Seksi ennen ja jälkeen synnytyksen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Tätä olen aina miettinyt, mutta enpä ole kehdannut kysyä. Suunnitellaan perheen perustamista miehen kanssa, ja mulla on niinkin typerä huolenaihe kuin seksi. Väheneekö se lapsen tultua? Tuntuuko se paremmalta synnytyksen jälkeen? Miestä ei edes kiinnosta keskustella asiasta ja se pitää mua ihan pöhkönä Onhan se oikeassa, että antaa asioiden mennä painollaan, mutta olisi silti kiva kuulla kokemuksia. Onko teillä seksi vähentynyt tai huonontunut tai parantunut?

En nyt tarkoita sitä paria kuukautta synnytyksen jälkeen kun pyrstö on halki, mutta myöhemmin?

Kyllähän lapsen tulo seksiin vaikuttaa, ettei sitä enää harrasteta mihin aikaan päivästä tahansa :) Ja pienen vauvan hoito voi olla välillä kovin raskasta ja uuvuttavaa, joten kyllä se oma vointikin vaikuttaa.
Raskauden ja synnytyksen jälkeen keho muuttuu herkemmäksi, joten seksi voi maistua jopa paremmalta kuin aikasemmin :)

Mun mielestä se on ihan itsestä kiinni väheneekö vai ei. Vauvan tultua se ei vain välttämättä onnistu hetikö haluais, eli pitää odottaa sopivaan hetkeen. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että meillä ei ole vähentynyt, vaan sen ajan kohdat on erilaiset. Mää mietein todella paljon tätä samaa asiaa koko raskauden ajan ja avauduinki siitä usein miehelle ja hän oli onneksi ymmärtäväinen. Ensimmäinen kerta synnytyksen jälkeen oli jo vähän reilu viikon päästä ja se ei tuntunu todellakaan samalta joten rupesin kovasti harjoittaan lantiopohjalihaksia ja pari viikkoa reenaamisen jälkeen seksi tuntui samalta kuin ennen ja mielestäni paranee koko ajan mitä enemmän harjoittelen. Eli suosittelen lämpimästi lantiopohjalihasten harjoittamista ja kannattaa antaa itsensä palautua synnytyksestä kunnolla niin kaikki on okei. :)

Kun sain tietää olevani raskaana, muutaman viikon ajan ei seksi kiinnostanut lainkaan, ajatukset oli täysin uudessa tulokkaassa. Siitä kuitenkin seksielämä palasi normaaliksi, kunnes loppuraskaudesta ei yhtää taas kiinnostanut.

Synnytyksessä sain 3 asteen pahat repeämät ja seksiä koitettiin tikkien parantumisen jälkeen noin 10 viikkoa synnytyksestä. Seksi tuntui oikein hyvälle ja tuntuu, että petipuuhat maistuvat jopa useammin, kuin ennen. :)

Meillä seksin määrä on pysynyt samana. Seksi ennen raskautta oli mahtavaa, seksi raskausaikana loppui peria kk ennen la (iso maha, kauheat kivut eikä miestäkään järin kiinnostanut). Ensimmäiseen neljään kuukauteen synnytyksen jälkeen ei tehty mitään, vauvalla oli koliikkia ja olimme molemmat tosi tosi väsyneitä.

Mutta se mikä seksissä on muuttunut on se laatu! Vaikka olemme olleet yhdessä jo seitsemän vuotta, joista naimisissakin jo pari vuotta, muutti synnytys ja lapsen tulo perheeseemme jotakin meidän välillä. Yhteys sängyssä on nykyään uskomaton. Kai se jotenkin liittyy siihen sen kaiken tapahtuneen jakamiseen, ja yhteenkuuluvyyden tunteen lisääntymiseen.

Myös tuntoherkkyys on parempi, ja tuntuu, että O on myös vahvempi kuin ennen. Jumppasin lantionpohjalihaksia raskausaikana, että nyt synnytyksen jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti (silloin kun muistan, tiskatessa, autolla ajaessa, koneella näpytellessä, lenkillä... ei siitä stressiä kannata ottaa), joten sillä on varmasti myös roolinsa :)

Mulle laitettiin yksi tikki, ja sen kanssa alkuun vähän pelkäsin, mutta alun kipristelyjen jälkeen on muisto vain (poitsu nyt 10kk).

Meillä ei vähentyny ainakaan, toki piti alkuun odottaa että repeämät(kaksi 1.asteen ja yksi 2.asteen) paranee,siinä meni vajaa 5viikkoa.vauva nukku niin paljon että hyvin kerkes harrastella,ja me jaksettiin yölläkin,siinä sitä piristy kun hommiin pääs :)
Mie palauduin onnex tosi hyvin,olin melkeinpä jopa tiukempi kuin ennen synnytystä.
Herkemmin kyllä tunnen ja paremmin orgasmeja saan että miun kohdalla seksielämä parani entisestään.
Onhan siinä se että aina ei voinu harrastella sillon kun mieli teki vaan joutu odottamaan että vauva nukku,ja tulihan siinä välillä niitä ah niin ihania keskeytyksiä kun vauva päättikin herätä..  xD
muuten ei kyllä huonompaan suuntaan oo sen kohdalla elämä menny :)

mut näähän on ihan ihmis- ja tapauskohtasia asioita..miten palautuu ja miten voimat riittää,kuinka hyvin vauva nukkuu..

Mielestäni tämä on ihan parikohtaista, joillakin vähenee ja joillakin lisääntyy. Riippuu tietysti, että onko ollut aktiivinen seksielämä jo ennen lasta ja miten kokee lapsen saamisen. Tietysti menee hetki toipua synnytyksestä ja aluksi kummatkin voivat olla todella väsyneitä. Mutta miksei seksi voisi lisääntyäkin? :) Ja seksiinhän kuuluu muutakin kuin vain se yhdyntä.. :)

Takaisin