Sateenkaariperheiden lapset

Julia93

Jostain jotain jo tietävä
Hei, haluaisin tietää sateenkaariperheiden lasten kokemuksia omasta lapsuudesta. Mikä oli hyvää, mitä toivoisi vanhempien tehneen toisin? Ja kaikkihan me tiedetään ettei täydellistä vanhemmuutta tai lapsuutta ei voi olla joten rehellisesti mutta syyllistämättä ketään kysyn tätä. Ja ihan mitä vaan oman lapsuuden kokemuksia saa jakaa, kivoja ja ei niin kivoja mutta erityisesti sateenkaariperheiden lapset.

Hei, haluaisin tietää sateenkaariperheiden lasten kokemuksia omasta lapsuudesta. Mikä oli hyvää, mitä toivoisi vanhempien tehneen toisin? Ja kaikkihan me tiedetään ettei täydellistä vanhemmuutta tai lapsuutta ei voi olla joten rehellisesti mutta syyllistämättä ketään kysyn tätä. Ja ihan mitä vaan oman lapsuuden kokemuksia saa jakaa, kivoja ja ei niin kivoja mutta erityisesti sateenkaariperheiden lapset.
Yhäkin, jos ihmisten monenlaisiin elämänkirjoihin perehtyminen sinua kovin kiinnostaa niin suosittelen hankkiutumaan suoraan heidän seuraansa esim yhdistystoiminan kautta. Ehkäpä sieltä saisit vastauksia siihen mitä on ollut jonkin mukamas määrätyllä tavalla "erityisen" perheen lapsi.
Lapsuus/ nuoruus on aina ketju subjektiivisia kokemuksia, joiden jakaminen niistä kirjoittamalla antaa niille valitettavasti kovin herkästi vääriä objektiivisia tarkastelukulmia.

Toivon, että tämän kysymyksen taustalla ei ole ennakkoluulo sateenkaariperheitä kohtaan. Täällä saa kyllä keskustella kaikesta, mutta minkäänlaista syrjintää ei hyväksytä. Tarkoitus on pitää foorumi turvallisena paikkana ihan kaikille.

Joka tapauksessa on ehkä hieman hakuammuntaa kysyä täällä lapsuudesta sateenkaariperheessä. Varmaan heitäkin mahtuu joukkoon, mutta enemmän heitä varmasti löytyy kun etsii oikean kohderyhmän. Paremmin tällä foorumilla saa vastauksia vanhemmuutta koskeviin kysymyksiin.

Ja lopuksi todettakoon, että yhden tai muutamankaan sateenkaariperheen lapsen kokemus ei vielä kerro hirveästi siitä, millaisia nimenomaan sateenkaariperheiden vanhemmat on. Vanhemmuuteen vaikuttaa niin moni asia. Eli jos joku sateenkaariperheen lapsi kertookin lapsuutensa olleen kurja, ei voi päätellä että sateenkaariperheissä olisi lapsilla asiat huonosti.

Yhäkin, jos ihmisten monenlaisiin elämänkirjoihin perehtyminen sinua kovin kiinnostaa niin suosittelen hankkiutumaan suoraan heidän seuraansa esim yhdistystoiminan kautta. Ehkäpä sieltä saisit vastauksia siihen mitä on ollut jonkin mukamas määrätyllä tavalla "erityisen" perheen lapsi.
Lapsuus/ nuoruus on aina ketju subjektiivisia kokemuksia, joiden jakaminen niistä kirjoittamalla antaa niille valitettavasti kovin herkästi vääriä objektiivisia tarkastelukulmia.
No sanoin kyllä että rehellisesti mutta syyllistämättä. Eikö siitä pitäisi ilmetä etten syyllistä sateenkaariperheitä.

No sanoin kyllä että rehellisesti mutta syyllistämättä. Eikö siitä pitäisi ilmetä etten syyllistä sateenkaariperheitä.
Mutta kuitenkin, ei sateenkaariperheetkään oo täydellisiä niinkuin ei perinteisetkään perheet. Joten virheitä sattuu joka tapauksessa oli mikä perhe hyvänsä. Itse kirjoitan täällä vielä lapsena miten olen kokenut oman perheeni ja haluaisin vertaistukea.

