Sektio

iitu90

Näppärä viestien naputtelija
Höpöttelyä sektioista ja kysymyksiä..

Ihtellä suoritettiin kiireellinen sektio, josta on nyt 2vk ja 4pv (eli 25pv tehtiin) ja alkaa jo onnistua normielämä ilman ihmemepiä. Yhä tuo maha-alue on arka kun sitä pitelee, ja huomaa jos on huonot housut jotka edes vähän hiertää havaan ni sit se kostautuu illalla kipeytyneenä. Nyt syön enää burana 600mg 3krt päivässä.
Onko muilla semmonen olo haavassa, niinku kokoajan ois karva jumissa?
Mulla on ja se on inhaa!

Kuinka pian ootte uskaltaneet alkaa sheivata taas normisti?
Pelkään jotenki et rikon haavan jos mene höykää pyörittelemään ku kunnolla nää tolta nahkarullalta :D

Jos jotain opein sektion takia, on se, et jos vielä tulen raskaaksi, ni pidän alakerran puhtaana, oli meinana inhaa kun ei ollut jaksanut ennen lähtöä huolehtia ku oli valvonut kaks yötä ennen synnytystä...
 
Kiva kun laitoit tällasen aiheen. :)
Samoilla mennään täällä, eli kiireellinen sektio 25.päivä tehty. Itse olen toipunut todella hyvin, yli viikkoon en ole särkylääkkeitä enää tarvinut. Missään tilanteessa ei oikeastaan haavakaan enää tunnu, ja tunnotonhan se haavan kohta on. Omalla kohdalla toipuminen on oikeastaan vaiheessa vaan sen osalta, että voimat on aivan pois. Kaupassa käynti tuntuu urheilusuoritukselta. Mutta ehkä se tästä. :) miten on muuten jälkivuodon laita? Itsellä se juurikin taisi loppua, ainakin tosi niukaksi mennyt. Tsemppiä sinulle kovasti toipumiseen! :)
 
Mul on aika runsasta jälkivuoto, ei toivoakaan loppumisesta! Itselle oli kyl tosi kipee eka viikko leikauksen jälkene, vasta nyt alkanut paremmin kävelemään ja muutenkin liikkumaan. Mut kyl on kävely yhä aika rankaa kyl kans itsellä. Kun kaupassa käy tuossa n.1km päässä kaupassa kävellen ni huh huh. Itse tunnen kyl haavan, molemmat oikeestaan erottuu kyl..
 
Mullakin oli se jälkivuoto todella runsasta ja limaista, mutta tosiaan viime viikon lopulla väheni ja nyt loppui kokonaan. Eilen pidin ensimmäistä kertaa tavallisia farkkuja mammahousujen jälkeen (pidin leikkauksen jälkeen edelleen mammahousuja, kun ne oli niin paljon väljemmät niin ei painanut haavaan), välillä tuntui farkkujen mataluuden takia vähän ikävältä alavatsalla, mutta ei mitenkään pahasti.
Itse koin ainakin todella helpottavana alkuun, että mies oli menossa mukana. Sairaalassa apu oli korvaamaton, kotona myös. Nyt vähän hirvitti kun mies lähti töihin ja meillä on omakotitalonrakennus menossa niin olen paljon vauvan kanssa yksin. Mutta jaksan kyllä kiitettävästi. Kauheasti en ole vielä liikenteessä ollut, kun en meinaa jaksaa, mutta sekin sitten aikanaan. Rennosti näin alkuun, kyllä sitä sitten ehtii. :) Miten sinä olet vauvan kanssa jaksanut nyt toipumisaikanasi?
Sheivaamisesta, itse ajattelin maltillisesti odottaa ainakin leikkaushaavan kohdasta ettei haava turhaan ärry siitä, mutta bikinilinjat olen jo useampaan kertaan siistinyt. Ihanaa, kun enää ei ole maha tiellä! :D
 
Ihan hyvin olen jaksanut kyl vauvan kanssa, vaikka mies onkin yhä kotona, niin tulee oltua kahden pikkusen kanssa.
Huh huh, voin kuvitella kun on rakennusprojekti menossa ja vaavi vierellä.
Mul on vielä vähän tuota mahaa tiellä, jäi tommonen inha makkarapömpis eteen :D
Mä en oo uskaltanut oikee lainkaa, ku oon semmone sähläri yleensä sen terän kans, et pelkään siltikin saavani osuman haavaan. Oon muutenkin sählääjä ja sain jo eilen pyykiä ripustaessa housun narut kovaan suoraan haava-alueelle, hieman inahti!
Mitenköhän tuota maha-aluetta uskaltaa lähtee treenaamana,tai edes venyttämään? Tuntuu et vedän kokoajan mahasta kireäksi itseni, et pitäs venytellä mahalihaksia...
 
