Saunaketju

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tykkäätkö saunoa? Milloin saunot? Onko sinulla oma sauna? Käytätkö vihtaa tai saunatuoksuja? Onko miesten ja naisten saunavuorot erikseen? Saunakeskustelua maan ja taivaan väliltä :)

Saunon yleensä pitkään launtaisin. Menen ensin yksin saunaan ja sitten kun olen ollut tarpeeksi kauan otan vielä lapset ja miehen sinne mukaan. Mies ei yleensä jaksa saunoa kuin alle 5 min. Joskus käydään arkiviikolla miehen kanssa kahdestaan saunassa sitten kun lapset mennyt nukkumaan. Eniten tykkään olla yksin ja vain rentoutua siellä.
Oma sähkösauna, ilman mitään vihtoja tai tuoksuja.

Kotoa löytyy sähkösauna, saunotaan yleensä kerran viikossa perheen kanssa, joskus saatetaan vielä saunoa miehen kanssa kahden kun lapset nukkumassa.
Mökillä puusauna, siellä tulee yleensä saunottua päivittäin, juhannuksena yleensä vihdotaan.

Kotona on puusauna, ei mitenkään säännöllisesti saunota. Tykkään kotona aamusaunasta koko perheen kesken. Mökillä on ikivanha puusauna, jossa on vielä paremmat löylyt kuin kotona. Siellä saunotaan joka toinen päivä, yleensä iltaisin perheen kesken.

Tuoksuista ja vihdoista en tykkää enkä sähkösaunasta, sauna ei saa olla liian pieni eikä voi olla kiire.

Saunotaan joka keskiviikko ja lauantai perheen kesken. Itse en voi saunoa pitkään koska minua alkaa huimata, mutta nautin siitä silti. Meillä on siis pieni sähkösauna, juuri sopivan kokoinen ja lämpeää nopeasti. Vihta tulee mukaan vain juhannuksena (jos jaksan tehdä vitsan ja siivota saunan käytön jälkeen). Saunatuoksuja en ole käyttänyt vähään aikaan mieheni allergioiden vuoksi mutta aiemmin käytin varsinkin eukalyptustippoja aina kun nenäni oli tukkoinen. :)

Tykätään miehen kanssa saunoa, joko mökillä tai isovanhempien luona. Omaa saunaa meillä ei ole. :happy:
Saunotaan miehen kanssa kaksin, kun pikkumies on vielä niin pieni.

Käydään saunassa ehkä pari kertaa vuodessa. Toimii osittain varastona, eikä sen vuoksi tule käytettyä, kun vaatii aina erillisen raivauksen. Haaveissa ja etsinnässä ollut jo vuoden mökki, jossa kunnon puukiuas. Voisi sitten saunoa useammin.

Saunotaan yleensä joka ilta tai vähintään joka toinen. Meillä ei uskalla pelkkään suihkuun kuin karaistunein, joten samalla löylyissä käy kun kuitenkin on lämmitettävä. Tykätään saunoa, en pärjäisi ilman! Sauna on yleensä ennen iltapalaa, noin klo 19.00 maissa, niin ehtii rauhassa saunoa.

Kotona saunotaan perheen kesken. Tykkään, kun saunassa on juttukaveri, voi esim. jutella rauhassa päivän asiat. Harvoja hetkiä, kun saa istua alas rauhassa. Tosin lapsi ei kovin kauaa jaksa ja alkaa hoputtaa suihkuun. Mummolassa käydessä saunotaan mummon kanssa. Vastaa käytetään välillä, enemmän talvisin kuin kesäisin, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Tuoksuja ei käytetä.

Äsken just tulin saunasta :happy:. Asun rivarissa ja tän kämpän yks ostokriteereistä oli oma sauna. Lämmittelen sen aina huvituksen mukaan, 80 astetta, käyn istumassa jonkun aikaa, jäähdyttelemässä ja taas takas. Tervantuoksua tippa pari löylyvedessä, ihan minimäärä on ok. Mulla on myös lupa käyttää exän mökkiä, siellä on tosihyvä puusauna. Varmaan käyn joskus kesällä sit.

Meillä on ulkorakennuksessa sauna (siis sellainen kohta 100v sitten rakennettu, toki päivitetty vuosien saatossa). Siellä on aivan mahtavat löylyt. Puukiuas ja vesi lämpiää padassa. Nykyään käydään melkein joka ilta (saa tosiaan olla aika karaistunut että talvella käy "vaan suihkussa").
Jos saan käydä yksin saunassa niin saatan istuskella siellä hyvänkin tovin, noin puolen litran vissyn ja kahden oluen verran. Välillä ulkona vilvoittelemassa ja takaisin saunan lämpöön.
Meillä on myös palju ja sitten kun se lämmitetään niin käydään miehen kanssa kahtena tai kolmena iltana siellä. Kesällä saa poikakin tulla sinne.
Poika vasta kova saunomaan onkin.