Kysyn tällaisra koska haluan tutustua heihin. Ei ole myöskään kivaa että heti syytetään ennakkoluuloisuudesta. On minulla ennakkoluuloja mutta siksi haluan tutustua jotta ne hälvrnisivät. Olen silti ystävällinen heille ha kunnioitan heitä niinkuin kaikkia ihmisiä. Haluaisin jopa tavata kasvokkain tällaisen vanhemman ja jutella. Tai enimmäkseen hän saisi kertoa arjestaan. Tietenkin sellainen joka haluaa, ei väkisin.

Kysyn tällaisra koska haluan tutustua heihin. Ei ole myöskään kivaa että heti syytetään ennakkoluuloisuudesta. On minulla ennakkoluuloja mutta siksi haluan tutustua jotta ne hälvrnisivät. Olen silti ystävällinen heille ha kunnioitan heitä niinkuin kaikkia ihmisiä. Haluaisin jopa tavata kasvokkain tällaisen vanhemman ja jutella. Tai enimmäkseen hän saisi kertoa arjestaan. Tietenkin sellainen joka haluaa, ei väkisin.
Yhäkin, ole yhteydessä sateenkaari yhdistykseen. Sieltä löydät vastauksia kysymyksiisi sekä tod.näk tavoitat myös henkilöitä ketkä ovat perheasioitaan valmiita sinulle avaamaan.

Yhäkin, ole yhteydessä sateenkaari yhdistykseen. Sieltä löydät vastauksia kysymyksiisi sekä tod.näk tavoitat myös henkilöitä ketkä ovat perheasioitaan valmiita sinulle avaamaan.
Tuo yhäkin hokeminen on myös epäkohteliasta minua kohtaan. Kysyn asiaa täällä koska haluan. Jis ei täältä kukaan vastaa niin viin siirtyä paikkaan jonka mainitaan. Ei sitä tarvitse minulle hokea.

Mut en tykkää kyllä sellaisista ihmisistä jotka hetki hikeentyy kun asiasta kysyy. Kyllä tästäkin asiassa on oikeus puhua avoimesti ja rehellisesti.

Ainakaan Sateenkaariperheet ry:n sivuilta ei löydy keskustelupalstaa. Haluisin myös korjata väärinkäsityksiä Raamatusta. Monillla tai melkein kaikilla kristityiksi tunnustautuvilla ryhmillä on väörinkäsityksiä jotka sitten leviävät sen mukaan mitä sateenkaariperheen jäsen on kuullut yhteisöltään jossa hän on kasvanut. Minulle Raamattu on tärkeä kirja ja olen Jehovan todistaja. Jos sateenkariperheisiin ei pidä kohdistaa ennakkoluuloja niin ei sitten mijinkään muuhunkaan ihmisryhmään. Minä haluan tutustua sateenkaariperheisiin vaikka meille opetetaan että homous on Jumalan tahdo vastaista. Toivon että he haluaisivat tutustua meihin ja Raamattuun josta heillä on varmasi paljon väärinkäsityksiä. Meidän ei ole kuitenkaan tarkoitus tuomita meidän ihmisten, ketään, edes sateenkaariperheitä. Jeesus otti vastaan syntisiä mielellään eikä ylenkatsonut heitä. Mutta se minulla on että hän joka viimekädessä tuomitsee on Jumala itse ja jos tieten tahtoen rikkoo hänen käskyjään saa siitä rangaistuksia ensin luonnolliset seuraukset ja sitten vielä Jumalan antaman ranfaistuksen. Meidänkin keskuudessamme on homoseksuaalisia tunteita omaavia ihmisiä. Tämän maailman ajatus on että pitäisi toteuttaa kaikki halunsa joita herää. Mutta joka tapauksessa seksuaalisia haluja pitää Raamatun mukaan hillitä, kohdistuivat ne kehen tahansa. Kaikkea ei saa mitä haluaa, eikä pidäkkään saada, ei tässä eikä tulevassa maailmassa. Ja tämä on asia jossa omia haluja ei saa kuunnella. Jumala ei allekirjoita ajatusta että jokainen saa tehdä mitä haluaa. Jumala on luonut maan ja hänellä on oikeus vaatia ihmisiä asumaan heille luomassaan kodissa tiettyjen periaatteiden mukaan.

