sektiohaavasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja km70
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

km70

Jostain jotain jo tietävä
Heipat!

Ajattelin aloittaa tällaisen aiheen, mielenkiinnosta miten toipuminen ja kaikki on sektion läpikäyneillä sujunut.

Itsellä reilu 2 vkoa sektiosta, ja syön edelleen säännöllisesti kipulääkettä. Olen yrittänyt pariin otteeseen vähentää, mutta huomannut että eipä tule mitään.
Eilen yllätyksekseni haavasta oli vuotanut ilmeisesti verensekaista kudosnestettä. En tiedä kuinka pitkään ja yhtäkkiä tällaista voi käydä? Kiinnostaakin kuulla miten muiden toipuminen on mennyt? Ja miten teitä on neuvottu tekemisten jne suhteen. Itse mietin koska esim. uskaltaa / voi kantaa vauvaa rapuissa? Minulle sanottiin sairaalassa että rappuja saa kulkea, mutta mitään en saa samalla kantaa. Miten pitkään tällaista ohjetta pitää noudattaa?
Haluaisin niin kovin jo pystyä tekemään kaikenlaista.. ei malttaisi vain olla. Sitä on tullut tehtyä jo tarpeeksi odotusaikana ennenaikaisten supistusten vuoksi, sitten nyt haavan vuoksi.. ei jaksaisi enää. Toisaalta en halua pilata haavan kuntoa liian aikaisella liiallisella toiminnalla. Mulla kun on taipumusta saada hirveästi arpikudosta ja haavat aukeaa vielä tosi pitkään tikkien poiston jälkeenkin. (todettu luomienpoiston yhteydessä)
Nyt mulla on sulavat tikit, eli ei ole poistettu mitään. Tikkien päät töröttää tossa mahasta ulos vielä.

Tulipa erikoinen sepustus.. mutta toivon että muut sektion läpi käyneet kertoisivat omia toipumisiaan.. Kiitos jo etukäteen!

Moikka! Itellä tehtiin kiireellinen sektio pitkittyneen synnytyksen takia (tästä on nyt aikaa noin 7kk).
Ite olin sekä sairaalassa että kotonakin vielä viikon verran niin kipeä ettei tullu edes mieleen kantaa mitään kun sängystä nouseminenkin tuotti jo niin paljon tuskaa. Noista ajoista ei jääny paljoakaan muistikuvia kovan lääkityksen takia.
Mulla tosin ei ollu itsestäänsulavia tikkejä, vaan tikit poistettiin terveydenhoitajan toimesta kotona viikko synnytyksen jälkeen. Siitä alko ainaki omalla kohdalla paraneminen kunnolla. Tikkienpoisto lisäs joustavuutta sen verran ettei enää alavatsaa kiristäny ja siinä oikeastaan samalla loppu kaikki kivut. Rauhallisesti otin kuitenkin muistaakseni vielä seuraavat pari vk. Kuukausi sektion jälkeen olin jo täysin normaalissa tilassa.

Täällä Porissa muistaakseni neuvottiin sillon ettei ennen jälkitarkastusta sais kantaa mitään vauvaa painavampaa. Tuona aikana ei myöskään saanut tehdä mitään mikä aiheuttaa painetta tai kohdistaa rasitetta haavan alueelle (sillon mainittiin mm. imurointi ja kumartelu). Kolmeen kuukauteen ei saanut harrastaa "rankkaa" liikuntaa.

Oon ite kuullu niin erilaisia kokemuksia sektion jälkeisestä paranemisesta, aina viikon toipumisesta puolen vuoden toipumiseen asti. Luulen kuitenkin et se ensimmäinen kuukausi tulisi olla varovainen eikä tehdä kun pakolliset jutut.

