Sektiolla synnyttäneet

Rauha

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Moikka

Miten teillä on lähtenyt toipuminen käyntiin sektion jälkeen?
Mä sain tosiaan vasta eilen tikit pois ja haava näyttää hyvältä. Yhdestä pienestä kohtaa on pikkuisen auki.
Saitteko tarkkoja ohjeita sairaalasta? Mä en saanut edes haavanhoito-ohjeita mut eipä tää eka kerta ole kuin hakasilla on karsittu meikäläinen kokoon [:D]

Terveydenhoitajalta kyselin saunomisesta mut kehotti vielä muutaman viikon välttämään.

Välillä mulla pistelee oikeasta alavatsasta mut se on hetkittäistä vaan.
Oletteko aloittaneet liikkumisen ihan normaalisti? Mä olin eilen vasta ekalla kävelyllä kun tuotiin vaunut mun vanhemmilta. Kävelyvauhti ei kyl mulla mitenkään huima ollut... tosin mun hemothan tippu alle sataankin. Nyt taas rautatablettia popsimaan...
 
Täältä kesäkuisista tulin huutelemaan sinulle näitä haavan hoito ohjeita [:)] Eli siis esikoinen syntyi sektiolla ja tämäkin tulee nytten niin voin jottai kertoo mitä muistan. Eli siis sitä haavaa pitäisi päivittäin suihkutella lämpimällä runsaalla vedellä jonku 10-15 minuutin ajan. Ja sitten pitäisi antaa sille "ilmakylpyä".. Näin neuvottiin Jorvissa ja hyvin parani. Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
 
Kohtalontoverini [:D]

Ei oo hirveesti sektiohaavoista kokemusta, mutta muuten lonkka ym haavoja hoidellu. Meiltähän poistettiin samana päivänä hakaset? muistanko oikein. itse kyllä ajattelin mennä saunaan viikonloppuna jos haava siisti ei repsota mistään kohtaan. Muistaakseni uimaankin saisi mennä pari päivää hakasten poiston jälkeen. en mä mitään hoito-ohjeita saanu jorvista mutta mitä tullut omille asiakkaille sanottua [;)]

mullakin on ollut tota pistelyä, mulla tulee lähinnä mieleen siitä että voiko tuolla "haavan sisällä" kasvaa karvoja jotka sit pistelee kun kasvaa ns. ihon sisään [8|] en oo juuri mitään ulkoilua tehnyt kun ukkokin ulkoiluttaa koirat kiltisti :) odotan seuraavaa vähän lämpimämpää päivää niin lähen neitin kanssa ulos vähän. mullakin hb tippu 98, mutta mulla on normaalistikkin alhainen niin en juuri kyllä huomaa että ois alhainen [>:]

mulla on alkanu vihlomaan alapäähän välillä ja etenkin kun on pissalla, en oo koskaan itse pissatulehdusta sairastanu, joten en oikein tiedä miltä se pitäisi tuntua [:-] onko sulla rauha ollu mitään pissaamisen kanssa? mut kertakatetroitiin kerran ja sit laitettiin leikkaukseen kestis.
 
Siis joo se suihkutus on ainoa mitä mulle suurinpiirtein sanottiin.

Virtsaamisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Silloin perjantaina sairaalassa pelästyin kuin tunsin et virtsa valuu oikeata reittä pitkin ja et siel olis joku tukos. No kun olin pyyhkimäs niin paperiin tippui nyrkin kokoinen verihyytymä. Vähän mä pelästyin. Sen jälkeen kaikki ollut ok. Mä juon nykyään niin paljon vettä et tosi kiva ravata yöllä vessassa kun vauva nukkuis...

Mulla on tämän päivän sellaista pistelyä molemmin puolin vatsaa. Mut emmä usko et se mitenkään epänormaalia olisi. Ja sit tänään tuntuu et tota haava kohtaa kutiais ihan kamalasti mut silti se on ihan hyvännäköinen...
 
