Sehän on heinäkuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Vitsit kun kuukaudet menee nopeesti... Nyt on jo heinäkuu ja kesä vasta kunnolla alkoi. Kuinka moni aikoo mennä syyskuun jälkeen töihin? Minä ajattelin olla vielä vuoden kotosalla.

Minä ajattelin lokakuussa aloittaa osapäiväisesti. Mummi tulee hoitamaan, niin ei tarvitse hoitoon viedä. Noin pientä en haluaisikaan hoitoon viedä vielä. :)

Mäkin haluaisin olla kotona mahdollisimman pitkään. Tää on ensimmäinen lapsi meille eikä haluta ainakaa alle 1 vuotiasta laittaa tarhaan. Ei sen puoleen ei mulla töitäkään ole! Jäin äitiyslomalle henkilökohtaisen avustajan hommista joten mulla katkes työsuhde siinä kun avustettava tietenkin joutui uuden avustajan itselleen etsimään.

Jos mahdollista niin suunnitelmissa myös olla 3 vuotta tytön kanssa kotona.

Kotona on tarkoitus olla ainakin 3 vuotta. Toki siskon kanssa ollaan sovittu, että voidaan hoitaa jälkikasvua vuorovedoin jos on tarvetta käydä sijaisuuksia tekemässä. Mutta näkkäriä järsitään, fiskarsseilla katkotaan kaksihaaraiset tukkapäästä, kirpparit kolutaan puhki ja hymyillään vaikka väkisin :p Uskoisin, että saattaa olla ihan palkitsevaa kitkuttamista edessä. Ja tämähän ei ole mitään uutta, paluu yksinasumisen alkutaipaleille ja punaisten hintalappujen metsästykseen, heh. Aion myös varastaa tuota I-P:n asennetta :joyful:

Menen töihin tammikuussa loppiaisen jälkeen. Lapset saivat jo päiväkoti paikat paikallisesta ruotsinkielisestä yksityisestä päiväkodista. Tiedän sen hyväksi koska poikani ehti käydä siellä 2 vuotta ennenkuin jäätiin vauvanhoitolomalle. Aloitan 4 päivän työviikolla ettei olisi ihan liian raskasta. Voisin muuten ollakin vielä vuoden kotona mutta se on just se raha joka sanelee, kyllä vauvan kanssa vielä kotihoidon tuella voisi kärvistellä mutta noi mun teineihin uppoo aika lailla rahaa enkä mä halua että he joutuisivat luopumaan harrastuksistaan vauvan takia,se ei olisi reilua.

Keikkatyötä olen tehnyt jo maaliskuusta lähtien ja syksyksi on jo paljon keikkaa sovittuna. Siskoni on silloin auttanut lastenhoidossa

Mä oon sopinut palaavani töihin tasan vuoden kuluttua ja pidän ensimmäisenä pitämättömät lomat, joten ihan konkreettisesti työpaikalle palaan sitten elokuun puolessa välissä. Luultavasti aloitan joko lyhyemmillä päivillä tai sitten teen vain 4 päivää viikkoon aluksi. Meillä myös aika pitkälle raha sanelee eikä oma päänikään kestä olla kauempaa kotona.

Mä meen töihin, kun vauvat ovat noin 1,5 vuotiaita, vähintään. Haluan nauttia tästä ainutkertaisesta vauva-ajasta ja olla läsnä kasvussa ja kehityksessä + en haluais vielä "niin pienenä" omiani päiväkotiin laittaa.

Mä tahtoisin olla kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään, mutta elokuussa kutsuu kuitenkin koulun penkki.. Isäntä jää vanhempainvapaakauden loppuun lasten kanssa kotiin ja pitää sitten ehkä vielä pitämättömiä isyyslomia sekä talvilomaa. Marras-joulukuussa olisi siis lasten mentävä hoitoon.. =(
Olen siis saanut paikan koulusta, onneksi lähiopetusta on vain ma-ke eli ei ollenkaan täysiä viikkoja kuitenkaan.

Ihanat helteet! Käytiin uimarannalla ja poika sai kastaa varpaat hiekkaan sekä veteen. Voi sitä riemua :Heartred

Ruohikon räplääminen on ollut meidän vauvan mielestä ihanaa! Aurinkovarjo käytiin ostamassa, niin voidaan pitää neiti rannalla varjon puolella kun itse köllii auringossa.

Mä olisin kotona vaan... Ei tietoakaan töihin palaamisen innosta! Haen todennäköisesti hoitovapaata vuoden 2016 elokuun alkuun.
Parhaassa tapauksessa jatkan siitäkin vielä ja huonossa tapauksessa haenkin vaan tän vuoden loppuun. Päättää pitäis ennen tän kuun puoltaväliä.