Ja haluan vain varmistaa että lapset näin kasvatetuilla perheissä voivat hyvin. Mistä lesbopariskunnassa kasvanut poika saa miehem mallin. Tai mistä homopariskunnassa kasvanut tyttö naisen mallin. Onko homoliitoissa kasvaneiden lasten oltava vanhempiensa tahdosta myös homoja. Tällaisia tulee mieleen.

Mutta sanon vielä sen että ei Raamatun mukaan ole väärin jos tyttö leikkii rekka-auroilla ja poika nukeilla. Tai ei Raamatussa määritellä mitkä kotityöt kuulivat naiselle ja mitkä miehille tai kuka sai ollaissäkin ammatissa. Eikä siellä määritellä että pojan täytyy tykätä sinisestä ja tytön vaalenpunaisesta. Näistä Raamattu ri sano mitään. Raamatun mukaan nainenkin voi harjoittaa liiketoimintaa tai saarnata Jumalan sanaa. Ja Raamatun mukaan miehen tulee rakastaa vaimoaan, kohdella häntä arvostavasti ja kunnioittaa. Raamattu ei anna lupaa naisen alistamiselle yhteiskunnassa tai perheessä eikä aviomiehelle lupaa kohdella häntä kaltoin. Kaikki kirkkojen isät jotka toimivat näin tekevät Jumalan silmissä väärin ja ovat siten tekopyhiä.

Ihmiset syyttävät Raamattua usein asioista joita siellä ei edes lue ja pilkkaavat. Mutta jos ollaan suvaitsevaisia niin ei Raamattua arvossa pitäviäkään pidä halveksua vain sen takia mitä siitä luulee tietävänsä. Tai Jehovan todistajia tai mutään muutakaan uskontoa tai kansallisuutta tai kieliryhmää. Kaikki on saman arvoista. Eikä väärin toimiminen, siis synti, tee kenestäkään arvottomampaa Jumalalle. Hän haluaa arvostaa kaikkia. Me joudumme kokemaan niin paljon ahdistusta ja vääryyttä että kuka tahansa voi langeta ja varmasti lankeaa. Itse olen tämän vihan vuoksi nyt mielenterveysosastolla. On vaikea hillitä omaa vihaa kun se kasvaa rajattomaksi. Raivota ei Raamatun mukaan saisi. Tämä on minun syntini ja tarvitsen kipeästi apua itseni hillitsemiseen ja ettei tunteen ylireagoisi kuten myös innostuisi jostain liikaa.

Ja haluan vain varmistaa että lapset näin kasvatetuilla perheissä voivat hyvin. Mistä lesbopariskunnassa kasvanut poika saa miehem mallin. Tai mistä homopariskunnassa kasvanut tyttö naisen mallin. Onko homoliitoissa kasvaneiden lasten oltava vanhempiensa tahdosta myös homoja. Tällaisia tulee mieleen.

En ole sateenkaariperheestä, mutta näiden kysymysten kohdistaminen sateenkaariperheisiin on hieman epärelevanttia, koska on esim yksinhuoltajia, itsellisiä vanhempia ym joiden lapsilta saattaa puuttua lähiperheestä se ”toinen sukupuoli”. Yleensä heillä (ja sateenkaariperheillä) on kyllä läheisiä, jotka antavat tätä ”miehen/naisen roolia” lapsille. Mitä toiseen kysymykseen tulee, ei heteroliitoissakaan lapsista pakoteta heteroita? Eikä seksuaalinen suuntautuminen ole tahdon asia, siis siinä mielessä että kukaan ei ole esimerkiksi homo koska tahtoo olla homo. Hän vain on syntynyt sellaiseksi. Toisekseen olisi aika nurinkurista jos homot, jotka ovat pitkään puhuneet sen puolesta että jokainen saa olla oma itsensä jne, yhtäkkiä pakottaisivat omia lapsiaan olemaan jotain mitä he eivät ole.

