Sektion jälkeen kierukka - odota ainakin 9 kk

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Haluan varoittaa muita sektion jälkeen kierukasta haaveilevia naisia: se kannattaa antaa laittaa vasta aikaisintaan, ja painotan, aikaisintaan, 9 kuukautta sektion jälkeen. Ja ehdottomasti sektioarven takia kierukan laittoon kannattaa satsata ja laitattaa se yksityisellä tai vaatia pääsyä esim. naistentautien sisäpoliklinikalle tai keskusneuvolaan, jossa kierukka voidaan asettaa ultran kanssa ja nähdä, että sen asetus onnistuu varmasti ilman kohdun vahingoittamista.

Minulle kierukka laitettiin 32 viikkoa synnytyksen jälkeen terveyskeskuksessa. Siellä lääkäri pohti, että pitäisi odotella ainakin 37 viikkoa sektiosta, mutta oli valmis kierukan minulle laittamaan. Luotin ammattilaiseen ja annoin hänen laittaa kierukan. Se meni kuitenkin päin honkia, eli ei mennyt paikalleen, vaan suoraan sektioarpeen ja teki siihen haavaumaa ja muualle kohtuun myös. Tämä selvisi vasta, kun kierukan asetuksesta kuukauden päästä hillittömät vatsakivut eivät kadonneet ja menin päivystykseen, jossa kierukka otettiin pois. Kolme kuukautta kierukan laiton jälkeen vatsaan koskee edelleen enemmän kuin sektion jälkeen.

Neuvolalääkäri oli minulle kierukkaa laittamassa jo jälkitarkastuksessa, mutta onneksi silloin ei ollut tarpeeksi pitkiä aikoja annettavissa ja kierukan laitto jäi odottamaan. Ei näköjään ole yleislääkärit tarpeeksi osaavia ja tietäviä ihan kaikkeen, joten tuollaiset haasteellisemmat toimenpiteet kannattanee mennä teetättämään asiaan erikoistuneelle lääkärille ja maksaa vähän enemmän. Mukavampi on laihempi kukkaro kuin jatkuva, elämää haittaava kipu.
 
Lisään vielä, että se muuten sattuu aika napakasti, kun on alateitse synnyttämätön ja kierukka asetetaan. Mutta jos kuka on supistuksia ehtinyt kokemaan ennen sektiota, niin ei se asentaminen yhtä kipeää tee kuin supistukset. Lääkäri vain joutuu käsipelissä laajentamaan kohdunkaulaa ja -suuaukkoa, että saa kierukan asetettua ja kyllä tuntuu.
 
Ettei olis nyt vaan huonoa tuuria.
Kierrukka voidaan laittaa jo 3kk sektiosta. Jännä kuitenkin, että yksi lääkäri oli jo laittamassa jälkitarkastuksessa.
Kierrukan laittamisen kivut ovat yksilöllisiä. Synnyttämättömille voidaan laittaa hyvinkin ja vaikkei koskaan olis raskaanakaan ollut. Tällöin voi olla kivuliaampi. Supistukset kuuluu asiaan, saatta parisen päivää vähän supistella. Itselläni kesti reilun viikon ja normaalia se kuitenkin oli. Supistuksen tuntemukset on jokaisella yksilöllistä, jotkut ei koe pahimpia synnytyssupistuksia edes pahoina ja jotku taas kokee kuolevansa jos pikkuisen supistelee.
Muista ettei voi yleistää vaikka itsellesi on sattunu huonoa tuuria. Aika harvinaista tuollainen taitaa olla.
 
Kaksi gynekologia on kertonut minulle, että pitää odottaa sektion jälkeen vähintään yhdeksän kuukautta, että kierukan voi laittaa. Kohtu on liian pehmeä sitä ennen ja kierukka voi pahimmillaan puhkaista kohdun seinämän silloin. En yleistä, vaan tuon tiedoksi muille, ettei muiden tarvitse kärsiä samanlaista epäonnistunutta kierukan laittoa kuin minä jouduin.
 
Takaisin
Top