Eikös joskus haava kutia kun alkaa parantumaan?näin ainakin pienemmissä haavoissa...huutelee elokuisista...[;)]
 
ja meikä kesäkuisista.. Mulla pari sektiota takana, ja kyllä.. ainakin mulla alko kutiamaan tota haavaa, kun alko toi paraneminen. Noi Virginian mainitsemat ilmakylvyt ja suihkuttelut hoitona riittää kyllä ja kun muistaa ettei hirveesti nostele mitään niin hyvin se haava paranee.
 
Mulle tehtiin sektio ja hyvin oon parantunut. Kaikki nosteleminen ja siivoominen erityisesti mainitsi imuroinnin ja kurkotukset (kuten ikkunan pesu, ym) kiellettiin jälkitarkastukseen asti. Vauvanpaino olis maksimi mitä sais nostella ettei haavaa aukee.. Aika tiukkaan tota noudatin alkuus, mut nyt kahtena päivän oon jo nostanu ite vaunut autoon ja sieltä alas [;)] vaik jälkitarkastus mull on vast kolmen viikon päästä.

Ja mulle kans kehotettiin suihkuttelemaan alkuus sitä haavaa. Tikit poistettiin 4pv sektiosta, eikä oo mittään ihmeenmpiä ongelmia ollu. Vihlo se tietty alkuus ja buranaa ja panadolia tuli popsittua ihan kiitettävä määrä.. Pari viikkoa se kutisi kans kovasti, mut nyt on sekin jo onneks menny ohi. Vähän sitä oon rasvannu aina sillo ku o muistanu [8|] nii ja pyys paineleen kans varovasti sitä leikkauskohtaa/haavaa, ko sehän tuntuu sellaselta oudolta kovalta, iha niinko ois kynä nahan alla.. [:)]

Ekan vaunulenkin tein 6pv sektiosta ja sen jälkeen noin 4kertaa viikossa oon ollu rauhallisella vaunulenkillä. Ei mitää kovin pitkiä kyl vielä. 2km taitaa ol maksimi tähän astisista.
 
mullakin on semmonen kova siitä haavan alta.. pitää itsekkin kokeilla tuota painelua, ei semmosesta mulle mainittu mitään [:)] minä oon yllättävän vähän ottanut kipulääkkeitä, sairaalassa ne tyrkytti, mutta kotona oon ottanu yhden naprokseenin(omia selkälääkkeitä, periaattessa sama kun burana [8|]) vihloohan sitä välillä, mutta jotenkin ei halua ottaa mitää ylimääräsiä ja kaikki kipu verrattuna niihin "supistus" kipuihin on kummasti pieniä.

saankohan seuraavalla neuvola kerralla tietää tuloksia niistä patologin lausunnoista =/ vai joutuukohan odottamaan lääkäri aikaa [&o] eihän sillä tavallaan mitään väliä, mutta kiinnostais kuitenkin tietää, jos vähän valkenis syyt miten mun synnytys meni miten meni [:(][:(]
 
moi! mulla jo neljä viikkoo sektiosta.. tänään kävin hakemassa antibiotit lääkäriltä ku vielä koskee painaessa kohdun kohdalle ja vasemmalle puolelle haavaa. vasemmalla puolella on vielä turvonnut alue, mutta oikea puoli on nätti.. epäili että olis leikkauksen jälkeen päässyt vähän vuotamaan sisään vasemmalta puolen ja siksi vielä turvoksissa. saahan nähdä kauan paraneminen kestää[8|]
 
onks sun kohtu jo kutistunu normaaliin kokoonsa, mulla jäi vähän epäselväks että millon se tapahtuu. sanoivat vaan että menee normaalia pidempään, mutta siis kuinka kauan tämä on? [8|] no mulla on vasta viikko niin en nyt vielä ala maalailemaan piruja seinille [:D]
 
Mulle sanottiin sairaalasta lähtiessäni et se on vähä yksilöllistä, mut jälkitarkastukseen mennessä pitäis kohdun koon olla normalisoitunu ja muutenkin sit jo kaikki kunnossa. 5-8vko synnytyksesä jälkitarkastus, mut mulla se menee sinne kaheksanviikon tietämille..

