Savulohi raskaana?

Liliann_

Satasella mukana keskusteluissa
Heinäkuiset 2025
Elokuiset 2025
Saako savulohta syödä raskaana? Siis kaupasta ostettua, muoveissa. Oliko eroa saako syödä lämminsavulohta / kylmäsavulohta? Tuo on Leroy merkkinen ja siinä lukee vaan että savustettu lohi. Mistä sen tietää onko se kylmä- vai lämminsavulohi..

Saako savulohta syödä raskaana? Siis kaupasta ostettua, muoveissa. Oliko eroa saako syödä lämminsavulohta / kylmäsavulohta? Tuo on Leroy merkkinen ja siinä lukee vaan että savustettu lohi. Mistä sen tietää onko se kylmä- vai lämminsavulohi..

Kylmä on raakaa/raa’an näköistä, lämmin on kypsää/kypsän näköistä. Mä söin raskaana lämminsavulohta joka oli ostettu tuoretiskiltä

Savustettu merkinnällä oleva tuote tarkoittaa aina lämminsavustusta! Ja niitähän saa raskaana ollessa syödä.

Kylmäsavustus (tai graavaus/ ilmakuivaus) on merkittävä aina erikseen siten valmitettuihin tuotteisiin.

Itse olisin valmiiksi pakatun kalan kanssa aina varovainen, toki talvisin kylmäketjut ovat luotettavampia kuin mitä kesäisin. Ja lisäksi on huomioitava ne päiväykset...

Kiitos kaikille! 🙏🙏

Googlasin niin siellä oli että "kylmäsavulohi on kirkkaan persikanväristä, kiinteää ja "limaista", lämminsavulohi vaaleanpunaista, murenevaa ja pehmeää." Hmm.. Tuo on minusta enemmän limaista ja tummaa 😅 Vrt. vaikka Hätälän lämminsavulohi.

Mutta jos @Aaltokukka oikeassa niin sit olis kuitenkin lämmintä..

Mutta saako nyt kuitenkaan syödä vaikka olis lämminsavulohta jos on kerran vakuumipakattu😅

Tässä vesi kielellä olen katsonut kun mies vetää sitä kaksin käsin... 😆

Täällä sama ongelma! Vakuumipakattu, mutta selvästi lämmöllä kypsytetty savulohi. Saanko syödä ? Onko se vakuumi ongelma, vaikka tuote onkin lämpö kypsytetty? T. RV 17.

Mielestäni/muistaakseni se vakuumipakkaus on ongelmallinen listeriaa kannalta, vaikka tuote oliskin lämminsavustettu. Itse taisin uskaltaa syödä lämminsavustettua lohta vain tiskiltä ostettuna (tai jos joku olisi savustanut itse)

Kiitos kaikille! 🙏🙏

Googlasin niin siellä oli että "kylmäsavulohi on kirkkaan persikanväristä, kiinteää ja "limaista", lämminsavulohi vaaleanpunaista, murenevaa ja pehmeää." Hmm.. Tuo on minusta enemmän limaista ja tummaa 😅 Vrt. vaikka Hätälän lämminsavulohi.

Mutta jos @Aaltokukka oikeassa niin sit olis kuitenkin lämmintä..

Mutta saako nyt kuitenkaan syödä vaikka olis lämminsavulohta jos on kerran vakuumipakattu😅

Tässä vesi kielellä olen katsonut kun mies vetää sitä kaksin käsin... 😆
IMG_20241222_214844.jpg

Teillä on varmaan tätä? Huomasin just itsekin et tossa paketissa ei lue lämminsavu erikseen. Tämä on lämminsavulohta ja tunnistaa siitä että on tuollaista kypsän kalan näköistä.😊

IMG_20241222_214715.jpg

Tämä taas on kylmäsavulohta, eli erottaa lämminsavusta siinä et on tollasta raakaa.

Tähän kysymääsi asiaan tuntuu olevan monta kantaa, riippuen mistä asiaa kysyy. Ruokaviraston suosituksissa lämminsavulohi ei ole kiellettyjen listalla (eikä kylmäsavukaan kunhan sen kuumentaa kunnolla). Itse ja oma lähipiirini onkin tämän varjolla uskallettu syödä lämminsavulohta kohtuudella myös raskausaikana, kunhan on tosiaan säilytetty oikeissa olosuhteissa ja syöty hyvissä ajoin ennen päiväyksen umpeutumista. 😊

Muokattu viimeksi:
Takaisin