Itsellä on vieläkin osa alavatsasta tunnoton (ilmeisesti pysyvästi) ja osin kosketusarka.

tais mennä hiukan ohi aiheen mut saitpa jotain vertailukohdetta ainakin:) toipumisia sinne!!

mulle tehtiin kiireellinen sektio pysähtyneen synnytyksen takia heinäkuussa
aamulla. jo päivällä nostelin vauvaa varovasti syliin. illalla hoitaja pakotti mut suihkuun
se teki tosi hyvää vaikkakin ihan kauheen kipeetä. hampaat irvessä ja sinnillä kävin suihkussa,
kävelin käytävällä pikkulenkin ja pakottauduin muutenkin huoneessa itse tekemään
asioita kuten vauvan hoitamista ja nostelu.. jos näin ei ois käynyt oisin varmaan
jäänyt pitkäksi aikaa sängyn pohjalle. kipulääkkeitä toki söin mutta vain sen ajan
mitä olin sairaalassa. jo toisena päivänä sektiosta kävelin ja hoitiin ipanan täysin itse.
kotia päästyäni kotona tein kaiken. miehelle ei tarvinnut mistään sanoa että tee
sinä minä en pysty. olikohan 6 päivänä tikit poistettiin neuvolassa.
siellä sain kuulla että haava oli hieman revennyt toisesta reunasta ja hoitaja toppuutteli
mua etten sais hirveesti nostella. mutta kun mulla ei ollut kipuja niin elin ihan samanlain
ku normisti. samana päivänä taidettiin käydä eka ostosreissu. ja siitä viikon päästä
tehtiin jo eka sukulaismatka autolla 600km päähän ja siellä elin ja menin niinku ei ois mitää
sektioo koskaan tehtykkään. haava parani tosi nopeesti. jo kuukauden päästä haavaa tuskin huomasi.. kiitos etanavoiteen. :)
 MUTTA!!
sektiosta johtuvat kivut tuli vasta sitten parin kolmen kuukauden päästä.
kivut on ollut sellasia juilimisia, ilmeisesti vähän kiinnikkeistä johtuvia. ja jotain lihaskipuja.
ne on välillä olleet aika lamauttavia ja lääkäri sanoi että hyvinkin kestää sen 6kk.
jos on oikein railakas päivä esim tanssitunnit tai pitkä shoppailureissu niin sen kyllä tuntee
alavattan lihaksissa.tai jos on jumppaillut vattalihaksia niin seuraava päivä on aika kipee.
kestää varmaan aikansa ennenku lihakset normalisoituu..

kiitos vastauksistanne!

Aika erilailla tosiaan voi toipumiset näköjään mennä.

Mulla varmaan ne tikit siellä aiheuttavat sitä kipuilua, ja kiristämistä. Koska kyllä ne siellä ihan selkeästi vielä ovat, kun päällepäinkin näkyy selvästi kuinka "vetää" sisäänpäin tikkien kohdalta.

Oletteko tehneet minkä verran ja millaisia kuntouttavia liikkeitä? Sain ohjeet sairaalasta joissa ekat aloitetaan täs 2 vkon kuluttua, seuraavat 1 kk ja 2 kk kuluttua. Tosin nää ekat on vain pään nostoa makuuasennosta ylöspäin, polvet koukkuasenossa.

Mulla tehtiin kiireellinen sektio 23.10 myrkytyksen takia.
Tikit poistettiin muistaakseni 28 tai 29pv..30pv päästiin pojan kanssa kotiin sairaalasta ja mun haava oli niin kipeä etten voinut kävellä suorassa koko aikana..Ja 31pv kotona alkoi haavasta tunkea hematooma läpi,päivytykseen päästessä hematooma oli alkanu vuotaan jo rajusti..Sairaalassa lääkäri leikkas haavaa lisää auki ja tunki sinne sellasta puhdistavaa nauhaa..Mulla oli tullu jo tosta hematoomasta tulehdus..4pv pääsin takaisin kotiin ja haavahoitoja jatku sellanen 2 kuukautta,eli hoitajalla kävin 2 päivän välein hoidattamassa haavaa,eli suolaliuoksella huuhdottiin ja sit tungettiin tota nauhaa sinne sisälle..Nyt leikkausarven kohta on kauttaaltaan kivikova,ja tulee olemaan aina,hematooma oli niin iso ja mulle kehittyi arpikudosta liikaa..Ja siitä kohtaa mistä leikattiin lisää haavaa auki jää repsottamaan aukinaiseksi,kun alkuperäiset haavanreunat tosta päältä on ehtiny jo arpeutumaan kun haavaa pidettiin niin kauan auki..Haava ei siis ole sisäpuolelle mitenkään auki mut tohon jää aukko missä on ne reunat auki mut siel alla ihoa,toivottavasti joku tajus:D