Tunnen kyl itteni jo aikas normiksi, mitä ny et vatta pömpöttää "kivasti" [8|], tai siin on sellanen pussukka.. No, ehkäpä se on tän ruusunupun arvosta [:)]. -12,2kg on muuten pudonnu jo paino lähtötilanteesta viime elokuusta. Aikas mahtavaa... Tää oli mukava laihutuskuuri. [;)]
 
Mä olen hikoillut itseni joka yö ihan läpimäräksi. Yöpukuna ainoastaan alusvaatteet ja ne on nyt olleet tänä aamuna aivan litimärät. Johtuneeko ilmeisesti siitä et mä olen juonut nykyään ihan hirveitä määriä vettä verrattuna aiempaan. Ja painostakin hävinnyt enemmän kuin mitä raskaana ollessa sain...
viimeisestä neuvolakäynnistä 2viikkoa ja 2 päivää ja paino hävinnyt 12,5 kiloa. Mulle aikalailla se kymmenen kiloa tuli raskauden aikana.

Kävely on kyl vielä melkoisen hidasta. Ja auton kyydissä vähän jänskättää kun tulee jotain kuoppaa tai jotain.
Pientä pistelyä edelleen alavatsalla oikealla ja vasemmalla puolella. Haava on edelleen siisti. Antiobioottia syön kahta erilaista, lisäksi piikitän Klexanea. Piikitättekö te muut?
 
Mä kans hikoilin iha kauheesti ja aamulla aina sellanen olo et tarttis suihkun kautta alottaa päivä.. Oon kyl kans juonu tosi paljon. Yöksi otan aina puolenlitran tuopin vettä viereen ja kyl sen saan kerran yössä täyttääkin, et litra menee tosta vaan. Oiskohan sekin sit vaikuttanu aineenvaihduntaan et paino tippuu nii kivasti. Mulle ei painoo tullu raskauden aikana ollenkaan ku se tippu alkuraskaudes sen 7 kiloo nii siitä nousi sit noin viis kiloo, mut, nyt on sit lähteny jälleen laskusuuntaan. Ihan kiva näin, ku painovartijoiden ihannepainoon ois vielä sen 10,8kg jäljellä. En siis mitenkään laihduta. pullaa mussutan joka päivä mut kait sitä vaa kuluttaa nyt sen verran enemmän ja sitko noita vaunulenkkejä tulee kans nii tiuhaan, ni kai sekin vähän kuluttaa.

Ja vastaukseksi Rauhalle, ni en piikitä. Sain jättää sokerimittarinkin ny maanantaina terkkariin. Puolen vuoden päästä uus sokerirasitus ni nähdään mikä on tilanne, mut nyt ne arvot on pysyny nii hyvinä ni sain lopettaa mittaamiset.[:D]
 
Mulla kans kulkee puolentoista litran vesipullo mukana aina imetyspaikkoihin...

Mä taas tosiaan joudun piikittämään mut jouduin tosiaan silloinkin kun mulla toi nilkka 2 vuotta sitten leikattiin.
On sen verran turvoksissa noi jalat olleet.
Mut onnex mies hoitaa piikityksen...
 
Täälläkin nukutaan alusvaatteisillaan [:D][:D] tekis mieli olla ilman rintsikoita, mutta ei viitti ottaa riskiä että sänky on sitten märkä aamulla [;)] omasta mielestä tulee juotua aina välillä vähän liian vähänkin että mulla ei oo ainakaan siitä johtuvaa. sanoivat sairaalassa että hormooneista johtuvaa ja ihan normaalia. pitää varmaan alkaa kantamaan veipulloa vieressä [8|]
 
Mulle annettii hoito-ohjeeks suihkuttelu ja ilmakylvyt. Ja mitään vauvaa painavampaa ei saa nostaa eikä kantaa kuukauteen. Haava oli tosi siisti sairaalast ku lähdettii,mut nyt kaikist ohjeiden noudattamisista huolimatta tuo haava hieman aukesi toissayönä ja valuttaa nyt jatkuvasti. Antibiootti 3 kertaa päiväs ja lisäks kipuihin 3 kertaa päivässä 600mg burana ja 1g panadol. Eli tää mamma vetää lääkkeitä ihan urakalla... Huh.
Ilmeisesti haavan sisälle on jääny onkalo joka nyt sitten kiusaa. Joka päivä käyn terkkaris vaihdattamas imunauhan ja siteen.
 
