Selkäkivut (välilevyt, iskiakset, noidannuolet) ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sofi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Mulla limpsahti selkä tossa perjantaina, syynä väärä asento, tilanteeseen johtanut todnäk liikunnallinen tyhjiö pahoinvoinnin ja stressaamisen takia... Eli lihakset aivan olemattomassa kunnossa. Välillä vihloo niin että jalka menee alta, tietyissä asennoissa ei satu ollenkaan, eli olen tehnyt kotidiagnoosin jonkunlaisesta iskias/välilevypullistumatilasta, koska hermokivusta selvästi kyse. Etenkin eteenpäinkallistukset ja sohvalta ylösnouseminen sattuu ja säteilee myös jalkaan.

Onko kohtalotovereita - miten raskausaikana ootte lähteneet kuntouttamaan, mitä liikkeitä? Lääkehoito aika minimissä, uskaltaako tota parasetamolia ottaa 3x1000mg päivässä niinkun terveyskeskuksesta sanottiin (onhan ne ammattilaisia mutta silti hirvittää)?

Kiitos kaunis kaikista vinkeistä... Pakko saada tämä kuntoon, onneksi ei vielä ole tullut painoa lisää mutta ei siinä kauaa mene kun sitä alkaa kertyä ja massu kasvaa, pare olis ennen sitä balansoida toi keskikroppa tai muuten joku saa vetää sen kersan ulos tuolta kun ei ponnistamisesta tule tällä kivulla kyllä yhtään mitään (selkäkipu + ummetus = ei hyvä [:D]).

Nyt siis viikkoja 14 ja jotain.

Kuulostaa tutulta... Eilen oli parempi päivä kun maltoin olla kurkottelematta eteen ja kyykistelemättä, illalla oli jopa ihan siedettävää vaik sohvalta ylösnouseminen oli kyllä edelleen tuskaa. Kyljellään oleminen jotenkin pahentaa oloa?

Menen tänään lääkäriin ja toivon että saan pikaisesti ajan fyssarille että saan alkaa jumppaa selkää (ja vatsaa, siis syviä). En haluis vielä tukivyötä käyttää kun ei edes ole vielä vatsaa kovasti, ettei passivoisi selkää entisestään. Tai lähinnä vatsanpuolta, ilmeisesti mulla tekee selkä aika paljon etupuolen tukihommia, joten balanssia pitäisi parantaa. Eilen tein jo jotain pientä kuminauhalla ja matolla, nuo liikkeet ja pikku kävely ei tuntuneet kovin pahalta. Kai tää tästä. Kun muistais tämän sitten taas kun alkaa laiskottaa eikä viitti tehdä jumppaliikkeitä! Ihmisen kipumuisti on todella lyhyt... Ainakin mun.

Kiitos kokemuksista! [:)]

Hei, sama vaivaa täälläkin, alkoi viikolla 16.

Minua auttoi akupunktio - lievensi kivut heti ja pystyin heti hoidon jälkeen laittamaan sukat ja kengät jälkaan  :) Ensimmäisinä päivinä laitoin myös huivin alaselän (eli nimen omaan sen kipeän si-nivelen) ympärille - kun tukivyötä minulla ei vielä ole. Nyt harkitsen sen hankkimista mutta odotan kuitenkin ensi viikon fysioterapiaan ja katson mitä fysioterapeutti sanoo... Onko teillä kokemusta tukivöistä?

Vesijuoksu auttaa tosi hyvin mutta lyhyesti - kipu palaa seuraavana päivänä. Sama juttu joogan ja venyttelyn kanssa.

Jääkö tämä vaivamaan loppuraskauteen?

Mulla rv 30+2 ja lauantaina meni alaselkä ihan jumiin. Oireet ovat kuin tyypilliset iskias-kivut, vaikkakin niitä minulle ei aikaisemmin ole ollut. Selkä aina ollut hyvässä kunnossa, joten olen hieman yllättynyt tästä käänteestä.
Mulla on ollut liitoskipuja nivusissa jo pari kuukautta - voikohan tämä liittyä siihen?
Lauantaina en päässyt lainkaan liikkumaan... eilen oli jo hieman parempi sillä pääsin jo sängystä ylös (miehen avulla)... tänään pystyn jo itse nousta ylös mutta kipu on älytön!
Toipuukohan tästä koskaan??!?

Mulla toi iskias-tyylinen kipu meni ohi parissa viikossa. Tukivyö jäi käyttämättä. Pikaista toipumista, Jesse2!

Takaisin