Mä nyt kirjotan tänne vaikka tää toka tuli alakautta.
Mun ensimmäinen synnytys oli sektio, josta 1v7kk aikaa , mulla edelleen on tunnoton ja arka maha tietstä kohtaa mahaa, arvesta ehk muutaman sentin yläpuolelta. Mulla oli suurempi jälkivuoto sektiossa kuin tässä. Kun kotiin pääsin en syönyt enään lääkkeitä, ja nopeammin toivuin siitä kuin tästä alatie synnytyksestä. Nyt 1vk4pv ja en edelleenkää pysty kävelee kunnol. Kävelin jo koirankaa lenkkei viikko sektiosta. Kyllä mulla oli maha kipee mut se ei estänyt liikkumista samanlailla, nyt on alakerta kipee ja tulee hrivee paineen tunne seistes ja arpia/tikkejä ym kiristää iha kamalasti :sad001 Kannattaa kuitenki ottaa sen sektio jälkee iha iisisti :) En mäkää rehkinyt ekaa kuukautee ollenkaa et otin mahd rennosti
 
Joo, pari tällasta pientä projektia päällekkäin meillä.. :) Mutta onneksi asutaan nyt väliaikaisesti mun vanhemmilla niin on välillä sitten enemmän niitä auttavia käsiä lähellä.
Tuon haavan ympäristö on todella jännän tuntuinen, tai aika tunnotonhan se on. Mulla on vähän sama polvileikkauksen haavan kanssa, pian 1,5v leikkauksesta ja haavan kohdalla ei tuntoa. Näin oletan olevan tämänkin haavan kanssa. Kotiutumisen ohjauksessa sairaalassa koin myös itseni paljon parempi kuntoiseksi kun monet alateitse synnyttäneistä. Samaisessa ohjauksessa sanoivat, että vatsalihaksia saa alkaa tekemään 6 vkon kuluttua leikkauksesta. Pikaista paranemista myös sinulle Eevi^!
Onko muuten jotain suositeltua väliä seuraavaan raskauteen sektion jälkeen?
 
Ok, tekis mieli vaan alkaa tekee jotain, vaikka joogaamaan jossei muuta :D
Mulle sanotiin et vuos kannattas olla, mikä on kyl muutenki tarkoitus ettei ainakaan vuoteen tulla uudestaan raskaaksi. Ku oli just se, et on sit kaikki kunnossa, ku vanha haavahan venyy sit. Ilmeisesti siin on myös se, et jos on monesti sektiossa, ni sit ei enää edes suositella raskautta kun kohtu ei kuulemma kestä rasitusta monesta sektiosta..
 
Jama: ne sanoo et vuos pitäis olla väliä raskautua uudestaan, mä raskauduin ku ada oli 10kk. Mun yhen tutun lapsilla on ikäeroa tasan vuos eli se raskautui jo muutaman kuukauden jälkee ja molemmat sektiolla
 
nii ja tosta sektioiden määrästä. se riippuu hirveesti ihmisestä et mont sektioo voi tehdä. Jotku voi tehdä vaa 3 lasta jotku 8, se riippuu ihan siitä kohdun paksuudesta et miten se kestää tai jonku paksuudesta :D ku just puhuin tästä aiheesta mutsinkaa :)
 
Juu juu.. mun tutulla on just se et saanut 3 lasta sektiolla ja sil sanottu ettei sais enää tulla raskaaksi koska kohtu ei pakosti enää kestäisi... Ovelaa kyl tuo tuommoinenkin :D
 
Okei, kiitos näistä tiedoista. :) Ei sillä, että oisin raskautumassa samantien uudestaan, mutta kiva tietää. Mulle ei meinaan ole ainakaan missään vaiheessa asiasta mainittu. Varmaan sitten jälkitarkastuksen yhteydessä saattaa tulla puheeksi.
Tosi jännä toi, että voi vaihdella noinkin paljon, että kuinka monta sektiota voidaan tehdä. Toki nää on niin yksilöllisiä juttuja, että kai se riippuu ihan jokaisen kropasta, että kuinka monta kohdun avaamista se kestää. Mutta kolmesta mäkin olen kuullut puhuttavan ns. ylärajana. Juuri yksi ystävätär synnytti neljännen lapsensa, mutta oli kolmas sektio ja kuulemma paraneminen on ollut tuskaista, kun on sitä arpikudosta niin paljon siellä leikkaushaavan kohdalla.
Itse lähden edelleen seuraavaa synnyttämään alateitse, mutta olen ajatellut käydä sitten pelkopolilla ja sittenhän on se synnytystapa-arvio automaattisesti. Ja meinaan esittää omat toiveeni siitä, että jos ei taaskaan meinaan niin tulla, niin sitten lähdetään vähän herkemmin siihen sektioon kuin tällä ensimmäisellä kerralla...
 
No joo, miekin naureskelin sitä miehelle, et jos jotain hyvää tiesi tuo synnytys, ni on sit seuraavassa raskaudessa automaatisesti synnytystapa-arvio. Mut sanon kans, et jossei tuu sillon, ni sit mennään kans sin sektioo eikä aleta leikkii imukupin/muiden juttujen kans ensin.
Nii ja oppi myös sen, et vaikka ois kui hankalaa ajaa itseään siistiksi, ni teen sen silti ettei inahda karvoihin niin pahasti teipien ja tikkienpoisto :D
 
Takaisin
Top