liikuntaa ja keskivartalon lihasten (selkälihasten ja syvien vatsalihasten) vahvistamista. Vahvat lihakset tulevat tarpeeseen loppuraskaudesta! Tukivyöstäkin saattaa olla apua, mutta eniten siitä taitaa olla hyötyä loppuraskaudesta. Selkää ei kannata rasittaa turhaan, kannattaa kiinnittää huomiota istuma- ja seisoma-asentoon, pitää paljon taukoja, harrastaa taukojumppaa jne.

Selkä vaivasi täälläkin alkaen tuolta 13 viikolta, nyt menossa viikko 24 ja on helpottanut hieman.

Minulle tukivyöstä oli erittäin suuri apu. kivut vähenivät huomattavasti. Nyt mahan alettua kasvamaan tukivyö tuntuu jostakin syystä epämukavalta. Niinkuin tuolla edellä mainittiin, kannattaa kiinnittää huomiota selän asentoon ja vahvistaa selkälihaksia. Jos nostelet raskaampia esineitä, nosta jaloilla, älä selällä. Lopuksi se tärkein, älä jää paikoillesi. Tiedän, että liikkuminen voi olla yhtä tuskaa. Mutta pidemmän päälle liikkumattomuus pahentaa asiaa. Jos pystyt vielä olemaan mahallasi, niin jumppapallon avulla voi venyttää selkää.

Lisäksi vielä kengät. Jos käytät korkeakantaisia kenkiä, niin kannattaa vaihtaa matalakantaisiin, niillä selän asento on luonnollisempi.

Huolehdi myös siitä, että selkäsi pysyy lämpöisenä. Ts. selkä on aina vaatteiden peitossa. Näillä helteillä on mukava olla vähissä vaatteissä, mutta ainakin minulla pienikin veto pahentaa asiaa heti.

Kärsin lähinnä issias-tyyppisestä särystä, mutta se ei ole haitannut työskentelyä. Seison ja liikun lähes koko päivän. Jos selkää/jalkaa vihloo, yritän vain liikkua mahdoillisimman normaalisti. Tämä siksi, että liika varominen/ epänormaali liikkuminen pahentaa taas kipuja.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua. Olen kärsinyt vuosikausia selkääni ja näillä vinkeillä olen oppinut pärjäämään selkäni kanssa.

Kiitos vastauksistanne. Pitää siis yrittää liikkua ja kestää... Oon yrittänyt kaikkea mahdollista liikunnasta, lattialla makoiluun, hierovaan suihkuun jne. toistaiseksi turhaan. Toivottavasti kipu on vain muutaman viikon ja sit helpottais... [;)] Tämänhän pitäisi olla raskauden ihanimman ja oireettomimman jakson alkua... no ei ekat viikotkaan menneet "kaavan" mukaan.

Takaisin