Voi kun rankkaa Hylene78.
Ja kaiken lisäksi jos sun mieheskin poissa 3 viikkoa.

Mä pelästyin yks aamu kun olin kyljeltään imettämäs Nelliä ja tunsin siinä vasemmassa alavatsassa jonkun patin. Itku kurkussa huusin miehen paikalle et mikä tää on. Se tunnusteli aikansa ja sanoi et se kova menee koko leikkaushaavan mukaisesti et ei pitäis olla mitään hätää. Sit mäkin rauhoituin et se on vaan jotain kudosta tms. 

Ja voi herran isä kun Nelli huutaa just nyt kurkku suorana isin sylissä... Ihan valmista kauraa taas nukkumaan. Tissi ei ole kelvannut enää vähään aikaan. Nyt vaan kiukuttaa. Voi toista. Kunhan saa huudon loppuun niin nukahtaa kyl ihan varmaan. Isillä on tos asias niin ihanat hermot. Mä olisin itekin ihan hermona ja se tarttuis Nelliinkin.
Voi kun äidillä nyt rankkaa kuunnella tota huutoa...
Tissi ei kelpaa mut isin peukku kyllä. Kokeilemme vaihteeksi tuttia. Ainakin nyt tuli hetkeksi hiljaista.
Äitikin rauhoittuu...
 
Inxu...

Joko sä kävit saunassa? Kun kovasti tekis itekin mieli mut neukkutäti sanoi et pitäis ainakin pari viikkoa ootella... tosin kyl siitä jo ens tiistaina tulee 2 viikkoa... siis siitä ku hakaset otettiin pois...
 
Hei vaan sektio ihmiset!
Mulla on nyt sektiosta aikaa vasta 5 päivää mutta tuntuu jo ihan hyvältä vaikka ihan vasemmasta reunasta haava aina pikkusen vuotaa ja jos kauan istuu se alkaa inhottavasti vihloa. Ilmakylvyt on ihania ja helpottavia varsinkin jos jostain puhaltaa pikkusen viileetä ilmaa. Kylhän se vielä kipeetä tekee ja on ympäriltä puutunu/tunnoton mutta parempaan päin. Se pikkusen punottaa mutta ei tulehdusmaisesti.
Mun lääkäri-setä oli niin kiva että se poisti multa pari luomea samalla kertaa[:D].. kysyi vaan että saako nipsasta pois niin mä sanoin että ehdottomasti kun samaan hintaan sai[;)]. Sänkyyn meneminen ja pois tulo on vielä inhottavaa kun ei voi vielä kunnolla vatsalihaksia ajatellakaan käyttävänsä.
Leikkauspäivän jälkeisenä päivänä ajattelin että mä en ikinä selviä niistä kivuista kun ekan kerran piti pesulle nousta siitä sängystä. Mutta urheasti kun vaan aina nousin ja kävelin niin se helpotti.
Paranemisia kaikille "haavalaisille"!
 
juu pariinkin otteeseen oon käyny.. tänäänkin kävin.. ei siinä mun mielestä estettä oo jos haava ja hakasten/ompeleen reiäit kiinni.. oon mä sanonu lonkkaleikatuillekkin(ollu leikkausosastolla töissä) että pari päivää hakasten/ompeleiden poiston jälkeen saa uida ja saunoa. Mulla ainakin toi haava täysin kiinni ja erittäin siisti. en nää mitään syytä miks ei sais käydä saunassa, asia erikseen jos jostain kohtaa "virnistää" haava eli ei täysin kiinni.
 
Takaisin
Top