Satuja lapsille

Minsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kummilapseni asuu kaukana, mutta haluan olla osa hänen elämäänsä silloinkin, kun emme näe. Aloin kirjoitella satuja hänelle kummilahjananani. Niistä on toivottavasti iloa joskus myös omille lapsillenikin. Jos muita kiinnostaa, voitte tutustua satuihini osoitteessa: http://pikku-olavi.blogspot.com/
 
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä muut ovat kaukana asuville kummilapsilleen keksineet.
 
Mulla tuli tuossa tänään tylsässä semmassa mieleen tehdä veljentytölle vihkonen vauvoista. Kun itselle on tulossa ja heille on tulossa vauva.

Mietin sitten vaan mitä kirjoittaisin vauvoista kolmevuotiaalle pikkuneidille. Ainakin haluan selvittää missä vauva on raskauden aikana ja mitä raskauteen liittyy. Milloin vauva syntyy. Mitä vauvan kanssa voi tehdä..Vauva voi olla tyttö tai poika tms.. Ideoita ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan, jos löytyisi sellaisia, joita ei itselle ole tullut mieleen. Minulla kun esikoinen vasta tulossa niin en osaa oikein kunnolla suhteuttaa ajatuksia kolmevuotiaalle.
 
helpommalla pääset jos painut kirjastoon. Neuvovat sua ja etsivät oikeat kirjat. Pyydät lasten kuvakirjoja, joissa selitetään noita juttuja.. Ja saat sitä kautta viel malleja omille piirrustuksille ja myös apua tuohon tekstipuoleenkin [:)]
 
Noi vaan tuppaa olemaan ikävän sadunomaisia. Kun haluasin asiasta kiinnostuneelle neidille tarjota ihan tietoa itse muotoiltuna hauskassa muodossa. Ja usein valmiit kirjat ei ole ajateltu tietyn ikäisille sopivaksi. Toki saatan olla liian tarkka vaatimuksissani (perfektionistin vikaa ja kun jotain saa päähänsä se myös toteutetaan niin.. [:D]) .

Mutta ajattelin siis tuollaisten 3-v. lasten vanhemmilta saavani tietoa, mitä he laittaisivat kirjaan. Etten nyt säikyttele/ aliarvioi neitokaista.
 
3-vuotiaalle vauvan saaminen kannattaakin selittää melko satumaisesti, "lapsellisesti". Harva sen ikäiselle alkaa oikeasti selittämään miten se vauva sinne menee tai muuta.
Erittäin hyvä neuvo on kysyä ensin lapselta, miten sä itse kuvittelet tuon jutun tapahtuvan. Vähän näkee sitä, millä tasolla mennään. Tuon ikäisellä kun se on melko pitkälle sitä että iskä ja äiti pussailee ja halailee, ja sitten tulee vauva. Ja näin sen kannattaakin antaa olla.
Mikäli tekisit vastaavaa kirjaa vähän vanhemmalle, esim 6-7vuotiaalle, saisit siitä paljon mielenkiintoisemman (omasta mielestäsi).
3-vuotias elää satumaailmassa, vielä.

Itelläni siis tällä hetkellä juuri 6- ja 7-vuotiaat ipanat, joille näitä juttuja joutunut selittämään, jostain syystä [:D] Ja Broidin tytär 3v, ja siitäkin ihan viimehetken tietoa.
 
Juu aivan.. Tuon varsinaisen tekovaiheen ajattelin toki suosiolla ohittaa.. Se kun ei edes ole tyttöä niin kiinnostanut. Ja jonkunlaista satumaisuutta ajattelin, mutta en niin että lapsi ymmärtää asian täysin väärin. Lähinnä ajattelin, että vauva on äidin masussa ja voi olla tyttö tai poika. Vauva potkii ja sen voi tuntea masun päältä ja tällaisia asioita.. Täytynee tyttöä haastatella kun viikonloppuna nähdään, että mitkä ovat ajankohtaisia kysymyksiä.
 
Voi jee, oispa mullekin kerrottu joskus sadunomaisesti kuinka vauvoja tulee...äiti kertoi sen hyvin lyhyesti kun olin jotain 15 v (isä laittaa SEN äidin SINNE ja sitten tulee vauva). Minähän kyllä tiesin, kuinka niitä lapsia tehdään. Olin käynyt jo ala-asteella kirjastossa, kun muualta en saanut tietoa (lähipiirissä kun ei vauvoja tehty). Mutta jotenkin siitä tiedosta katosi se hohto, kuvat nyt jotain kertoivat, vaikken niitä oikein ymmärtänytkään. Mut kyllä mä oisin ollu pienenä kiitollinen siitä sadusta, että haikara tuo vauvat tai että vauvansiemeniä syödään...Oiskohan tuo vauvanteko siksi siirtynyt näin myöhäiseksi. 
 
Takaisin
Top