Meillä myös tykätään räplätä ruohoa ja tietty sitä olisi myös kiva maistella vähän :p

Meidän poitsu kun kokeili ruohoa (siis sitä maassa kasvavaa ;)) ekan kerran niin alkoi huutaa yyyyyyh, kuin että miiitääää ihmettä tääää ooooon!

Meillä on kans kokeiltu jo miltä ruoho tuntuu. Pitihän sitä rapsuttaa niin, että sormet oli mullassa ja kynnenaluset kanssa. Isi oli laittanut maahan ilman vilttiä ja sittenhän sitä ruohoa oli joka paikassa. .äiti siivos.. :D

• Tykkään
Reaktiot: I-P
Minulla alkaa huomenna työt! Isä jää Alisan kanssa kotiin ainakin Heinäkuuksi, ens kuusta katsellaan saisiko isäntä töitä. Mulla on kesätyöt vaan elokuun puoleenväliin ja syyskuussa takasin kouluun. Lokakuussa Alisa pääsee vasta hoitoon, joten en tiedä mitä keksitään elo-syyskuulle...??
Musta on ihan kiva mennä töihin. Onhan se sikälis sääli, kun toinen oppii jatkuvasti ja olisi kiva touhuta yhdessä. MUTTA paremmin sitä jaksaa olla äiti ja sitten sen yhteisen ajan todellakin aktiivisesti olla äiti! Nyt on 2 kesää tuolla harjoittelupaikassa takana ja mukava päästä taas kokeilemaan uusia juttuja. Jouluna jos sitä koulusta insinööriksi valmistuisi, puoli vuotta aijemmin kuin muut, vaikka lapsikin päätettiin hankkia!! Sitten ensi vuoden alusta ihmetellään uudestaan. Saanko töitä vaan jäänkö kotiin.
En siis koe olevani huono äiti (vaikka mummoni ym. tutut antavat ymmärtää minun tekeväni virheen), mutta ei lapsi ole este jatkaakseen omaa elämää.

Samaa mieltä noora92, sehän on suomessa vaan kun on nää 3vuotiaaksi hoitovapaalla hommelit. Muualla maailmassa äidit palaavat töihin jo 3-6kk synnytyksestä niinkuin oli ennen vanhaan suomessakin. Ja ei kaikille sovi kotiäitiys,mä ainakin tarviin omaa aikaa myös. Enkä tykkää myöskään penniä venyyttää, se on tosi stressaavaa ja helposti tulee perheriitojakin sitten rahasta kun sitä ei ole. Ja ei se päiväkoti nyt niin paha paikka ole,ihan hyvin on mun poika elämässään pärjännyt vaikka aloitti tarhan 1 vuotiaana. Jokainen perhe tekee varmasti niinkuin sopii parhaiten omiin kuvioihin ja heidän lapsensa kannalta parhaan ratkaisun.
Lisään vielä että jos haluaa olla mukana lapsensa jokaista vaihetta seuraamassa niin saakin sitten olla siinä vieressä lopun elämää, kehitys kun ei lopu ihan äkkiä :joyful:

Täytyy sen verran noista kulttuurieroista kirjuutella, että siellä muualla tehdään usein se 2, maks.4 päivää viikossa töitä ja 3 tuntia on se yleisin työaika. Itse tein harjoittelut Hollannissa ja Saksassa. Täällä meillä on hetkittäin vaikeaa saada järjesteltyä osapäiväisyyttä tai muuta lyhennettyä duuniversiota. Pieniä hoidellessa siitä seitsemästä viiteen meinaa iskeä harmitus.. ja nyt en tarkoita niitä valintoja, vaan sitä miten mustavalkoista se työelämän kanssa pelaaminen vielä monessa paikassa on.. Suomessakin oli monissa työpaikoissa tarjolla "seimi" osastoja, joihin pienet vietiin monen työntekijän hoteisiin, eli lähinnä nukkumaan, muutamaksi tunniksi ja siellä käytiin välillä imettämässä. Sitten jäätiin taas hetkeksi pois työelämästä kunnes lapsen sai päivähoitoon..

Jos voisin tehdä keikkaluontoisesti tai tyyliin 15- tuntista työviikkoa, palaisin ihan mielelläni töihin jo aiemmin mutta oman työn luonne ei oikein tollaseen taivu. Joten kitkuttelen sitten kotona niin pitkään kuin mahdollista, haaveissa ainakin ensi vuoden syksyyn. Pitäisikin jo kohta töihin ilmoittaa, mihin asti meinaan olla pois.

Takaisin