Meillä ei käytetä saunatuoksuja. Juhannuksena ja myöhemminkin kesällä teen saunavihdan.

Meillä on oma pieni sähkösauna. Aikaisemmin saunottiin pari kertaa viikossa, mutta pienen vauvan kanssa on jäänyt saunominen käytännössä kokonaan. Mökillä on puusauna, joka lämmitetään joka päivä kun siellä ollaan. Mitään saunatuoksuja ei meilläkään harrasteta

Valitettavasti ei ole tällä hetkellä sitä omaa saunaa :sad001 Eikä mahdollisuutta lämmittää omaa paljuakaan! Voitte uskoa, että sitten saunotaan ja paljuillaan, kun saadaan se omakotitalo puusaunalla hommattua. Nyt on taloyhtiönkin sauna kiinni ja tuttujen luokse ei voi mennä saunaan.

Jos meillä olisi, ja kun meillä oli asunnossa oma sauna, saunoin noin viidesti viikossa. Myös aamusaunominen on omaan mieleen. Välillä toki jäähdytellään ulkosalla tai kylmässä suihkussa ja sitten uudestaan löylyihin. Vettä tai muuta juomaa mukaan. Välillä myös tuoksuja kuten tervaa. Paras löylytuoksu on kuitenkin olut :happy: Kesällä sitten huidotaan vihdalla :grin "Ensin saunotaan, sitten syödään vasta." Yleensä meillä päin sanotaan vasta, mutta johonkin asiayhteyteen käy paremmin vihta :grin

Muokattu viimeksi:
Oma sauna on, noin viiden aikuisen istuttava. On sellainen sähköinen hetivalmis-kiuas, ihan hyvät löylyt tulee. Entisessä asunnossa oli hyvin pieni sähkösauna, ero on siihen ainakin todella iso. Vaikka on sähkökiuas tämäkin, niin voittaa ihan 100-0. Saunasta pääsee suoraan terassille vilvoittelemaan, odotan jo sitä, kun talvella pääsee lumeen kieruttelemaan, se on ihanaa! Sukulaisten mökillä saamme kesäisin välillä käydä, siellä puusauna, missä ihana istuskella pidempään ja käydä välillä järvessä. Tykkään kovasti saunomisesta, mutta mies nimittelee minua ruotsalaiseksi saunojaksi. On kiva istua pitkään, mutta en pidä rajuista löylyistä. Kun olen asunut saunattomassa asunnossa, saunominen on silloin jäänyt, koska tunnen hieman vastenmielisyyttä taloyhtiöiden yhteissaunoja kohtaan.

Löylytuoksut ovat ihania! Eukalyptus ja terva ovat suosikkejani. Tällä hetkellä kaapissa ei taida olla muuta, kuin jotain kummallista jouluhajua, voiskin ehkä ostaa jotain kesäisempää tuoksua kun edellinen pääsi loppumaan. Vihtaakin muuten käytetään, mutta vain juhannuksena.

Oma sauna on, pe tai la yleensä saunotaan. En välitä vihasta, kun se sotkee niin paljon. Minä meen yleensä ekana, että saan hetken löylytellä rauhassa. Tykkään ottaa kipakat löylyt. Mies ja lapset tulee sitten perässä. Yhdessä saunotaan vielä. Vanhin tytär täyttää kohta 13, sanoo varmaan itse sitten, kun ei halua enää saunoa yhdessä. Ite muistaakseni yläasteiässä aloin sanoa omikseen.

Meillä on taloyhtiön saunassa viimeinen, myöhäinen saunavuoro lauantaisin. Yleensä mies kävi yksin, itse pääsin mukaan vain jos esikoinen oli mummolassa, koska nukkumaanmenoaika oli aikaisemmin (ennen vauvaa siis). Odotan innolla että sauna taas avataan, kun on ollut nyt kiinni koronan takia. Tulee aina niin raukea ja puhdas olo saunan jälkeen, vaikka kovia löylyjä en kestäkään.
Saunatuoksuja ei ole tullut käytettyä vuosikausiin. Saunajuomana alkoholiton Happy Joe, vissyä tai limpparia.

Takaisin