Yksikin lesboksi tunnustautuva sanoi että hänen perheessään opeä/
En ole sateenkaariperheestä, mutta näiden kysymysten kohdistaminen sateenkaariperheisiin on hieman epärelevanttia, koska on esim yksinhuoltajia, itsellisiä vanhempia ym joiden lapsilta saattaa puuttua lähiperheestä se ”toinen sukupuoli”. Yleensä heillä (ja sateenkaariperheillä) on kyllä läheisiä, jotka antavat tätä ”miehen/naisen roolia” lapsille. Mitä toiseen kysymykseen tulee, ei heteroliitoissakaan lapsista pakoteta heteroita? Eikä seksuaalinen suuntautuminen ole tahdon asia, siis siinä mielessä että kukaan ei ole esimerkiksi homo koska tahtoo olla homo. Hän vain on syntynyt sellaiseksi. Toisekseen olisi aika nurinkurista jos homot, jotka ovat pitkään puhuneet sen puolesta että jokainen saa olla oma itsensä jne, yhtäkkiä pakottaisivat omia lapsiaan olemaan jotain mitä he eivät ole.
Tuo oli hyvä vastaus kysymykseeni tuo esim. yksinhuoltajat. En oo tullut ajatelleeksi että asian voi rinnastaa näin. Mutta tuosta toisesta kysymyksestäni, toivon vaan ettei mikään sateenkaariperhe oo niin kiero että pakottaa homoksi. Eikä kaikki heteroperheet hyväksy lapsensa homoutta. Ymmärrän nää tunteet ja tunteita saa olla, mäkin ymmärsin vasta nyt että saan olla vihainen toiselle ihmiselle. Kielsin sen itseltäni tähän asti. Mutta vihan mukaan ei saa toimia, sitä ei saa raivota kaikille ympärillä oleville. Tähän rinnastaen ei homoseksuaalinkaan ole pakko noudattaa halujaan. Koska kun se menee tekoihin asti niin silloin se on Raamatun mukaan väärin.

Luin HelsinginnSanomista lesboksi tunnustautuvasta että hänelle oli opetettu että Raamatun vanhan testamentin mukaan kaupungit kiellettiin homoseksuaalisuuden vuoksi. Mutta Raamatun oman kertomuksen mukasn Jumala ei alunperinkään tarkoittanut että ihmiset asuisivat kaupungeissa. Ensimmäinen kaupunki oli Babel jonka ihmiset rakensivat kapinoidakseen Jumalaa vastaan ja rakensivat sinne tornin. Jumala sekoitti ihmisten kielet ettei sen rakentamista pystyttäisi jatkamaan. Jumala on luvannut ennallistaa paratiisin ja en tiedä hyväksyykö Jumsla siellä kaupungit. Mutta alunperin ei ollut Jumalan tarkoitus ylipäänsä että ihmiset asuisivat kaupungeissa. Se ei johtunut homosekdusalisuudesta. Tällaisia vää käsityksiä syntyy ja haluaisin korjata niitä koska itse luen ja tutkin Raamattua. Jehovan todistajat lukevat Raamattua ehkä kaikista uskonnoista eniten. Ja me emme pelkästäänn lue, me tutkimme sitä. Keskiajalla se mitä Raamatussa todella luki, pimitettiin tavalliselta kansalta koska kirkot eivät halunneet että paljastuisi etteivät he itsekkään noudattaneet Raamattua ja toimineet Jumalsn tahdon mukasn. He valehtelivat melkein kaiken. Ja nyt kristityissä uskonnoissa uskotaan vieläkinnoita samoja valheita Raamtusta. Harva tarkistaa itse mitä siellä oikeasti lukee.

Takaisin