Selkä vaivasi täälläkin alkaen tuolta 13 viikolta, nyt menossa viikko 24 ja on helpottanut hieman.
Minulle tukivyöstä oli erittäin suuri apu. kivut vähenivät huomattavasti. Nyt mahan alettua kasvamaan tukivyö tuntuu jostakin syystä epämukavalta. Niinkuin tuolla edellä mainittiin, kannattaa kiinnittää huomiota selän asentoon ja vahvistaa selkälihaksia. Jos nostelet raskaampia esineitä, nosta jaloilla, älä selällä. Lopuksi se tärkein, älä jää paikoillesi. Tiedän, että liikkuminen voi olla yhtä tuskaa. Mutta pidemmän päälle liikkumattomuus pahentaa asiaa. Jos pystyt vielä olemaan mahallasi, niin jumppapallon avulla voi venyttää selkää.
Lisäksi vielä kengät. Jos käytät korkeakantaisia kenkiä, niin kannattaa vaihtaa matalakantaisiin, niillä selän asento on luonnollisempi.
Huolehdi myös siitä, että selkäsi pysyy lämpöisenä. Ts. selkä on aina vaatteiden peitossa. Näillä helteillä on mukava olla vähissä vaatteissä, mutta ainakin minulla pienikin veto pahentaa asiaa heti.
Kärsin lähinnä issias-tyyppisestä särystä, mutta se ei ole haitannut työskentelyä. Seison ja liikun lähes koko päivän. Jos selkää/jalkaa vihloo, yritän vain liikkua mahdoillisimman normaalisti. Tämä siksi, että liika varominen/ epänormaali liikkuminen pahentaa taas kipuja.
Toivottavasti näistä vinkeistä on apua. Olen kärsinyt vuosikausia selkääni ja näillä vinkeillä olen oppinut pärjäämään selkäni kanssa.