Haava ei siis ois ollu kipeä ilman hematoomaa,eli hematooma oli mulla koko sen ajan mitä olin sairaalassa ja siellä alko jo tulla läpi mut väittivät että normaalia et haava vähän aukee:O

Nyt melkein 3kk sektiosta,mikään muu ei muistuta leikkauksesta kun arpi ja repsottava aukko,sekä vauva:)

Moikka!

mut leikattiik 6.12 kiireellinen sektio pystätyneen synnytyksen takia.
seuraavana päivänä halusin suihkuun ja hoitaja tuli mukaan jottei lähe holtti. söin jtn todella vahvaa kipulääkettä ja se auttoki. aina käskettiin nousee kyljen kautta ylös mut en voinu olla kyljelteen ollenkaa kun teki niin kipeetä joten vedin itteni aina käsillä sängyn päädystä pitäen ylös päin ja sitten otin sängyn reunasta kiinni ja vedin itteni istumaan.. oli mulle paljon helpompaa. :D

synnytyksessä menetin 1,5 litraa verta.. sain sitten 5 pussii verta sairaalassa ja antibiottii. kotiin kun pääsin sain 2 eri antibiottii ja sellasen fragmine piikkejä pistettäväksi..

kotiin päästiin 11.12.. en voinu nukkuu kunnolla omassa sängyssä ku en päässy sielt ylös. joten nukuttiin joku 4 päivää vuodesohvalla, kaikki kolme. ihmettelin monta kertaa että miks tohon alamahaan sattuu vieläki niin paljon. kuumeki alko nousta joten soitin naistenklinikalle ja ne käski tulla sinne. mulla oli se hematooma sitten.. jouduin taas osastolle. siellä sitten se haava aukes ja se alko vuotaa verta ja kudosnestettä. sitä sitten hoidettiin ja sain taas antibiottii suoneen.

pääsin sitten sieltä 22.12 pois.. ja sain taas 2 eri antibiottii ja lisää niitä fragmine piikkejä pistettäväks, sitten alko mun haavaki parantuu niin että pysty jotain kotona tekeekki. jouduin suihkuttelee haavaa monta kerta päivässä.

nykyään suihkuttelen sitä vaan 2 kertaa päivässä. haava ei oo enää kipee ja näyttää hyvältä, mitä oon sitä peilin kanssa kattonu. oon jo tehny vähän pitempiä kävelyitä.. ainoo millon se tulee vähän kipeeks on sillon ku oon kävelyllä ja housut hankaa siihen. mutta kun ottaa housut pois nii se helpottaa. eli toipumiseen meni noin 1kk. mulle sanottiin sairaalassa että vauvaa saa hoitaa mutta muu jätetään sitten miehen kontille. ;)

tuli melko pitkä juttu enkä tiiä oliko jtn apua.

Heissan!

Mulla oli 19.11. elektiivinen (tai joku semmoinen) sektio eli suunniteltu, raskausmyrkytyksen vuoksi. Leikkaushaava oli tasan pari päivää kipeä, särkylääkkeitä söin viikon (ja tuskin sitäkään, mutta olis sairaalassa, niin katsoivat että otan ne). Liikkua pystyin vaikka juosten parissa päivässä ja mullehan sanottiin että ihan ku mua ei ois leikattu ollenkaan, no sellainen olohan mulla olikin...Tosiaan se kaksi seuraavaa päivää teki tuskaa nousta sängystä ja kun sitten toisena yönä pyysin yökköä tulemaan ns. varmistamaan että pääsen turvalliseti ylös ja vessaan, tämä totes..jos sä kaatuat mä jään alle ja siin ei kumpaakaan auteta" kyllä saivaannutti kun mulle oltiin sanottu että älä lähde yksin vessaan yöllä..no siinä mä tunnin sit pähkäilin ja nousin ja lähdin vessaan (onneks hyvin onnistui vaikkakin hitaasti)..mulle olis riittäny jos se olis edes vähän kannustanu mua, eikä lannistanu..kaikki muut hoitajat vaan tsemppasi, että kyllä sä onnistut...

Mulla otetiin sairaalassa viikko sektiosta tikit pois...jonka jälkeen kireyden tuntu hävis haavasta..tosiaan söin vain sen viikon sairaalassa särkylääkkeitä..

Joku kysyi niistä jumppaohjeista...mä en oo tehnyt päivääkään niitä ja ei mitään ongelmaa oo ollut..
Jälkitarkastuksessakin sanoi että haava parantunut hyvin, on tulossa siisti haava, mutta menee aikaa että laskeutuu. Ja kaikki on tosi hyvin mennyt kohdilleen..niin ja totes että voi olla tiukka jonkin aikaa, aika tiukat ompeleet tehny lääkäri...

eipä kai tässä muuta =)

heips !
Tuolta tammikuisista kyselen kun sektiolla tulee tämä vauva ulos nii miten on annettu teille ohjeita että minkä ikäisen kanssa saa mennä ulos? onko se sama 2vk ku alakautta tulevilla vai onko joku eri "sääntö näillä?"

Kiitis jo etukäteen vastauksista, kun mietityttää paljon tämä asia :)

Muistaakseni sairaalassa puhui samasta 2 vkosta. Ja tietty noi pakkasrajat.
Me ei olla vielä "ehditty" ulos babyn kanssa, vaikka 2 vkoa on jo koossa. Lähipäivinä varmasti lähdetään harjoittelemaan. Tekee hyvää äidillekin..

ei mulle ainakaa sanottu mitään että olis joku eri aika mennä ulos ku se 2 viikko ja tosissan se pakkas raja joka on se -10 astetta.

ja mä mietin noit jumppa ohjeita? ei mulle sanottu mitään ohjeita. :O kumma..

Mä taisin saada jottain lippulappuja,missälie:D On jääny jumppaamatta kyllä ton avonaisen haavan takia..Ei oo yhtään umpeutunu tolta yhdeltä kohtaa ku eilen katsoin://

Hieman aiheen vierestä, mutta kuitenkin...
Elikkäs seksiin liittyvä kysymys.
Missä vaiheessa olette sektion jälkeen "uskaltaneet" harrastaa normaalisti seksiä, siis lähinnä yhdyntää yms tarkoitan?
Ja miten jälkivuodot yms.?

Itselleni tehtiin suunniteltu sektio 22.11.
jälkitarkastuksessa en ole vielä käynyt, hyvin toipunut.
Jälkivuoto loppui kokonaan noin 5 viikkoa sektiosta.
Yhdyntöjä takana vasta yksi, ei huomattavaa ongelmaa, mutta
rauhallisissa merkeissä, kun pelottaa ettei satu haavaan.
Muunlaista seksiä ollut sitten jonkin verran, mielenkiinnosta riippuen.

no mulla loppu jälki vuoto kanssa 4-5 viikon jälkeen. ollaan muutaman kerran harrasteltu seksiä. eli noin 4 viikon jälkeen sektiosta ollaan heiluteltu peittoo.. varovasti täälläki kun pelkään ton haavan kanssa touhuu. ekalla kerralla tuli vähän maha kipeeks seksistä, mutta ei enään oo tullu. :)

Meillä seksiteltiin jo noin 2 viikkoo sektion jälkeen,oli niin hyvä kipulääkitys päällä ja vuotokin tosi vähäistä. Tosi varovaisia oltiin ja mies ei tullut päälle ihan koko painollaan. Mulla jatkuu vuoto melko runsaana taas, alkoi pari päivää sitten ja haavakin melko arka reunoista, muttamuuten näyttää parantuneen hyvin. Nyt siis 3 viikkoa sektiosta :)

Täällä myös muistaakseni n. 2vk sektion jälkeen ekoja petihommia, sillon oli jälkivuoto hyvin vähäistä. Aika kipeetä teki sillon vielä, ja jälkivuoto alko sitte taas kunnolla ja kesti taas muutaman viikon. Kokonaan loppu 6vk sektion jälkeen siis. Aikansa kesti ennen kuin pysty "normaalisti" harrastamaan, mut kaipa sitä voi oman mielensä mukaan alkaa koska vaan puuhastelemaan, kunhan ei tosiaan sitä rasitusta kauheesti haavaan kohdistu :)

Mulla ei oo käyny mielessäkään peiton heiluttelut. Sen verran on kipeä edelleen ollut ja nyt jostain syystä ruvennut olemaan vielä entistä kipeämpi. Sattuu usein pitkin päivää, tuntuu et se jotenkin kiristäis, pelottaa et repeää.. Ja yöllä kun nostin vauvan toiselta puoleltani toiselle, sattui ihan kunnolla.. pelkäsin jo että nyt reväytin sen jotenkin. Mutta en kai..
Jälkivuoto ehkä nyt loppumassa, eilisestä lähtien ollut aika olematonta. Toivottavasti nyt loppuis, mä haluaisin niin mennä kylpyyn.

Kertokaapas vielä, että kuinka pitkään sitä suihkuttelua pitää jatkaa? Ja miten pitkään noi nostelu/kantamis rajoitukset on päällä? Mä en yhtään tiedä, eikä kukaan sairaalassa sanonut mitään.

Taidan toistaa itseäni, mut mulle ainakin sanottiin sairaalassa sillon 8kk sitten, et jälkitarkastukseen asti vältettävä kaikkea rasitusta vauvan nostelua lukuunottamatta. Ja jos jälkitarkastuksessa kaikki näyttäs olevan ok ni voi vähitellen totutella taas ihan normihommiin :)

Mulle sanottiin siitä nostelusta, että 1kk pitää olla nostelematta muuta kuin vauvaa ja välttää kaikkia rankempia kotitöitä ja esim imurointia, kun siinä pitää kääntää kroppaa puolelta toiselle. Näin mä siis ainakin tein.
Mulla oli jälkitarkastus 6vkoa sektion jälkeen ja silloin lääkäri totesi että hyvin on parantunut.
Mulla on nyt vieläkin silloin tällöin semmosia kipuiluja tuolla sisuskaluissa... ei oikein osaa selittää, mutta siis aina joskus sattuu hetkellisesti jonnekin sisään, sinne sektiohaavan paikkeille. Se ite mahassa näkyvä haava ei oo oikeestaan ollu kipee enää sen ensimmäisen parin viikon jälkeen, siitä ympäriltä on vain vähän vielä tunnoton olo.
Kun siellä jälkitarkastuksessa siis viime viikolla kävin, niin kysyin lääkäriltä, että joko saa jumpata vatsalihaksia, ja hän vaan totesi, että joo kaikkea saa tehdä nyt. Ei sitten kuitenkaan maininnut sitä mitä tuolla toisessa ketjussa joku oli sanonut, että niitä suoria vatsalihaksia ei sais vielä pitkään aikaan jumpata, kun ne on todnäk raskauden aikana revenneet, eikä ne palaudu kunnolla, jos alottaa liian aikaisin nää jumpat...

Niin ja meillä heiluteltiin peittoa muistaakseni jotain 3,5 vkoa sektion jälkeen eka kerran. Tosi varovasti kyllä ja silloin oli vielä sitä jälkivuotoaki vielä vähän (loppui vasta ihan viime viikolla, eli noin 6vkoa sektion jälkeen). Ei se kyllä mulle vielä mikään nautinto ollut... sit kokeiltiin ehkä noin 5 vkoa sektion jälkeen, ja sama juttu: varovasti, enkä mä siitäkään nauttinu. Tänään (7 vkoa sektiosta) sit kokeiltiin taas ja tällä kertaa se oli jopa munkin mielestä ihan kivaa puuhaa :) Kyllä tää tästä vielä!

Takaisin